Viktoriaciklider??

#1 - 20 april 2010 07:37
Var ner till handlaren här om dagen, och han hade Viktoriaciklider hemma....jag föll som en fura....fan vad snygga de var.

Nu är det så här, att jag har ett akvarium på 300 liter som står tomt....tänkte starta upp det nu i dagarna...

Jag är jättesugen på att köpe en grupp Viktoria...1 hane och 2 honor. Skulle det fungera i 300 liter?? Hade tänk mej en afrikansk sammansättnimng i det karet....Vad jag funderat på är:

1+2 Viktoriaciklid
1+1 Palettciklid
Ett stim kongotetra (10-15 individer)
Malar och algätare.....

Eventuellt nån annan ciklid eller annan afrikan....Skulle det fungera??
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 20 april 2010 07:44
Vilken viktoriasciklid är det du undrar över - det finns ju många arter så om det kommer att fungera beror ju på vilken art du skall ha
#3 - 20 april 2010 07:57
det tänkte jag inte på att kolla...[:o]Liknade lite på Flamebacken som finns i Zoopets artbeskrivningar, men är inte säker....[:o]

Det är inte av de största iaf, tror den blir runt 15cm. Ska ner idag igen och köpa fiskmat, kollar då och återkommer...
#4 - 20 april 2010 11:55
Många hannar är bra att ha för då blir inte honorna trakaserade när de tuggar. Kan inte handlaren presentera vad det är för art tycker jag inte du ska köpa fisken det är åt helsicke för många hybrider som cirkulerar i handeln(och de är vanligtvis väldigt aggressiva). Om fiskarna passar ihop med övriga beror på vad det är för art. Så innan du vet det är det svårt att hjälpa dig.
#5 - 20 april 2010 13:14
Jag tycker det är bättre med överskott på honor. Men 1+2 känns rätt lite, oftast köper man en stor grupp på 15 fiskar, men 1+2 kan funka det med:)
#6 - 20 april 2010 19:47
ENDYMION: Det var jag som inte tänkte på att kolla vilken av arterna det är, handlaren har skyltar uppsatta på alla arter, både med handelsnamn och det Latinska namnet;)

PONTULF: Att jag bara ville ha en mindre grupp beror på att akvariet bara är på 300 liter, och jag ska ha nån art till däri...:)

Har i varje fall kollat upp vilken art det är, och den kallas :

[COLOR=blue]Haplochromis sp. 'red back scraper' [/COLOR][COLOR=black]Den blir 12 cm som max, och enligt handlaren och artbeskrivningen här på Zoopet är de inte speciellt aggressiva eller revirhävdande i akvarium.[/COLOR]

Tror ni den skulle fungera med de andra arterna jag vill ha i samma akvarium??
#7 - 21 april 2010 06:28
H. sp. "red back scraper" funegerar utmärkt i ett akvarium på 300 liter. Hur de fingerar tillsammans med kongotetra och palett vill jag låta vara osagt, men det känns fullt möjligt.

Endymion har skrivit en mycket bra introduktionsartikel till viktoriaciklider som finns att läsa här:
http://www.ciklider.se/artiklar/ae_viktoriaguide.shtml
#8 - 21 april 2010 07:07
Nu blev jag glad...såg dem för första gången här om dagen, och snyggare ciklider har jag sällan sett...Speciellt ena hanen, helt utfärgat med spända fenor....jättesnygg...:)

Handlaren trodde också att det skulle fungera med andra afrikanska ciklider och större tetror....men jag ville iaf höra med expertisen här i forumet.......:)

Ska läsa artikeln också, eftersom jag inte känner till den här arten, så vill jag gärna läsa och lära så mycket som möjligt om dem...
#9 - 21 april 2010 20:27
Har en ny frågeställning. Viktorian vill jag ju ha;) Men nu är det ju så här att jag har fått sålt alla Zebraciklider utom 2...en jättefin hona och en hane, funderar på att behålla dem, men de blir i sånna fall tvungen att gå i 300 litern...åtminstone tills de blivit större....Skulle det fungera med Viktorian jag vill ha ( H. sp. Red back scraper)
#10 - 21 april 2010 20:54
ciklidtok skrev:
Har en ny frågeställning. Viktorian vill jag ju ha;) Men nu är det ju så här att jag har fått sålt alla Zebraciklider utom 2...en jättefin hona och en hane, funderar på att behålla dem, men de blir i sånna fall tvungen att gå i 300 litern...åtminstone tills de blivit större....Skulle det fungera med Viktorian jag vill ha ( H. sp. Red back scraper)

Det skulle kunna gå med zebraciklider. Jag har haft zebraciklider ihop med Astatotilapia latifasciata och det har funkat ypperligt.
#11 - 22 april 2010 05:39
endymion skrev:
Det skulle kunna gå med zebraciklider. Jag har haft zebraciklider ihop med Astatotilapia latifasciata och det har funkat ypperligt.

