Vilka alg/bottenätare i guramiakvarium?

#1 - 1 maj 2007 09:15
I juni blir det ett 167L guramiakvarium. Hade tänkt ha dem med kardinaltetror och några malar/algätare. Såg nu att malarna och algätarna behöver syrerikt vatten. Så då till min fråga. Ni som har guramiakvarium och stryper vattenflödet vad har ni gå för alg/bottenätare???

:confused:
#2 - 1 maj 2007 09:42
Ingen som har en lösning? Eller har ni inte malar/algätare i guramiakvariumen? Hur mycket städhjälp ger de igentligen?
#3 - 4 maj 2007 14:35
Lyfter frågan en sista gång, det måste ju finnas någon som kan svara... =)
#4 - 4 maj 2007 15:57
du kan ju ha anicisrtrus eller pansarmalar eller siamensis
#5 - 4 maj 2007 16:06
Du behöver inte strypa flödet från pumpen, bara rikta det så det inte blir för mycket fart på vattnet.
Har du ytterfilter kan du rikta utblåset snett ned mot botten eller mot bakrutan, och har du innerfilter kan du rikta det mot tex framrutan så blir det en lugnare del i andra änden av karet iaf.
#6 - 4 maj 2007 20:08
Tack för svar! =)
Jag har Fluval 4+ som är väldigt stark så hur man än riktar det så blir det rätt strömt så guramisarna undviker den delen av akvariet. Det stog på Zoopet att man inte skulle ha guramis med syrekrävande fiskar och jag fick för mig att malar ville ha mycket syre. Men då menar ni att det inte spelar någon roll. Då kanske det blir några små malar sen iaf =)
#7 - 4 maj 2007 20:11
mitt 160 liter så har jag min pump (fluval 3+) på de minsta flödet på grund av min kampfisk+skalarerna.....och jag märker ingen skillnad i beetendet på mina ancistrusar....de är igång som vanligt med att leta alger och äta dem:)
#8 - 4 maj 2007 20:14
Finns det någon mal som är bra på att äta alger som bli max 5 cm? För var jag har förstått äter inte pansarmalar alger utan mer "slam" från botten?
#9 - 4 maj 2007 20:20
Finns det någon mal som är bra på att äta alger som bli max 5 cm? För var jag har förstått äter inte pansarmalar alger utan mer "slam" från botten?

otociniclus kanske...de blir ju inte så stora men de är väldigt känsliga......sen finns de osså pittbull pleco (LDA25) tror jag de heter...fats de vill ju gärna va i stim
#10 - 4 maj 2007 20:20
Alltså som ser ut mer som en pansarmal inte som tex: Otocinclus vittatus som mest påminner om min siamesiska algätare.
#11 - 4 maj 2007 20:29
macke_fisk skrev:
otociniclus kanske...de blir ju inte så stora men de är väldigt känsliga......sen finns de osså pittbull pleco (LDA25) tror jag de heter...fats de vill ju gärna va i stim

Hittar inte Pitbull Pleco här på Zoopet? Nä jag vill inte ha några väldigt känsliga. Bara några snälla, lugna, tåliga alg/slamätare som inte kan stressa guramis. Lätta krav va? :p
#12 - 4 maj 2007 20:33
Hittar inte Pitbull Pleco här på Zoopet? Nä jag vill inte ha några väldigt känsliga. Bara några snälla, lugna, tåliga alg/slamätare som inte kan stressa guramis. Lätta krav va? :p

hehe...varför inte köra på ancistrus då :).......de är lätta och bra algätare.....sök annars i artregistret efter algätare som inte blir så stora
#13 - 4 maj 2007 20:43
macke_fisk skrev:
hehe...varför inte köra på ancistrus då :).......de är lätta och bra algätare.....sök annars i artregistret efter algätare som inte blir så stora

För de är så stora och ser läskiga ut [:o] . Jag tilltalas mycket mer av de små pansarmalarna på ca 5cm. Antar att jag måste vänja mig vid deras utseende... Ancistrus dolichopterus blir ju så stor!
#14 - 6 maj 2007 08:11
macke_fisk skrev:

Är alla Otocinclus sorter väldigt känsliga? Hittade annars denna [COLOR=darkorchid]Otocinclus[/COLOR][COLOR=darkorchid] [/COLOR][COLOR=darkorchid]cocama [/COLOR]som jag tycker är lagom stor så att man skulle kunna ha en liten grupp av dem. Och den såg inte så stor och läskig ut som ancistrusarna :p

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=978
#15 - 6 maj 2007 10:35

Pansarmalar äter inte slam. De äter matrester och annat ätbart som kan ligga på botten.

