Viktigt med kar i lod?

#1 - 6 juni 2015 19:27
Hej akvarister. Jag har haft akvarie i större delen av mitt liv i flera storlekar och aldrig varit noga med att vattenpassa dem. Men sen jag blivit medlem här och kollar runt på artiklar och forum verkar det vara extremt viktigt att karen ska stå exakt i lod. Har upptäckt att mitt 375 inte gör det utan lutar lätt. Hur farligt är det? Har någon en rimlig uppfattning eller erfarenhet av att det gått åt skogen på grund av ett snett akvarium?
Tänker att det måste va många som har lutande kar för golv kan ju lätt luta inåt rummet.

Tack
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 6 juni 2015 19:39
Det viktiga för hållbarheten är att diagonalen är i lod
#3 - 6 juni 2015 20:25
på diagonalen

Vad klurigt det blev. Ena diagonalen var i princip rakt och andra diagonalen var det snett säkert tre milimeter.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 6 juni 2015 20:46
Vad är det för akvarium?

Helglas eller ramakvarium?
#5 - 6 juni 2015 21:11
Det är med aluminiumram. Står på lecablock och träskiva. Haft det i ett par månader. Mäter jag golvet med vattenpass lutar det från vä mot höger. Säkerligen rört sig också. Trägolv på betong.
Jag ifrågasätter starkt hur pålitlig min bräda som jag använda att mäta med, är. Har ett vattenpass som är 60 cm, satt det på en bräda tvärs över karet. Blir som sagt inkonsekventa resultat.
Men, om jag mäter långsidorna utan brädan, är bubblan mellan sträcken men ej helt centrerad, både fram och bak på karet. Allt lutar lite åt höger. Mäter jag kortsidorna lutar de båda framåt men den högra lite mer än den vänstra. Dock är det liten skillnad.
Om jag vattenpassar kortsidorna behöver hö bak höjas 3 mm medans vä bak behöver höjas 1,5mm för att bli rakt. Detta ger väl en rättvis bild av diagonalens lutning? Är dessa 1,5 mm tillräckligt för att vara en risk?

Sett nu att det finns en hel del gamla trådar i ämnet. Ursäkta att det blev en till. Vad jag önskar är hjälp med omdöme hur pass mycket/lite denna beskrivna höjdskillnad är och om mitt sätt att mäta är pålitligt nog.

Mycket tacksam för svar av erfarna.
#6 - 7 juni 2015 11:14
Gav mig på projektet idag. Var för stressande att ha vridning som så många säger är riskfyllt. Fick efter ett par timmar nöja mig när hela akvariet lutar jämt bakåt, ca 1,5 mm. Både på mitten samt hö och vänster bakre hörnen. Då kan det väl inte finnas vridning ändå? Fyllt till hälften och avvaktar till imorgon för att se om det rör sig. Fiskarna har dock fått vara med om en temperatursänkning på nästan tre grader under hela projektet så hoppas de inte blir sjuka hela bunten.
Mätte så sen mitt andra kar juwel rio 240, och då var det också snett och vridet. Skämmes! Så bara att jobba vidare.
Tänk vad bra att zoopet finns.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 11 juni 2015 11:32
Madslenee skrev:
Gav mig på projektet idag. Var för stressande att ha vridning som så många säger är riskfyllt. Fick efter ett par timmar nöja mig när hela akvariet lutar jämt bakåt, ca 1,5 mm. Både på mitten samt hö och vänster bakre hörnen. Då kan det väl inte finnas vridning ändå?

Då är det säkert helt OK.

Det är sällan bra att använda träreglar som "rätskivor" eftersom de brukar slå sig mer eller mindre.

Bättre med något i metall eller liknande.
#8 - 14 juni 2015 11:10
Använde stålplåtar och även mellanlägg i hårdplast, köpt på biltema (hoppas dessa är hårda nog). Det blev till sist tre tömningar för att justera fram och tillbaka så det nu med långt pålitligt vattenpass är i våg på båda diagonalerna och längs långsidorna. Att läsa på forum kan verkligen stressa upp en. Man blir till slut knäpp av att överanalysera om trycket verkligen blivit jämt fördelat. Var ett tag inne på att byta ut min spånskiva också mot formplyfa som alla säger är mycket bättre. Men allvarligt. Jag har haft spånskivor ståendes ute på balkongen hela vintern som blivit helt genomblöta men inte smular de sönder. Inte heller har de synbart svällt upp eller blivit helt deformerade. Upplever dock att spånskivan under karet kan ha satt sig något, ca en mm efter ramen så mitten (inte ute vid ramen utan mitten av karet på båda sidor av mittenpelaren av lecablock) buktar lite uppåt, det som alla säger är livsfarligt, detta när jag mäter underifrån i "hålrummen" mellan lecablocksstaplarna. Men en mm kan omöjligt göra sån skillnad när det är flera mm från ramen och upp till glaset. Vikten måtte fortfarande vara ute på ramen eftersom det inte glappar där mellan kar och underlag.
Fan vad mycke tid jag lagt på att övertyga mig om att det är så bra som det kan bli just nu.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 14 juni 2015 11:32
Fast ofta är det bättre att lägga för mycket tid än för lite ;)
Det blir säkert bra nu.

Tips:
Ett billigt sätt att göra en spånskiva "vattenresistent" är att klä in överdelen med en vanlig sopsäck i plast - det har jag gjort
#10 - 14 juni 2015 13:14
Om det lutar fram - bak eller höger - vänster är inga problem. Jag har haft kar uppallade i ena änden så nivån skilt flera decimeter (kan vara en poäng till sköldpaddor t ex) och det fungerar. Det som är oroande är om det är skevt, alltså om inte alla punkter som akvariet vilar på ligger i samma plan. Det kan ställa till det.

Annons