vilen fisk till en 150 kar?

#1 - 12 januari 2007 09:34
snart jag har en tomm kar på ungefär 150 liter o vill gärna ha en roligt glupsk fisk som liknar oskar ciklid när det gäller beteende o som trivs i en 150 liter kar,har kollat men det är svårt o välja såg en som kallas snäcklekare som är afrikankt fisk!vad tycker ni eller har ni nott annat förslag!?:confused:
#2 - 12 januari 2007 09:36
Kan du inte tänka dej ngn fin dvärgciklid?De kan jag ge dej tips på ifall du vill
#3 - 12 januari 2007 09:44
Kan du inte tänka dej ngn fin dvärgciklid?De kan jag ge dej tips på ifall du vill

jag haft fjärilar men de va jätte tråkiga o känsliga så att jag sålde de vidare,jag tänkt mig en fisk som liknar så mycket som möjligt påfåglars bettende glupska o tuffa o trivs i en sånt kar?:)
#4 - 12 januari 2007 09:46
Om du gillar fruktansvärt aggresiva fiskar så köpt snäcklekare har själv haft funderingar på dom.Dom attackerar i grupp om du skulle ha ngn annan fisk art me dom så skulle dom förmodligen stressa ihjäl den.Dom attackerar i grupp så om vi säger så här .Hde du haft ett större kar med en oscar å säg 5 snäcklekare så skulle dom förmodligen jaga bort oscarn som skit!
#5 - 12 januari 2007 09:59
Habob får man adda msn?
#6 - 12 januari 2007 13:23
Om du gillar fruktansvärt aggresiva fiskar så köpt snäcklekare har själv haft funderingar på dom.Dom attackerar i grupp om du skulle ha ngn annan fisk art me dom så skulle dom förmodligen stressa ihjäl den.Dom attackerar i grupp så om vi säger så här .Hde du haft ett större kar med en oscar å säg 5 snäcklekare så skulle dom förmodligen jaga bort oscarn som skit!

Eller att påfågeln ser dem som mat och äter upp dem? :)
#7 - 12 januari 2007 14:23
Jo det kan hända
#8 - 12 januari 2007 14:40
Habob får man adda msn?

ja det klart [email]habibioo@hotmail.com[/email]
#9 - 12 januari 2007 14:43

de värka intresanta fiskar hur många kan jag ha i min 150 l kar o hur ska jag inreda det?
#10 - 12 januari 2007 14:47
Stew skrev:
Eller att påfågeln ser dem som mat och äter upp dem? :)

okej det va roligt,nej jag ska ha bara snäcklekare i ena karet o den andra 540 l jag ska ha bara tre oskar i den så påfåglar slipper o blir stressad o snäcklekare slipper o blir mat till de!;)
#11 - 12 januari 2007 15:25
Du ska ha sand botten ett högt pH på 7.8 - 8 dom ska ha snäckor som dom kan leka i 50%dubbelt så många snäckor som fiskar gärna flera,du kan ha 15 stycken individer i det karet.gärna ett stenrös.inga växter för dom grävs upp välldigt fort men ngn fin flyt växt skulle du kunna ha

Snäckorna (vinbärssnäckor)finns att köpa på Ica är det ngt mer kan du adda min msn [email]Kenny_Bruton@hotmail.com[/email]
#12 - 12 januari 2007 16:29
habob skrev:
snart jag har en tomm kar på ungefär 150 liter o vill gärna ha en roligt glupsk fisk som liknar oskar ciklid när det gäller beteende o som trivs i en 150 liter kar,har kollat men det är svårt o välja såg en som kallas snäcklekare som är afrikankt fisk!vad tycker ni eller har ni nott annat förslag!?:confused:

Zebraciklid,eldbuk och blåciklid är ju trevliga och lättlekta fiskar. De är ganska glupska även om de inte når upp till påfågelciklidens standard vad gäller den punkten.
#13 - 12 januari 2007 17:28
zebraciklid behöver ett kar på minst 250l och eldbuken ett på 200l?

Jag rekomenderar Snäcklekare!
#14 - 12 januari 2007 18:59
zebraciklid behöver ett kar på minst 250l och eldbuken ett på 200l?

Jag rekomenderar Snäcklekare!

