Vilka fiskar?

#1 - 29 mars 2007 19:20
Som novis fick jag här om dagen adoptera två ciklider. efter att frågat en god vän om lite tips så gick jag och köpte tre till. nu undrar jag vilka sorter det är jag har. dom gula skall vara golden...någonting. men sen har jag två blå som jag inte alls vet. vet inte hur man lägger upp bilder här bara :-)
#2 - 30 mars 2007 05:34
Du kan inte lägga upp bilder här (om du itne är guldmedlem) du får lägga en länk till en bild.

Hur stort är ditt akvarium?
#3 - 30 mars 2007 07:09
tror vi behöver en bilder alternativt bättre förklaring för att knäcka denna gåtan :)
#4 - 30 mars 2007 08:08
är det inte demasoni som folk oftast har till golden? Dom är väl lite blå aktiga
#5 - 30 mars 2007 08:15
wicked1 skrev:
är det inte demasoni som folk oftast har till golden? Dom är väl lite blå aktiga

jo. Det är ju inte en ovanlig kombo.. Demasoni honor är gula/oranga.
Fast jag är inte helt säker på att det är en "malawi golden". För han säger "golden någonting" vilket leder mig att tro att det är en helt annan art :)
#6 - 1 april 2007 13:17
här kommer bilderna!

Sådär ja! nu har jag fixat lite bilder på fiskarna! nu mehöver jag all hjälp jag kan få! det viktigaste är ju att fiskarna trivs i akvariet och med varandra!

Mvh Joppa

http://picasaweb.google.se/johannes.lancing/Ciklider
#7 - 2 april 2007 16:15
ingen som vet vad det är för fiskar. jag förmodar att dom hör till dom vanliga :-)
Bilagor:
#8 - 2 april 2007 23:36
Dom gula är mycket riktigt "Golden", Labidochromis caerulus.

Men faktum är att de blå ser ut som den blåa formen av samma fisk.

Den där grå du har kan möjligen vara något mittemellan, kanske en korsning mellan den blå och gula varianten.

De är hyggligt fridsamma för att vara malawiciklider, och bråkar inte så värst mycket med andra. De vill dock helst ha lite grottor att ha som gömställe.

Jag har dock haft enstaka Goldens som varit totala psykofall. Även fiskar har sina personligheter!
#9 - 2 april 2007 23:49
Inte en socolofi kanske?

//MVH Tulle
#10 - 3 april 2007 04:52
Misstänkt likt den som du nämde, tulle89. Eftersom prickarna bak på undre fenan finns på fiskarna. I varje fall på den sista bilden med fisk. På den första bilden ser jag inga prickar.
#11 - 3 april 2007 06:16
Den gula tror jag är en Golden alternativt en Saulosihanne som ej färgat ut.

Den ljusblå är en Socolofi
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=106

Den gråblåaktiga är inte lätt, men en vild schansning, En dåligt färgad Hongi RT eller ev en bastard (blandning) av nåt slag
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=796
#12 - 3 april 2007 21:08
Det ser ut som saulosi och socolofi. Den grådassiga är nog en saulosihane på väg att färga. Den gula har väl mycket markeringar i kroppen för att vara golden.
#13 - 5 april 2007 18:13
Jag tackar och bugar för alla svar :-) hur skall jag sköta dom? hur många fiskar och sorter kan man ha i 110 liter? passar växter och vilka i så fall?
#14 - 6 april 2007 17:03
110 liter är i minsta laget för malawiciklider...

Har du redan sju stycken är det nästan för många. Malawiciklider gillar hårt, kalkhaltigt vatten, dvs pH över sju, gärna kring 8.

De vill också ha många gömställen i grottor och dylikt, så man får ha stenrösen i akvariet.

