Viktigt o mata scalar yngel med Artemia ??

#1 - 4 juni 2004 08:41
hur viktigt är det att mata scalar yngel med artemia? kan man mata dem med flingfoder för yngel?
#2 - 4 juni 2004 09:03
ja det är viktigt för alla yngel efter som att det är väldigt svårt att hitta ett mer näringsrikt foder. och näring behövs i STOORA m'ngder när dom är små om det ska bli friska/vackra individer.
#3 - 4 juni 2004 11:52
finns det inget annat o mata dem med?
#4 - 4 juni 2004 12:44
förfriska och starka fiskar så nej.
#5 - 4 juni 2004 12:59
mygglarver da?
#6 - 4 juni 2004 19:23
Hej Phat !

Jag har bekanta som fött upp scalareyngel enbart på artemiaersättningsfodret "Baby-Star",och en som enbart matat med den avskalade artemian "Brinelife Starterfutter "
Bägge ersättningsfodren har fungerat bra, ingen av dom har matat ynglen med någonting annat första tiden !
MVH
#7 - 4 juni 2004 19:38
Ursprungligen skickat av Haleli

Jag har bekanta som fött upp scalareyngel enbart på artemiaersättningsfodret "Baby-Star",och en som enbart matat med den avskalade artemian "Brinelife Starterfutter ". Bägge ersättningsfodren har fungerat bra, ingen av dom har matat ynglen med någonting annat första tiden !

Men Lisa - är detta din rekommendation? Är inte nykläckt artemia ett säkrare val?

#8 - 4 juni 2004 19:41
Artemia är enkla att föda upp och ett säkert val. Finns ingen anledning att låta bli.. Det kan verka dyrt när man ska köpa äggen men det går inte att beskriva hur mycket artemia man får av ett par gram ägg.
#9 - 4 juni 2004 19:43

Jag måste erkänna att ju njöt fullt ut när mina dvärggurami-yngel fick nykläckt artemia. De hade ju tokroligt när de jagade nauplier!

Dessutom så var det först då som de började växa rejält.

De är så kul att se så jag ger gärna mina fullvuxna firrar artemia ibland som lördagsgodis :)

#10 - 4 juni 2004 20:15
Jag tror nog att det stämmer att det inte finns något bättre och mera praktiskt yngelfoder, men jag har fött upp många yngel, bland annat flera kullar scalarer, och faktiskt aldrig matat med artemia. Antingen har affären haft slut på det precis när jag behövt det eller har de jag haft hemma varit för gamla/fellagrade. En kombination av diverse olika saker brukar gå bra, men räkna med att bara de starkaste ynglen överlever. Det är i och för sig inte en nackdel tycker jag, jag odlar för få bra, inte många, yngel.

Det skiljer mycket mellan olika fiskarter på hur lätt de provar att äta olika saker. Senaste strularna är fjärilsciklider som fortfarande efter en månad inte fattat att torrfoder är något man kan äta, just nu lever de på vattenloppor och min källa till sådana börjar sina.

Men det är nog dax att göra ett nytt försök med artemia nu, det hör liksom till fiskodling.
#11 - 5 juni 2004 12:19
Hej phat !

Jag skall förtydliga mig lite; Jag skulle själv använda mig av nykläckt artemia för att säkerställa bästa möjliga start för Scalareynglen.
Lycka Till !

Gäst
#12 - 28 oktober 2010 09:32
plizken skrev:
Artemia är enkla att föda upp och ett säkert val. Finns ingen anledning att låta bli.. Det kan verka dyrt när man ska köpa äggen men det går inte att beskriva hur mycket artemia man får av ett par gram ägg.

1g = 250000 ägg
#13 - 28 oktober 2010 09:35
ralle: tråden är 6 år gammal. varför skriver du i den???
Gäst
#14 - 4 april 2011 10:49
:pjag missade det...
#15 - 4 april 2011 11:43
Funkar det lika bra med fryst artemia som man køper?
#16 - 4 april 2011 11:48
kläckta ärt mycket bättre. mycket bättre näringsvärde,

huuur lått som helst att kläcka.

kläck i saltvatten. 1 grov matsked i 1 liter.

sug ur de kläckta artemian efter drygt 24 timmar med en slang ner i ett filter.

usg sen upp i en liten spruta så man kan mata ynglena sen
#17 - 4 april 2011 11:59
Har inte vågat mig på det før det verkat krångligt men som du beskriver det så verkar det ju rætt enkelt :P
#18 - 4 april 2011 12:23
det är typ dödsenkelt.

lite mer utförligt än vad jag skrev

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=46

Annons