Ursprungligen skickat av defdac
Jag gick förbi Tanneforsslussar idag och hittade en mossa:
http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=17&thread=476#895
Tog dock inte upp något av den för att testa, men det kanske jag borde gjort.
Jag tippar att mossan är Näckmossa, Fontinalis antipyretica - det är en stor & imponerande mossa som lever just i den där miljön, väldigt snygg, men den verkar ha svårt att trivas i akvarium. Den 'snutt' av Fontinalis som finns som jämförelse på min moss-sida lever fortfarande (jag har lagrat den bakom BTN'n, där alla växter & djur jag inte vet var jag skall göra av hamnar - t.ex. ett dussin sandgoby-yngel jag fick när jag samlade mysis idag) men den har inte vuxit ett dugg.
De röda strukturerna är säkert rötter av pil eller sälg - de har kraftigt röda rötter som tål att permanent stå under vatten.
Kan annars berätta om en växt som lite oväntat tagit sig hos mig, och som är mycket snyggare än väntat - korsandmat! Det är ju en andmat som inte flyter, och de nya 'korsen' sitter ihop med de gamla, så den har bildat en rätt tuff 3D struktur i mitt yngelakvarium. Tyvärr svår att få en bra bild på, det tuffa med den, att klungan är ett tredimensionellt nätverk, går lixom inte fram... Akvarievuxen korsandmat blir dessutom renare och grönare än den man ser ute, och den växer mycket långsamt.