Hej.
Jag kände mig tvungen att länka denna annons som jag såg på blocket. Säljaren ifråga säger sig ha en vildfångad grupp Zebramalar, L046. Vad jag vet så råder det exportförbud på dessa..
Är det bara jag som blir upprörd över detta!?!
SneakySteve skrev:Okey. Vet du när detta exportförbud infördes?
stefanr72 skrev:Med tanke på vad som antagligen kommer att ske med zebrornas livsmiljö, så har jag svårt att uppröras av eventuell fisksmuggling. Den bidrar ju trots allt till att arten kan finnas kvar i akvarier även efter att dom har utrotats i naturen.
SneakySteve skrev:Är anledningen till att dom är utrotningshotade för att dom smugglas eller finns det någon annan orsak? Är lite oinsatt på exakt varför..
keen-eyed skrev:Han som säljer dem har haft dem i 7-8år, vet vem det är...
Kjell Fohrman skrev:
Sedan kan man väl rent allmänt säga att om det inte har uppstått en etablerad stam utifrån de 100.000 tals med zebrapleco som tidigare lagligen har exporterats från Brasilien så tycker jag inte att akvaristerna helt enkelt förtjänar att hålla arten. Vad det handlar om är helt enkelt om att ett gäng brottslingar som smugglar ut olagliga fiskar skall tjäna grova pengar på hobbyns bekostnad. Är detta något vi skall stödja?
bossep skrev:Kanske jag inte håller med Kjell om det är Brasilianska regeringens fel. Visst kanske de har bristande ansvar men de stora skurkarna i det här fallet är nog exempelvis Norsk hydro.
Att exportera fisk till svenska akvarister för att bevara en art tycker jag är lite långsökt. Vore det inte bättre att ställa krav på Brassarna att de måste trygga de arters fortbestånd som berörs av dammbyggena?
Vi kanske inte skall börja diskutera Brasiliansk politik här. Men Jag tror Janne som bor på plats kan hålla med om att det är Storföretag som vill utvinna bland annat Aluminium som drivit fram billig Elkraft som ett krav på att starta gruvdrift och industri. Vilket i sin tur kan vara bra både ekonomiskt och Politiskt under en kort tid.Azur skrev:Nej, det är förre presidenten Lula, som ville ha ett minnesmärke efter sig, så han drev igenom en plan för modernisering av amazonas.
Azur skrev:Jo, det vore det absolut - men vem ska ställa det kravet? Miljökonsekvensutredningen i Brasilien nämnde inte ens att det kunde bli effekter på fauna och flora i vattnet, hela debatten har uteslutande handlat om indianstammen som bor i området.
Faktum är att dammen just nu byggs, och när den är färdig kommer inte bara L46 utan även dussintals, kanske hundratals, andra fiskarter att utrotas. De är borta inom ett årtionde.
Tackar för din sak kunskap. Som alltid vederhäftigt och koncist.Janne E skrev:2004 blev H. zebra klassad som en hotad art och exportförbud infördes av denna art. Anledningen var överfiske till akvariehobbyn, från att ha fångats i flera tusental per vecka under säsong (ca 6 månader) under 90 talet blev det helt enkelt för mycket, under de första åren på 2000 talet var den siffran i hundratal istället. Ingen annan anledning, klassningen som hotad baserades på den verkliga fångsten och klagomål från lokala fiskare som inte längre kunde leva på att fånga H. zebra... de flesta gick tillbaka till guldutvinning som de arbetade med innan de fångade malar.
Den illegala handeln med arter som ej är tillåtna för export från Brasilien är ett stort bekymmer, både för naturen och branchen.
Damm-byggena är ett annat hot för de arter som är endemiska i de områden som drabbas, om inte illegalt fiske utrotar H. zebra kan denna art fortfarande ha en möjlighet att överleva i naturen (det vet vi inte förrän efter dammen är byggd) i någon utav de 4 lokaliteter man känner till.
Kanske man kunde få till något genom att kopla ihop Mexico och Brasilien? Vi kan ta detta på PM eftersom det har mycket lite med den här tråden att göra.Janne E skrev:
Det finns sådana planer sedan några år tillbaka, men Brasiliansk lagstiftning för arter som är listade som hotade försvårar eller till o med gör det omöjligt med sådana projekt. Det finns ett visst samarbete med universiteten men i liten skala, en ny myndighet i Brasilien som skapades förra året är en ljuspunkt och kanske redan nästa år ett antal projekt kan starta.
Mvh Janne
Azur skrev:Nej, det är förre presidenten Lula, som ville ha ett minnesmärke efter sig, så han drev igenom en plan för modernisering av amazonas.
Animaniac skrev:Hmm, vilket minnesmärke att lämna efter sig, man blir känd som den som förmodligen utrotade en massa arter i Amazonfloden, för att man ville "modernisera" :p Nå´t så´nt skulle i alla fall inte jag vilja lämna efter mig. Skulle snarare kännas som att man hjälpt till att förstöra den enda riktigt stora gröna lungan som finns kvar på jorden.
Är det inte lite hyckleri? Det är förbjudet att exportera en mal av oro att den ska utrotas, men det är tillåtet att bygga en stor ful damm, som utrotar många andra arter. Människan kommer att upptäcka den hårda vägen att pengar inte går att äta.
Kjell Fohrman skrev:Nja - är vi så mycket bättre här. I Sverige så lobbas det hårt för att vargen skall utrotas och den jagas också.
I Brasilien så är i alla fall "tanken god" - dvs människorna behöver energi och om de som bor i Brasilien är likadana som vi i Sverige - så tror jag att de flesta skiter i att ett antal med fiskarter utrotas om, de istället får mer energi.
OM detta projekt skall stoppas så krävs det en massiv opinion emot annars är nog risken stor att det kommer att genomföras. Det var ju t.ex. väldigt få svenskar som ens orkade skriva under namnuppropet mot bygget som jag har lobbat för här på Zoopet.
Kjell Fohrman skrev:Nja - är vi så mycket bättre här. I Sverige så lobbas det hårt för att vargen skall utrotas och den jagas också.
I Brasilien så är i alla fall "tanken god" - dvs människorna behöver energi och om de som bor i Brasilien är likadana som vi i Sverige - så tror jag att de flesta skiter i att ett antal med fiskarter utrotas om, de istället får mer energi.
OM detta projekt skall stoppas så krävs det en massiv opinion emot annars är nog risken stor att det kommer att genomföras. Det var ju t.ex. väldigt få svenskar som ens orkade skriva under namnuppropet mot bygget som jag har lobbat för här på Zoopet.