Alla otocinclus är väldigt känsliga. Jag har ett stim parotocinclus jumbo istället: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=236 De äter både alger och matrester.

Ett stim dvärgbotior skulle du också kunna ha. Tyvärr är de lite svåra att få tag på och ganska dyra.

Annars kan du ha snäckor. De är bra städare.
#16 - 6 maj 2007 17:23
batski skrev:
Pansarmalar äter inte slam. De äter matrester och annat ätbart som kan ligga på botten.

Alla otocinclus är väldigt känsliga. Jag har ett stim parotocinclus jumbo istället: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=236 De äter både alger och matrester.

Ett stim dvärgbotior skulle du också kunna ha. Tyvärr är de lite svåra att få tag på och ganska dyra.

Annars kan du ha snäckor. De är bra städare.

Tackar Batski! En kobinerad alg/matrestätare låter ju perfekt och efter lite surfande är vad jag förstår Pitbull Pleco som jag inte hittade tidigare alltså parotocinclus jumbo som du rekomenderade!?! Den ser ju riktigt trevlig ut och blir inte allt för stor! :p

Vad kostar de ungefär? Räcker det om man har en grupp på 4st? Är de natt/ dagaktiva? När de är aktiva är de spattiga och stressar andra fiskar eller lugna? Många frågor [:o]
#17 - 7 maj 2007 07:41
Tackar Batski! En kobinerad alg/matrestätare låter ju perfekt och efter lite surfande är vad jag förstår Pitbull Pleco som jag inte hittade tidigare alltså parotocinclus jumbo som du rekomenderade!?! Den ser ju riktigt trevlig ut och blir inte allt för stor! :p

Yep, det är samma fisk :)

Vad kostar de ungefär? Räcker det om man har en grupp på 4st? Är de natt/ dagaktiva? När de är aktiva är de spattiga och stressar andra fiskar eller lugna? Många frågor [:o]

Fyra är nog för få. Minst 5-6 bör de vara. Oj, jag minns tyvärr inte priset. De är dagaktiva, men jag har sett dem äta av den maten som jag ger L-malarna när belysningen har släckts. När de simmar fritt kan de röra sig lite ryckigt, men inte så att de stressar andra. Jag har iaf aldrig märkt att de andra fiskarna skulle bry sig om det.
#18 - 7 maj 2007 10:35
Men en pump som gör att vattenytan rör på sig är det ett syrerikt akvarium, nu är det inte så att det spelar någon roll för dina guramin ifall det är syrerikt eller syrefattigt. Om dom inte kan komma upp till ytan för att andas luft som dom tar upp i labyrinten så drunknar dom, vare sig det är syrerikt eller syrefattigt. Om du inte kan justera flödet på pumpen kan du precis som andra skriver rikta den på ett lämpligt sätt, sedan är der en smaksak vilka algätande fiskar och pansarmalar du väljer. Är du nybörjare kan det vara en fördel att välja tåliga sorter, du kommer att hinna med dom svåra senare då tid är kunskap.
#19 - 7 maj 2007 15:58
Fast guramis lever i ganska stillastående vatten och trivs inte med kraftig vattenström. Och ju mindre ström desto mindre syre. Dessutom vill de ha det relativt varmt, vilket också innebär lägre syrehalt. Så att ha fiskar som trivs i snabbströmmande vatten med mycket syre i samma akvarium som guramis är faktiskt ingen bar idé.
#20 - 7 maj 2007 17:18
batski skrev:
Fast guramis lever i ganska stillastående vatten och trivs inte med kraftig vattenström. Och ju mindre ström desto mindre syre. Dessutom vill de ha det relativt varmt, vilket också innebär lägre syrehalt. Så att ha fiskar som trivs i snabbströmmande vatten med mycket syre i samma akvarium som guramis är faktiskt ingen bar idé.