Enligt mina erfarenheter fungerar det utmärkt att ha ett ensamt par av någon av dessa arter i ett 150l kar. Zebracikliden har ett mycket inntressant lekbeteende och tar hand om sina yngel föredömligt.
#15 - 12 januari 2007 22:27
ZEBRACIKLDIER! As tuffa och ygnlar mycket! :D Jag har sånna :9 Du kan ju annars ha t.ex. blå cikldier (?)
#16 - 12 januari 2007 22:29
Multispinosa e också coola! :D
#17 - 13 januari 2007 10:29
Du ska ha sand botten ett högt pH på 7.8 - 8 dom ska ha snäckor som dom kan leka i 50%dubbelt så många snäckor som fiskar gärna flera,du kan ha 15 stycken individer i det karet.gärna ett stenrös.inga växter för dom grävs upp välldigt fort men ngn fin flyt växt skulle du kunna ha

Snäckorna (vinbärssnäckor)finns att köpa på Ica är det ngt mer kan du adda min msn [EMAIL="Kenny_Bruton@hotmail.com"]Kenny_Bruton@hotmail.com[/EMAIL]

jag ska adda dig,jag fick många förslag men jag ska göra det du sa jag vill gärna skaffa såna fiskar de verka jätte intresanta,jag har redan finkornig sand som jag har till oscar o du menar att jag ska tabort alla rötter o fylla i hela botten med snäckor o inget annat?kan jag ha non stor sten?o hur ska jag ha ett högt ph värde på 7,8!?:confused:
#18 - 13 januari 2007 11:20
ja du kan ha sten rös i ett hörne å några snäckor i ett annat kan ge dej en bild på ett ex som min polare har gjort han heter neon_kimpan här på zoopet
#19 - 13 januari 2007 11:36
habob skrev:
jag ska adda dig,jag fick många förslag men jag ska göra det du sa jag vill gärna skaffa såna fiskar de verka jätte intresanta,jag har redan finkornig sand som jag har till oscar o du menar att jag ska tabort alla rötter o fylla i hela botten med snäckor o inget annat?kan jag ha non stor sten?o hur ska jag ha ett högt ph värde på 7,8!?:confused:

Rötter ska du absolut inte ha till snäcklekare efterom dom sänker PH, för att höja PH använder du kalksten eller bikarbonat.

Sten kan du ha och då gärna kalksten, du behöver inte fylla botten med snäckor men du bör ha minst dubbelt så många som antalet fiskar och du bör lägga dom i framkant av karet i annat fall finns risk att dom skottar all sand mot framrutan.

Sedan vet jag inte om dom är så aggresiva som Silverhajen säger, dom är tuffa men så farliga är dom inte, jag har tex ett gäng Endlersyngel i karet och dom bryr sig knappt om dessa utan markerar bara när dom kommer för nära.

Sök i forumet på "snäcklekare" så hittar du massor av trådar som handlar om dom.
#20 - 13 januari 2007 11:49
Dom är fruktansvärt aggresiva om andra individer försöker sig på att simma in i deras revir
#21 - 13 januari 2007 16:24
albjohn skrev:
Rötter ska du absolut inte ha till snäcklekare efterom dom sänker PH, för att höja PH använder du kalksten eller bikarbonat.

Sten kan du ha och då gärna kalksten, du behöver inte fylla botten med snäckor men du bör ha minst dubbelt så många som antalet fiskar och du bör lägga dom i framkant av karet i annat fall finns risk att dom skottar all sand mot framrutan.

Sedan vet jag inte om dom är så aggresiva som Silverhajen säger, dom är tuffa men så farliga är dom inte, jag har tex ett gäng Endlersyngel i karet och dom bryr sig knappt om dessa utan markerar bara när dom kommer för nära.

Sök i forumet på "snäcklekare" så hittar du massor av trådar som handlar om dom.

jag kan nästan allt om dessa intresanta fiskar tack vare er!jag ska börja o köpa det som behövs o inreda fint på måndag,det blir snäcklekare!jag har en fluval 4 funkar den bra till de o gillar de stark strömm eller lungn i karet?
#22 - 13 januari 2007 16:26
ja du kan ha sten rös i ett hörne å några snäckor i ett annat kan ge dej en bild på ett ex som min polare har gjort han heter neon_kimpan här på zoopet

ja du få gärna sjicka nogra bilder!
#23 - 13 januari 2007 16:34

Snäckorna (vinbärssnäckor)finns att köpa på Ica är det ngt mer kan du adda min msn [EMAIL="Kenny_Bruton@hotmail.com"]Kenny_Bruton@hotmail.com[/EMAIL]

nu jag har dig i min kontakt lista vi hörs på msn!

Annons