Idag är det ju reltivt lätt att odla kardinaltetror, men de flesta är ju som Kjell redan skrivit viltfångade.
Så här känner du lätt igen viltfånade tetror i "fiskaffären".
Kolla efter avvikande fiskar i stimmet, ofta, väldigt ofta, kommer det med andra sorters tetror i sändningarna, än de som fångstmännen tänkt sig fånga. Dessa bifångster kan många gånger vara väldigt intressanta.
Det var väl så, Kjell må rätta mig! som "den falska neontetran" uppmärksammades första gången.
Jag köpte häromveckan ett parti kardinaltetror att användas inom GAF, och där i försäljningsakvariet fanns det minst tre avvikande individer, alla med samma kroppsform som kardinalen, men med helt andra färgteckning, och ingen var neon- eller någon av de "falska" neontetrorna.
Hos odlade fiskar, tetror, så är alla individerna i försäljningsakvariet identiskt lika, i form, storlek och färg... ja dom e la änna klonade...
Jag vet inte hur många olika tetra-arter det finns, och det vet nog ingen annan heller, men det lär ju upptäckas nya arter så gott som dagligen...
Och individrikedomen är väldigt stor i amazonområdet, så det föreligger ingen som helst risk för utfiskning, värre då för torsken i våra vatten, där man dessutom kastar bort tre av fyra infångade fiskar... men det är en helt annan fisk och en helt annan historia, som inte hör hemma här, då torsken är en synnerligt olämplig för det tropiska hemmaakvariet.