Nä det var det jag täkte, men man får väl försöka kompromissa då alla malar tydligen vill ha rörelse och gott om syre... Alternativet är att bara ha guramis och ingen algätare, men jag vet inte om det är så bra idé och så ser det ju trevligt ut med någon som håller sig på botten :p
#21 - 7 maj 2007 19:17
Alla malar har inte lika stort behov av strömmande vatten. Corys, som ju vill ha sandbotten, lever inte i så starkt strömmande vatten. Är det väldigt strömt brukar det bara vara grus och stenar på botten.

På Planet Catfish står följande att läsa om P. jumbo: "In the wild, P. jumbo is collected from flat areas in the middle course of the river. These are shallow, clear waters with low current".
#22 - 8 maj 2007 05:12
Mitt tips när det gäller städpatrull är zebrasnäckor till rutor/stenar/rötter. Två zebrasnäckor höll mitt 190l akvarium algfritt på allt utom växter.
Kombinera med tex amano- eller körbärsräkor så har du en bra städpatrull.
Tigger du dessutom till dig malaysiska sandsnäckor från din zoobutik så håller dom botten ren.
#23 - 24 juni 2007 08:45
Oj såg att jag fått ytterligare svar i denna tråd :). Det lutar åt att jag skaffar P Jumbo. Läste någonstans att den gillade små,små stenas som den gjorde rent från alger. Jag som har 0,33mm sand kan ju inte erbjuda det men då kanske de äter från växter, rötter och rutor istället vilket jag skulle föredra!! :p

Snäckorna skulle jag kunna tänkta mig. Är bara rädd att någon av dem dör då man inte är hemma för vad jag har förstått så kan de rätt snabbt sabba vattnet i ett akvarium om de ligger döda och ruttnar någonstans...? [xx(]
#24 - 24 juni 2007 10:42
Oj såg att jag fått ytterligare svar i denna tråd :). Det lutar åt att jag skaffar P Jumbo. Läste någonstans att den gillade små,små stenas som den gjorde rent från alger. Jag som har 0,33mm sand kan ju inte erbjuda det men då kanske de äter från växter, rötter och rutor istället vilket jag skulle föredra!! :p

Vad jag förstår föredrar de faktiskt sandbotten. Sen är det nog så att på många håll i naturen finns det småstenar lite här och var. Jag har 0.33 blandad med 0.4-0.8mm (fifty-fifty) och mina tar faktiskt upp sand i munnen ibland i sökandet efter nåt ätbart och spottar sen ut sanden igen.

Tänk på att de är gruppfiskar så man ska ha minst 5-6 st. tillsammans.

Snäckorna skulle jag kunna tänkta mig. Är bara rädd att någon av dem dör då man inte är hemma för vad jag har förstått så kan de rätt snabbt sabba vattnet i ett akvarium om de ligger döda och ruttnar någonstans...? [xx(]

Vad jag hört brukar ampullariasnäckor äta upp sina artfränders döda kroppar. Men zebrasnäckor är växtätare så de lär inte göra det.
#25 - 24 juni 2007 11:06
Då jag inte kan hitta något negativt om P. Jumbo 8föutom att det inte är samma biotop som Gurami) så kan jag inte se annat än at det är fisken för mig. Och visst ska jag köpa mig en liten grupp på ca 5 individer.

Hmm hur va det nu. Skulle det kunna bli problem med de två Acanthocobitis botier(grönlingar) som är ca 8-9cm och redan bor i akvariet. Krig?
#26 - 24 juni 2007 12:42
Tror inte att det blir några problem. Enligt vad jag läst ska acanthocobitis botior vara fredliga. P. jumbo vet jag är mycket fredliga.
#27 - 24 juni 2007 16:16
Dåså!!! =) Vet inte hur länge de blir kvar men till en början iallafall!

Annons