Var precis och hämtade nytt 200-liters akvarium. Till detta har jag byggt en bänk själv.
När jag hämtade akvariet, stod det i en liten plastram. Detta skulle det göra enligt försäljaren. När jag då ifrågasatte att all vikt då ju skulle komma att hamna i ytterkanterna enbart, och ingen viktfördelning skulle ske över hela bottenytan, sade han att så är det oavsett om akvariet står på en ram, eller med glaset direkt på ex.vis en bänk. Ville jag kunde jag alltså placera det på plan yta med underlägg mellan, men som sagt all vikt kommer ändå att hamna på ytterkanterna. Han kunde inte förklara varför.
Har vi någon akvariebyggare/expert som kan förklara detta. Den bänk jag nu byggde, planerade jag ju för lika vikt över hela ytan och inte bara i ytterkanterna....
Och hur är det då med akvariebänkar man har sett som har överhäng i alla kanterna och bara stöd i mitten av akvariet???
Blir lite orolig nu när det är dags att fylla upp det med vatten. Även om jag självklart tror att bänken klarar detta, så har jag förstärkt den med betongblock just inne i mitten.