Vilka äter äppelsnäckor?

#1 - 3 mars 2010 19:28
Vad är det för fisksorter som äter äppelsnäckor?
Inte siamesiska algätare va?
Är väldigt tacksam om nån kan berätta vilka de har som "fiender".
#2 - 3 mars 2010 19:33
Varför vill du ha död på äppelsnäckor??
Är det Äppelsnäckor du menar och inte skärpsnäckor?
Äppelsnäckor kan du slänga ut på annons eller skänka :)

Det finns A. Helenor, köttätande snäcka och de kan lätt äta upp äppelsnäckor om de är fler än 4st.
#3 - 3 mars 2010 19:59
Nej nej tvärt om! :)
Jag har köpt äppelsnäckor idag och blev livrädd när jag kom hem och tänkte om jag hade nån i akvariet som åt snäckorna, men det har jag inte då ;)
Tur!
Tack för svaret!
#4 - 3 mars 2010 21:03
praktbotior äter snäckor vet jag så akta dig för dom:) var köpte du? Tassar & Morrhår? det är en fin å bra butik:d vilken färg? jag har gula, lilarandiga, brunguldaktig, vit med smala bruna ränder samt rosarandig, väntar på snäckbäbisar
#5 - 3 mars 2010 21:14
Tassar ja :)
Köpte en gul, en blå, en rosa och en lilarandig :)
Åååh jag hoppas verkligen på bebisar jag med!!!
Har du haft bebisar innan?
Matar du dem med nåt spec?
#6 - 3 mars 2010 22:01
Den butiken är väl suveränt snygg å inspirerande? Ja jag har tidigare haft smått av blåa å gula snäckor, nåt år sen. Gjorde inget speciellt, de var i samma kar som de stora samt fiskar så de åt den maten plus då gurka å broccoli samt gröna ärter som de stora resp ansictrusarna äter:d kom på de behöver en luftspalt då de lägger äggen ovanför vattenytan, här en bra sida om du inte sett den redan www.applesnail.net sen får man ju hoppas du har hane och hona åxo för det behövs ju, kan ju ha otur å få av samma kön men det visar sig
#7 - 4 mars 2010 06:34
Har äppelsnäckor några fler fiender än surt vatten igentligen ?
Typ så deras skal vittrar sönder.
#8 - 4 mars 2010 06:36
drd skrev:
Har äppelsnäckor några fler fiender än surt vatten igentligen ?

Typ så deras skal vittrar sönder.

Ja Praktbotian är farlig, det vet jag av egen erfarenhet, de jag hade tog flertalet äppelsnäckor(stora åxo):)
#9 - 4 mars 2010 06:39
Åfasen....hmm
#10 - 4 mars 2010 06:44
sen är de känsliga för dåligt vatten åxo, händer nåt med vattnet så märks det på dom. Jag har även i kalkstenar i vattnet för skalets skull samt de får äggskal de gärna är på. Sen kan de ju åxo dö av för lite mat, jag vet då jag en period hade väldigt många ansictrusar så blev nog lite lite mat kvar men man lär sig efter hand:d
#11 - 4 mars 2010 07:43
Jag har haft vatten hela vägen upp just för att jag INTE ville ha ungar men nu hänger det 4 kokonger på täckglasen...
Andra vändan nu. Den första omgången kläcktes men tror att kräftorna käkade upp alal små :-(
#12 - 4 mars 2010 07:47
ja de sätter dom på täckglaset men de behöver luftspalt för de andas ju åxo, de måste hämta luft men det är ju som regel alltid lite mellanrum mellan glas å vatten. Vill du inte ha fler snäckor så tar du bara bort kokongerna innan de kläcks så är problemet ur världen:)
#13 - 4 mars 2010 08:15
Har bara haft ett par en gång för några år sen och då blev deras skal lite dåligt så jag tog bort dom.
#14 - 4 mars 2010 19:52
Ja tassar o morrhår är verkligen en bra butik med väldigt fint skötta akvarium!
Hur gör man när man ska mata med gurka/broccoli?
Kokar/skalar man eller nåt inann?
Jag vill så himla gärna ha bebisar men är lite orolig för jag har nog max 5 cm mellanrum sen är det en kant jag inte tror de kan ta sig över, efter kanten är det ett ganska stort mellanrum till själva locket, frågan är om de vill lägga ägg på så liten luftyta?
Hur märker man att de vill lägga ägg?
Har en snäcka som är väldigt mycket uppe över ytan, kan det betyda nåt? *hoppas hoppas*
#15 - 5 mars 2010 10:04
Gurka eller zucchini behöver du inte göra något alls med utom att skölja av den. Sätt den sedan på en grillpinne, så har du en snäck-kebab. :p

Broccoli skall man koka lite innan, har jag för mej.

