kan någon hjälpa mig..jag funderar på att köpa pansarmalar, det lutar åt pandapansarmalar men vill veta om det är bäst att köpa vildfångade eller odlade?
Det gäller inte bara pandapansarmalar utan pansarmalar i det stora hela.
wheete skrev:VF är bra om du vill undvika inavel och få in en färsk stam. Annars så tycker jag odlat är nog bäst. Du slipper stressade fiskar som mer än ofta har parasiter och sjukdomar.
Miljö ska inte vägas in i denna debatt, det är ganska dumt. Idioterna i sydamerika kommer hugga ner skogen och dämma upp floderna i vilket fall som helst. Akvariefisk är ganska låg prioritet i u-länderna, de får några öre per fisk, ganska lite när man kan odla kokain, kaffe eller etanol skogar.
wheete skrev:VF är bra om du vill undvika inavel och få in en färsk stam. Annars så tycker jag odlat är nog bäst. Du slipper stressade fiskar som mer än ofta har parasiter och sjukdomar.
Miljö ska inte vägas in i denna debatt, det är ganska dumt. Idioterna i sydamerika kommer hugga ner skogen och dämma upp floderna i vilket fall som helst. Akvariefisk är ganska låg prioritet i u-länderna, de får några öre per fisk, ganska lite när man kan odla kokain, kaffe eller etanol skogar.
wheete skrev:Miljö ska inte vägas in i denna debatt, det är ganska dumt. Idioterna i sydamerika kommer hugga ner skogen och dämma upp floderna i vilket fall som helst. Akvariefisk är ganska låg prioritet i u-länderna, de får några öre per fisk, ganska lite när man kan odla kokain, kaffe eller etanol skogar.
Nubi skrev:tOm du inte varit i Sydamerika bland idioterna sett med egna ögon, och hört folkets argument till varför de plöjer ner skogen osv så tycker jag du bör tänka på vad du säger.
wheete skrev:Hugger man ner sin regnskog, fördämmer floder, borrar upp olja och släpper ut arsenik i sjöarna, så är man en idiot tycker jag.
wheete skrev:Hugger man ner sin regnskog, fördämmer floder, borrar upp olja och släpper ut arsenik i sjöarna, så är man en idiot tycker jag.
PiaJo skrev:Oj då, vilka diskutioner jag har skapat [:o]
Om någon vill veta så köpte jag 8 st Corydoras Julii, odlade. Frågade inte var de kom ifrån för jag hade lite bråttom och det var många i butiken.
Eidesdotter skrev:Hur hittar man dem?
endymion skrev:Pansarmalar finns det ju faktiskt en hel del svenskodlat av.
Erik Åhlander skrev:Någon som vet proportionerna? Av antalet Corydoras totalt i handeln i Sverige, hur mycket är svenskodlat? Då ingår inte de fiskar som byter ägare på akvarieföreningarnas auktioner.
Erik Åhlander skrev:Någon som vet proportionerna? Av antalet Corydoras totalt i handeln i Sverige, hur mycket är svenskodlat? Då ingår inte de fiskar som byter ägare på akvarieföreningarnas auktioner.