De nafsar gärna eller gräver upp växter. Dessuto, finns det få växter som gillar det hårda vattnet. Jag rekommenderar Anubias, som du binder fast i stenarna. Även Vallisneria funkar.
Om du inte bryr dig om att ha en malawibiotop, fungerar även svärdsplantor. Men tunna, gracila växter som cabomba blir sallad rätt kvickt!
#15 - 7 april 2007 09:19
okay tack igen! :-) dom är fem ciklider och två malar. snackade med en bekant som själv har ciklider och som jag uppfattat som kunnig. han sa att jag kunde ha upp till tio ciklider i det akvariumet. men du tycker att jag skall skaffa ett större akvarium för dom jag har? hur många liter då?
vattnet här är väldigt hårt som det är men jag skall försöka ta reda på mer exakt vad pHhalten ligger. Grottor har jag gjort. om fiskarna trivs bäst i malawibiotop så skall dom givetvis få det.
hörde att det fanns en växt som heter Hornsärv (eller nåt sånt) som skulle fungerar bra till ciklider.
#16 - 7 april 2007 09:32
10 st Malavi i 110 l är inte så lyckat, du bör åtminstone ha minst 180 l till Malavi, gärna större.

Hornsärv till Malavi, nja jag är skeptisk till det.
Däremot Valisnera, javaormbunke, anubias kan funka.

Om ditt vatten är hårt duger det säkert som det är, stabilt Ph är viktigare än högt Ph och det borde vara rätt stabilt i ett hårt vatten.
#17 - 15 april 2007 14:02
Golden

nu har jag haft fiskarna ett tag och upptäckt hur lätt det är att bli av med en timme när man sitter och tittar på dom små liven. något lustigt som hände häromdagen var att en av "golden" bytte färg och blev ljusblå. sådär bara på ett par minuter. så nu är det två gula och två blå och en lila. nu blir det ett större akvarium...
#18 - 15 april 2007 14:11
Jag tror det är Saulosi du har, dom verkar förxäxlas med golden ganska ofta.
#19 - 15 april 2007 18:53
finns det inget bra sätt att fota fiskarna eller någon bra stans där man kan jämföra med bilder. alla dessa latinska namn säger varken mig eller fiskarna något.

sen en fråga till. fiskarna gnuggar sig mot stenar och grus. framför allt på morgonen. inte mycket men lite grann. hörde att det kunde vara för hög nitrit. jag tog och testade vattnet och det gav knappt utslag alls.kan det vara något annat eller gör dom bara så? när jag ändå höll att kolla vattnet kollade jag Ph:n som låg kring 8.
#20 - 15 april 2007 19:32
Hej!

Jag vet inte om det här spelar nån roll längre men...

Jag har Golden och de har inte de där svaga svarta strecken efter kroppen som dina fiskar har, så min tanke är att de är en annan sort.

"Golden labidochromis, gul labidochromis" även kallad för Golden http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89

Efter att ha kikat runt lite så har jag en gissning... Dina kanske skulle kunna vara "Lombardoi, liliancinus" http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=541

(fast samtidigt så stämmer ju inte färgen på fenan in...)

Men jag är absolut ingen expert utan det var bara min gissning.:)

Om du inte tycker att det stämmer så kan du ju själv gå in på Avdelningar (längst upp på sidan) och klicka på sötvattensfiskar och där söka runt själv tills du hittar nåt som passar bättre :)
#21 - 8 september 2007 07:39
Svaret på frågan...

Nu har det gått en tid sen jag fick fiskarna och det har hänt en del är är i allafall fiskarna jag frågade efter:
Golden, Lombardoi, Demansoni och socolofi.
dessvärre matade mig kära bror ihjäl Demansoni (dom andra klarade sig) och en tid senare gav Lombardoin sig ut på äventyr utanför akvariet.

Nu befolkas akvariet av:
5st golden (+yngel)
5st moorii (+yngel)
1 stackars socolofi
1 clariasmal
1 knivfisk
1 tanganyikamal
1 knorrmal
ett ancictruspar
och 2 st långdragna pansarmalar.

Annons