Vilda kardinaltetror?

#1 - 26 oktober 2004 09:57
Stämmer det att de flesta kardinaltetrorna i handeln fortfarande är viltfångade?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 oktober 2004 10:09
Ja, de allra flesta är vildfångade?
#3 - 26 oktober 2004 10:29
Oj, det visste jag inte!

Om man frågar i akvariebutiker, brukar de kunna svara på om just deras är vildfångade eller födda i fångenskap?

Vill nämligen undvika vildfångna fiskar, så jag antar att det får bli Neontetra för min del.

Är det några andra tetraarter som brukar vara vildfångna?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 26 oktober 2004 10:34
Och varför skall du undvika vildfångade då?
Det finns t.o.m. flera miljöorganisationer som arbetar för att vi skall handla mer vildfångat istället för odlat. Detta eftersom vildfångst är ett bra sätt att utnyttja naturen i många tropiska länder (som ofta är fattiga) på ett sådant sätt att det kommer människorna till godo i dessa länder.
Läs gärna denna Zoopetartikel i ämnet http://www.zoopet.com/akvarium/akvarie_artikel_visa.asp?NR=154
#5 - 26 oktober 2004 11:07
Tack för länken! Jag ska kolla på den. Att jag vill undvika vildfångat beror på att det känns grymt. Att ta fiskar som är födda i frihet och frakta dem kors och tvärs över jorden för att sen stoppa in dem i små fisktanker. Många dör i processen.

Det mesta har ju fördelar och nackdelar. Jag hade dock aldrig tänkt på att det skulle finnas fördelar med viltfångat (förutom kanske nya friska gener). Tycker bara inte att det känns rätt att så många fiskar ska genomgå något så traumatiskt för att vi tycker det trevlig att titta på dem (vilket det är).

Jag är medveten om att allt började med vildfångade fiskar, men för mig känns det onödigt att fortsätta med det i dag.

Men jag ska titta på länken.
#6 - 26 oktober 2004 11:14
skulle ju tro att det är precis lika traumatiskt för en odlad fisk att flygas från tex. asien där många stora odlingsstationer finns.
#7 - 26 oktober 2004 11:22
Hmm...
#8 - 27 oktober 2004 08:22
Intressant artikel om vildfångad fisk.

Har faktiskt aldrig tänkt på att det kan vara en stor fördel för samhällen att kunna exportera vildfångad akvariefisk och att detta kan bidra till att människor får ekonomiska skäl att bevara naturmiljöerna. I slutändan så är det ju alltid (nästan) de ekonomiska frågorna som bestämmer i vårt samhälle.

Vi i i-länderna kan beklaga oss i all oändlighet över att regnskogen i amazonas försvinner i rask takt men så länge som folk tjänar mer pengar på att avverka skogen och föda upp biffkor åt mcdonalds så kommer det att ske. Att det i stället ges möjlighet att få en inkomst från en bevarad miljö är ju fantastiskt bra.

Så fram för mer vildfångad akvariefisk.
#9 - 27 oktober 2004 08:38
epox: Vad har du för fiskar i ditt Sydamerika sällskapsakvarium?
#10 - 27 oktober 2004 09:24
Ursprungligen skickat av batski

Tack för länken! Jag ska kolla på den. Att jag vill undvika vildfångat beror på att det känns grymt. Att ta fiskar som är födda i frihet och frakta dem kors och tvärs över jorden för att sen stoppa in dem i små fisktanker. Många dör i processen.

Det mesta har ju fördelar och nackdelar. Jag hade dock aldrig tänkt på att det skulle finnas fördelar med viltfångat (förutom kanske nya friska gener). Tycker bara inte att det känns rätt att så många fiskar ska genomgå något så traumatiskt för att vi tycker det trevlig att titta på dem (vilket det är).

Jag är medveten om att allt började med vildfångade fiskar, men för mig känns det onödigt att fortsätta med det i dag.

Men jag ska titta på länken.

Om akvariet sköts rätt, nog stort akvarium, bra mat, vattenbyten osv. så anser jag att fiskarna har det mycket bättre hemma hos en akvarist än i det vilda.
Sen att det dör fisk när det fraktas "kors och tvärst" över världen tror jag inte på. Visst kan det vara enstaka dödsfall, men om det är friska djur så ska det inte vara några problem?

Fördelar med Vildfångat är, som Kjell säger, bra inkomst för de fattiga länderna, fisken får det mycket bättre i ett akvariu, mer mat, de lever oftast längre och får en relativt trygg miljö. Det finns säkert många punkter jag har missat...
#11 - 27 oktober 2004 09:37
Idag är det ju reltivt lätt att odla kardinaltetror, men de flesta är ju som Kjell redan skrivit viltfångade.

Så här känner du lätt igen viltfånade tetror i "fiskaffären".

Kolla efter avvikande fiskar i stimmet, ofta, väldigt ofta, kommer det med andra sorters tetror i sändningarna, än de som fångstmännen tänkt sig fånga. Dessa bifångster kan många gånger vara väldigt intressanta.
Det var väl så, Kjell må rätta mig! som "den falska neontetran" uppmärksammades första gången.
Jag köpte häromveckan ett parti kardinaltetror att användas inom GAF, och där i försäljningsakvariet fanns det minst tre avvikande individer, alla med samma kroppsform som kardinalen, men med helt andra färgteckning, och ingen var neon- eller någon av de "falska" neontetrorna.

Hos odlade fiskar, tetror, så är alla individerna i försäljningsakvariet identiskt lika, i form, storlek och färg... ja dom e la änna klonade...

Jag vet inte hur många olika tetra-arter det finns, och det vet nog ingen annan heller, men det lär ju upptäckas nya arter så gott som dagligen...

