Vilka ciklider passar ihop med Skalarer ??

#1 - 3 oktober 2008 13:25
Jag har nu ett 375 liters akvarium där jag just nu har några skalarer och 3st påfågelsciklider. Finns det flera ciklider som kan passa med skalarer ??
admin
Christian Alfredsson
#2 - 3 oktober 2008 13:33
Fler ciklider till skalare är lättare än till påfågelcikliderna. Tror du att det kommer funka med dem när påfåglarna har blivit fullvuxna. När mina var 35 cm styck så hade det inte funkat med skalarer.

Här har du annars en tuffing som kanske funkar med påfåglarna: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=170
#3 - 3 oktober 2008 13:36
håller med....tveksamt om det är så bra med skalarer och påfåglar.

kanske isf fullvuxna Altums....men annars inte.
#4 - 3 oktober 2008 14:21
Fick det tipset på zoo affären att det skulle funka med skalarer och påfågelciklider.
#5 - 3 oktober 2008 14:29
Fick det tipset på zoo affären att det skulle funka med skalarer och påfågelciklider.

Och påfågel cikliderna var ganska dyra också va?

Han försökte helt enkelt sälja det dyraste han hade
#6 - 3 oktober 2008 14:34

Många affärer skulle nog sälja sina egna mammor som en ny sällsynt nakenråtta om de kunde tjäna pengar på det :p

Kort sagt, lita inte blint på vad de säger i affärerna, saker som "sälja här och nu till varje pris" verkar ofta komma före självklara saker som ärlighet, omtanke om kunder och djur, och gott rykte.

Påfågelsciklider är förvisso ganska fredliga för att vara så stora ciklider, men de är glupska (scalarerna skulle nog inte få mycket mat med), och när de börjar tänka i revirbanor, så har nog inte scalarerna så stor schans.
#7 - 3 oktober 2008 15:51
Scalarer är för platta och påfåglarna ser scalaren som mat.
Det har jag upplevt och mina påfåglar var ca 14 cm långa och scalararna 14 cm höga
#8 - 3 oktober 2008 16:52
JojjeN skrev:
Och påfågel cikliderna var ganska dyra också va?

Han försökte helt enkelt sälja det dyraste han hade

Dom var faktiskt billiga men jag får väl se hur det går.
Nu är det mer skalarerna som vill få i sig all mat..
#9 - 3 oktober 2008 17:28
Dom var faktiskt billiga men jag får väl se hur det går.

Nu är det mer skalarerna som vill få i sig all mat..

Och sen blir dom mat...

(Där fick jag till det! ;) )
#10 - 3 oktober 2008 17:42
Skippa påfåglarna. De ser ju ut som de har olika former av lav, mossa och mögel på sig. Finns mycket kul som passar med scalarer. Större apistogrammasorter funkar tex utmärkt
#11 - 4 oktober 2008 10:18
Men har ni tips på några andra fina ciklider då ???
#12 - 4 oktober 2008 10:50
Fjärilsciklider
#13 - 4 oktober 2008 16:39
Nyckelhål, hantel, flaggciklid, diskus.
#14 - 10 oktober 2008 20:31
Jag har...

Jag har nu ett 375 liters akvarium där jag just nu har några skalarer och 3st påfågelsciklider. Finns det flera ciklider som kan passa med skalarer ??

..haft mitt scalarepar ihop med palettciklider, apistogramma hongsloi, kardinaltetror och fantomtetror.
Palettciklidparet och scalarerna ömsom diggade ömsom hatade varandra, men balansen var alltid bra mellan dem.
Förra veckan köpte jag mina första diskusar! Kanonfiskar!
Scalarerna gillade dem genast och låter dem till och med komma ganska nära deras ägg. De föser bort dem bestämt men milt. Så för mej funkar kombinationen scalare / diskus perfekt.
Discusarna var dock för klena för mitt palettciklidpar som jagade dem i ett dygn innan paletterna fick flytta.
Så, diskus alltså, eller paletter har funkat för mej.
Lycka till!
#15 - 10 oktober 2008 21:53
Skulle nog skippa scalarena om jag var du,påfåglarna är mycket intressantare plus att dom har personlighet jämfört med scalarer.
Påfåglarna är akvariets Rolls-Royce...
Lycka till
#16 - 10 oktober 2008 21:58
Scalarerna skippar jag inte då jag gillar dom skarpt. Men får se hur det går och om jag får göra mig av med påfåglarna kanske, men zoo butiken vill tyvärr inte köpa dom..
#17 - 10 oktober 2008 22:01
Skulle nog skippa scalarena om jag var du,påfåglarna är mycket intressantare plus att dom har personlighet jämfört med scalarer.

Påfåglarna är akvariets Rolls-Royce...

Lycka till

Påfåglar är akvariets Rolls-Royce ??? Skräpar verkligen Roycen ned så fruktansvärt mkt ? För det enda Påfåglar gör är ju skräpar ned och äter ALLT som går in i deras munnar och det är en hel del det...huu..
#18 - 10 oktober 2008 22:25
Påfåglar är akvariets Rolls-Royce ??? Skräpar verkligen Roycen ned så fruktansvärt mkt ? För det enda Påfåglar gör är ju skräpar ned och äter ALLT som går in i deras munnar och det är en hel del det...huu..

Well well med tanke på Rollsens tyngd och storlek så skitar den nog ner ganska mycket miljömässigt.
Men precis som pågågelscikliden är den otroligt vacker att titta på,"äter allt som går in i deras munnar"gäller nog alla ciklider.
#19 - 11 oktober 2008 09:22
Kolla de olika ciklidernas munnar så ser man faktiskt vad man kan ha för övriga akvarieinvånare.
Exempelvis så har multispinosan, nyckelhål, diskus, hantel att de inte kan få in större byten en maximalt kardinaltetra eller någon cm större.
Så hantel, nyckelhål, diskus, multispinosa med liknande mun funkar att ha med scalarer.

Påfåglar däremot har en töjbar mun vilket gör att de kan få in stora fiskar runt 5-7cm stora kan de få in vid vuxen ålder.
Sen är tyvärr påffar väldigt på både gällande mat o andra akvarieinvånare så byt dina påffar mot andra fiskar.
Eftersom affären inte vill köpa tillbax dem menar jag så brukar ett byte gå bättre.

Annons