5 cm räcker för att de skall lägga ägg, man märker att de vill det när de ofta är uppe och kryper ovanför vattenytan.

Vi vill också ha småsnäckor, men vi misstänker att vi saknar en könsmogen hane.. :/
Bilagor:
#16 - 5 mars 2010 12:57
Äppelsnäckor är väldigt roliga och de kommer i alla möjliga färger :)
Om man förkokar grönsakerna lite som t.ex. zuccini, morötter, blomkål, broccoli mm så sjunker de ner till botten istället för att göra snäck-kebab (love the word!)

Jag hittade en död snäcka igår och jag är väldigt fundersam på hur det måste ha gått till. Jag hittade ett hål, precis som om någon knackat hål på skalet, och sen hade snäckan säkert blivit uppäten av mina rödjuvelciklids yngel på 3-6cm. De har definetivt varit på och ätit på den skadade/döda snäckan
Hittade foten till snäckan idag. Den simmade en pansarmal runt med *ryser*
Grymt och näästy.
#17 - 5 mars 2010 14:26
Fick inte den stackars pansarmalen ha sin middag kvar, då? :p

Har ätit franska sniglar, och det var faktiskt megagott. Det finns recept även på äppelsnäckor på nätet...kanske är smaskens?
#18 - 11 mars 2010 20:10
Det här med att ge äggskal undrar jag lite hur man gör.
Har hört att det ska va finfint för snäckornas skal, men hur gör man med äggskalet?
#19 - 11 mars 2010 20:37
jag brukar koka ägget, skala det å dra bort den där hinnan som sitter på skalet, lägger det i lite mindre bitar i karet. Men jag har åxo kalkstenar i karet, finns i zoobutiken,håller i evigheter, lägger ibland i ett sånt där kalkblock som liknar en sköldpadda, finns i mataffären. snäckor behöver högt ph- mitt värde ligger på 9, har i bikarbonat emellanåt.:)/maria
#20 - 11 mars 2010 22:28
Men... äggskal flyter väl?
Hur ofta ska de ha äggskal?
#21 - 12 mars 2010 06:05
Nej! de flyter inte, inte i mitt kar iallafall. Nja hur ofta vet jag inte, stoppar i nån gång då å då. Jag har så högt ph värde ändå samt att de får broccoli att äta på som ju är kalkrikt;)
#22 - 12 mars 2010 11:06
Aha, äggskal och broccoli, ska testas!
Har nu köpt såndär "sköldpadda" och slängde ner, ska väl va bra för skalet med.
Tänkte höra om nån vet hur man ser könet på snäckorna, och, om 2 olika färger parar sig, blir det båda färgerna på bebisarna då eller lite vad som?

Förresten, att slänga ner massa grönsaker är helt ok med de andra fiskarna eller?
#23 - 12 mars 2010 11:20
Helt Ok för andra fiskar med :) har du malar blir de jätte glada :)
Äggskal sjunker, brukar själv ha de i en liten porslinskål som jag sen placerar i botten av karet :) Alla fiskar simmar dit och ska undersöka vad det är :)
Den kalksköldpadda är bra, men de bryts ner väldigt fort, på 1 veckas tid är den borta. Lite trist, för det blir inte billigt.

Köp istället en kalksten som är lika stor som din knytnäve. Den håller i evigheter :) de kan man oxå gömma bakom en rot eller nått :)
#24 - 12 mars 2010 11:30
Aha, och kalksten köper man också i zooaffär?
Smart att lägga äggskal i en skål!
#25 - 12 mars 2010 11:58
Japp kalksten, som jag skrev igår finner du både på Tassar & Morrhår samt Akvarielandet. själv har jag många st, äppelsnäckor behöver högt ph- mitt ligger på 9-9,5 för att vara fina i skalet:) Just Elefantsnäckan-köpte en till idag-den gröna nu- måste ha högt. zoobutiken hoppas jag får avkomma på dom så de kan kanske köpa in sen, få se hur det går:d
#26 - 12 mars 2010 16:17
Måste kolla vad jag har för ph värde i 180l där snäckorna flyttades till :).
Man är så van vid att rätt ph finns i ett av karen, flyttar man allt måste man börja om från början *suck!*

Annons