Och individrikedomen är väldigt stor i amazonområdet, så det föreligger ingen som helst risk för utfiskning, värre då för torsken i våra vatten, där man dessutom kastar bort tre av fyra infångade fiskar... men det är en helt annan fisk och en helt annan historia, som inte hör hemma här, då torsken är en synnerligt olämplig för det tropiska hemmaakvariet.

#12 - 27 oktober 2004 09:59
Tack alla för svaren! Vad är den falska neontetran? Hur ser de ut och vad har de för artnamn? Är de tåligare än kardinaltetror eller tvärt om?
#13 - 27 oktober 2004 12:22
Jag vill minnas att det finns två eller tre arter som ibland kallas för "falsk neon, eller falsk kardinaltetra"
En av dem heter (om jag minns och stavar rätt): Paracheirodon simulans Den falska neontetran.
En trevlig tetra, som är ganska anspråklös, men betydligt blekare i färgerna än neon och kardinalerna. Det sägs att den är något mindre motståndskraftig mot vanliga sjukdomar, men jag har ingen egen erfarenhet av denna fisk, oftast sägs det, är den svår att få tag på.

Jag tror också att det finns en motsvarighet till den svarta neontetran, och dolkstygnstetran har också en "look-a-like". Denna är dock mer "pirajisk" då den kniper fjäll från de fiskar den skall likna i stimmet.
Det finns också rovfiskar som ser precis ut som tetror, men som inte ens är det, som smyger sig in i stimmen för att käka upp dessa "inifrån".

Nej, det finns så inihelsike många olika tetra-arter att vår Herres designavdelning tappade fattningen en av de där dagarna då jorden skapades, att de helt enkelt glömde bort vilken färg och form de redan använt, ja denna teori då efter Darwin. Ja Göran Darwin i Nedre Rakvattnet då alltså.

Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 27 oktober 2004 15:06
Det var väl så, Kjell må rätta mig! som "den falska neontetran" uppmärksammades första gången.

Inte en susning men det verkar ju mycket troligt. Kommer ihåg en gån när jag beställde 20 st namngivna vildfångade Apistogramma från en grossist och när jag fick påsen så innehöll den 4-5 olika arter och bara 1 av 20 fiskar var den apisto som jabg beställt.

Tack alla för svaren! Vad är den falska neontetran? Hur ser de ut och vad har de för artnamn?

Ett tips kan ju vara att kolla i Zoopets artbeskrivningar eftersom den finns med där http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=477
#15 - 27 oktober 2004 15:55
hej! När vi ändå skriver om vildtfångade fiskar (kardinaltetra nästan lika med neontetrna som i sin tur nästan är lika med svart neontetra.. :) Är det vanligt att svarta neontetror är viltfångade? En av mina har nämligen en parasit på ögat som endast förekommer hos viltfångade, men jag har tidigare fått svaret (på en annan sida) att mina tetror förmodligen inte är viltfångade. Någon som vet?
tacksam för svar

Lenis

hoppas det går bra att smyga in min fråga i denna tråd...
#16 - 27 oktober 2004 19:47
Ett annat problem med de odlade fiskarna är att de "avlas sönder". Jag har inte sett en enda tigerbarb i de akvariebutiker som finns här som är rätt tecknad. Det är lite trist faktiskt :-( Mycket av fiskaveln verkar mest gå ut på att käna pengar, verkar inte som de bryr sig så mkt om fiskens välbefinnande. Och oftast när jag går in i de butiker som finns här så hittar jag åtminstone en död fisk, också lite tråkigt.
#17 - 27 oktober 2004 20:00
Ursprungligen skickat av lenis3

hej! När vi ändå skriver om vildtfångade fiskar (kardinaltetra nästan lika med neontetrna som i sin tur nästan är lika med svart neontetra.. :) Är det vanligt att svarta neontetror är viltfångade? En av mina har nämligen en parasit på ögat som endast förekommer hos viltfångade, men jag har tidigare fått svaret (på en annan sida) att mina tetror förmodligen inte är viltfångade. Någon som vet?

tacksam för svar

hoppas det går bra att smyga in min fråga i denna tråd...

Lenis

Ja troligtvis är de viltfångade de också.
Men på många håll i asien så finns det stora odlingsanäggningar för alla sorters akvariefisk, och där går fiskarna i stora stim i jättestora bassänger, så de sjukdomar som förekomma i naturen kan också sprida sig till dessa odlingsanläggningar.
Jag har hört talas om amerikanskatetror som har haft typiska asiatiska parasiter, om nu detta inte bara är en vandringsmyt så bekräftar det bara antagandet ovan.

Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 28 oktober 2004 06:15
Är det vanligt att svarta neontetror är viltfångade?

Nej det är extremt ovanligt - både den vanliga neontetran och svart neontetra odlas i stopr omfattning i såväl Asien som i Europa och det är rätt sällsynt med sådana i handeln.
#19 - 28 oktober 2004 15:22
hmm okej. tack för svaren. som Björn skriver har kanske parasiten på ögat spridit sig från naturen till odlingsbassängerna.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 28 oktober 2004 15:33
Tror nog INGEN utan noggrann undersökning under mikroskop kan avgöra vad det är för parasit den har i ögat och definitivt inte tala om varifrån den har sitt ursprung.
När ögonen angrips så brukar ju också kroppens skyddsmekanism kapsla in ögat och då ser man ju inte ens det "onda".
#21 - 28 oktober 2004 15:54
hmm okej det är sant. Har läst lite på internet och beskrivit symtpomen på fisken och därefter fått svar att det kunde vara en sorts parasiet, minns inte namnet helt men det börjar på Disto..

Annons