Det är med aluminiumram. Står på lecablock och träskiva. Haft det i ett par månader. Mäter jag golvet med vattenpass lutar det från vä mot höger. Säkerligen rört sig också. Trägolv på betong.
Jag ifrågasätter starkt hur pålitlig min bräda som jag använda att mäta med, är. Har ett vattenpass som är 60 cm, satt det på en bräda tvärs över karet. Blir som sagt inkonsekventa resultat.
Men, om jag mäter långsidorna utan brädan, är bubblan mellan sträcken men ej helt centrerad, både fram och bak på karet. Allt lutar lite åt höger. Mäter jag kortsidorna lutar de båda framåt men den högra lite mer än den vänstra. Dock är det liten skillnad.
Om jag vattenpassar kortsidorna behöver hö bak höjas 3 mm medans vä bak behöver höjas 1,5mm för att bli rakt. Detta ger väl en rättvis bild av diagonalens lutning? Är dessa 1,5 mm tillräckligt för att vara en risk?
Sett nu att det finns en hel del gamla trådar i ämnet. Ursäkta att det blev en till. Vad jag önskar är hjälp med omdöme hur pass mycket/lite denna beskrivna höjdskillnad är och om mitt sätt att mäta är pålitligt nog.
Mycket tacksam för svar av erfarna.