Då tror jag att jag behåller Zebrorna, honan är jättefin hon har mycket markerad mönster och är väldigt röd, ända upp i ryggfenan..förutom de röda fälten på magen:)

Läste förövrigt din artikel om Viktoriacikloiden också....mycket interessant läsning, väldigt utförligt:)
#12 - 4 maj 2010 19:35
Nu har jag fått hem dem iaf.:) De verkar gå bra ihop med både paletterna och Zebran. Även Ancistrusarna verkar fungera (hane och hona ganska små) Viktorian verkar väldigt frdlig. De har gått här i 3 dagar nu, och verkart ha acklimatiserat sej bra:) Hanen har börjat fria till ena honan också...;)
#13 - 5 maj 2010 12:03
Bilder?:)
#14 - 5 maj 2010 20:16
pontulf skrev:
Bilder?:)

Är du nyfiken....:p Okej då..:D

Första bilden är dominanta hanen. andra är hanen med en hona, och sista bilden är 3 av 4 honor.

Jag åkte faktisk ner till handlaren och köpte 4 st. till idag[:o]

Så nu går det 3 hanar och 4 honor i karet....:D
#15 - 6 maj 2010 06:22
ciklidtok skrev:
Är du nyfiken....:p Okej då..:D

Första bilden är dominanta hanen. andra är hanen med en hona, och sista bilden är 3 av 4 honor.

Jag åkte faktisk ner till handlaren och köpte 4 st. till idag[:o]

Så nu går det 3 hanar och 4 honor i karet....:D

var fick du tag på den? har velat ha red back scraper eller ruby green länge:)
#16 - 6 maj 2010 06:34
Auratusen skrev:
var fick du tag på den? har velat ha red back scraper eller ruby green länge:)

"Min" handlare hade ett helt gäng hemma. Han har fortfarande många kvar:) Jag har aldrig sett dem förut, och jag tyckte de var jättesnygga, så jag bestämde mej snabbt för att köpa en grupp:) Jag började med 3 (1+2) Men sedan efter ett par dagar,sedan jag hade läst Endimyons artikel om Viktorian, så var jag ner och köpte ett gäng till(2+2):)
#17 - 9 maj 2010 10:01
Mycket snygga!
#18 - 9 maj 2010 14:09
Tack:)
#19 - 10 maj 2010 09:31
En liten fundering jag har haft nu i dagarna.....Kan man ha en eller två grupper lugna Malawiciklider med Viktoriacikliderna??

Zebrorna ska flyttas till 720 litern, när Scalarena har flyttat in i sitt nya akvarium, så det blir bara Viktorian och Paletterna kvar i 300 litern....
#20 - 10 maj 2010 14:13
Det funkar alldeles utmärkt att ha malawi och victoria ihop. Det enda man ska tänka på är att man måste se till att victoriorna får tillräckligt med mat. Alltså se till att victoriarna är runda om magen, när de fått mat.
#21 - 10 maj 2010 16:59
endymion skrev:
Det funkar alldeles utmärkt att ha malawi och victoria ihop. Det enda man ska tänka på är att man måste se till att victoriorna får tillräckligt med mat. Alltså se till att victoriarna är runda om magen, när de fått mat.

Jag matar just det karet 2-3 gånger om dagen med räkmix. Handlaren sa att de måste ha rikligt med mat, annars så kan de lätt tyna bort....Tror jag sedan läste det i din artikel också:) De är runda och fina om magen nu iaf. Jag får väl sedan se till att de inte smalnar av, när jag släpper ner Malawi till dem.

Men det lär ju dröja ett par tre veckor skulle jag tro....Karet där Scalarena ska gå blev startat igår, helt nytt både grus, pumpar. Har visserligen preparerat med både Easylife och Nitrivec, men det kommer inte i några fiskar, möjligen ett stim med nån billig Danio eller liknasnde som får skita in karet.......Så jag på så vis kan börja mata och få till bakteriefloran...:)

Jag flyttar inte Zebrorna till stora karet innan Scalarena har flyttat ut, och det blir efter det att jag köper Malawi i sånna fall.....

Är det någon art med Malawi som jag bör undvika, som inte passar med Viktorian, eller är det något annat jag bör tänka på??
#22 - 16 september 2010 18:11
Skakar liv i den här tråden igen...;)

Kan man ge Flame backen levande mjölmask.??
#23 - 16 september 2010 22:16
Flameback? Jag tror att mjölmask har lite väl högt proteininnehåll för att ge ofta.
#24 - 19 september 2010 08:50
endymion skrev:
Flameback? Jag tror att mjölmask har lite väl högt proteininnehåll för att ge ofta.

Inte ofta, 2-3 ggr. i veckan. De vill välgärna ha levande föda då och då.

Om inte mjölmask fungerar, har ni något annat förslag på levande föda??
Bilagor:
#25 - 19 september 2010 14:22
annars kan du mata med räkmix. måste det vara levande?
#26 - 19 september 2010 14:34
Hackad daggmask?

Mjölmask nån gång i veckan är säkert inga problem, men är de inte i största laget för en victoriaciklid?
#27 - 20 september 2010 06:16

[INDENT]annars kan du mata med räkmix. måste det vara levande?

Nej, det måste inte vara levande föda, men de vill gärna ha det ibkland, effter vad jag har förstått. Annars så får de räkmix och pellets...:)

[INDENT]Hackad daggmask?

Mjölmask nån gång i veckan är säkert inga problem, men är de inte i största laget för en victoriaciklid?

hackad daggmask har de fått nu under sommaren ibland. Men säsongen för det är ju snart slut, det var därför jg funderade på om de kunde äta mjölmask. Men det kanske är som du säger, att de är för stora.......;)

[/INDENT][/INDENT]

Annons