Vikten av "städare"

#1 - 22 oktober 2007 17:36
Jag är missnöjd med mina städare!

Mina äppelsnäckor äter lite på mina växter
Min otocinclus går bara på rutan (det har man ju algskrapan till)
Ancistrus har jag inte provat men hört att den skadar växterna
Rakor vill jag ine ha

Måste jag ha städare överhuvudtaget? Och bör man ha någon särskilt bottenlevande fisk för foderrester?

Hils
#2 - 22 oktober 2007 18:10
Algätare eller algskrapa är väl en smaksak :), algätare går på rutan också det gör mina Anistrus flera gånger om dagen de kollar även av växterna om det finns alger och även annann inredning, botten och allt som finns där äter de också annars sköter mina Corydoras det.De du har känner jag inte till dock men algskrapan har jag inte använt en gång i stora karet ännu och i lilla blir det bara för att få bort alla småsniglar så jag kan suga upp de. Att de äter på växter händer säkert även om mina inte gör det jag stödmatar mina Ancistrus 2-3 ggr/veckan.
#3 - 27 oktober 2007 19:59
vad är du du inte är nöjd med alger? vilken sort? siamensis och sandgobi är ju bra på tofsalger och dom skadar inte växterna
#4 - 28 oktober 2007 17:01
Du kanske ska prova att ha en siamensis. Dom är fina och dom äter alger jätte bra ;) Men dom kan bli lite lata och gå i "pension" som mina har gjort.
#5 - 28 oktober 2007 17:27
Håll rutan ren så måste ju algätaren äta alger någon annanstans. Om du håller rutan ren så finns det ju inget för algätaren att äta där.

Annons