Vilka fiskar?

#1 - 23 juni 2008 10:56
Jag har precis skaffat akvarie, har haft det i en vecka ungefär och har två guppiehonor, en vild endlerhane och en mal. Köpte även en guppiehane, men han dog efter bara en dag, var tydligen redan sjuk i fiskaffären. Älskar guppies dom har väldigt varckra färger, men imed att dom föder levande ungar så vill jag bara ha en hane till. Och sen räcker det med guppies.

Vill gärna ha kardinaltetror och skalarer, men vad jag har hört så går inte dom så bra ihop för skalarerna äter upp tetrorna?

Vad jag undrar är vilka fiskar som man kan ha ihop med guppies och kampfisk (då jag även ska skaffa det)? Gärna fiskar med mycket färg då jag vill ha ett färggrant akvarium!:)
#2 - 23 juni 2008 11:11
Guppie skrev:
Jag har precis skaffat akvarie, har haft det i en vecka ungefär och har två guppiehonor, en vild endlerhane och en mal. Köpte även en guppiehane, men han dog efter bara en dag, var tydligen redan sjuk i fiskaffären. Älskar guppies dom har väldigt varckra färger, men imed att dom föder levande ungar så vill jag bara ha en hane till. Och sen räcker det med guppies.

Vill gärna ha kardinaltetror och skalarer, men vad jag har hört så går inte dom så bra ihop för skalarerna äter upp tetrorna?

Vad jag undrar är vilka fiskar som man kan ha ihop med guppies och kampfisk (då jag även ska skaffa det)? Gärna fiskar med mycket färg då jag vill ha ett färggrant akvarium!:)

Vill bara påpeka att kampfiskar sällan går ihop med fiskar som har stora fenor då de kan missta dem för kampfisk hanar.
#3 - 23 juni 2008 11:14
MAdden skrev:
Vill bara påpeka att kampfiskar sällan går ihop med fiskar som har stora fenor då de kan missta dem för kampfisk hanar.

Jo jag har också hört det, men hörde mig för om man inte kan ta en guppiehane med liten fena. Plus att dom guppies jag har inte alls har nån stor slöja överhuvudtaget.
#4 - 23 juni 2008 11:58
Jag skulle inte haft skalarer eller kampfisk ihop med mina guppys, de skulle bara bli ihjäl stressade.

Hur stort är ditt akvarie kan vi väl börja med. :)
#5 - 23 juni 2008 12:01
beerzon skrev:
Jag skulle inte haft skalarer eller kampfisk ihop med mina guppys, de skulle bara bli ihjäl stressade.

Hur stort är ditt akvarie kan vi väl börja med. :)

Hm, okej. Det är ett 60 liters akvarium. Finns det mindre akvarium då så jag kan ha flera fiskar fast i olika akvarium? Och vad kostar då ett sånt ungefär?
#6 - 23 juni 2008 12:33
Jag skulle inte haft skalarer i ett 60L iaf, tok för litet. Varför skaffa fler små när du kan skaffa ett större? :) Där du kan ha fler arter.

Vad är de för mal du har i ditt 60L?
#7 - 23 juni 2008 12:37
Hur mkt kostar ett större då, jag har inte så mkt plats i mitt rum för tillfället heller, väntar på att pojkvännen ska få fast jobb så ska vi flytta till egen lägenhet och då blir det säkert ett större akvarium, men det kommer nog tyvärr inte hända förräns nästa vår och jag vill gärna ha lite mer fiskar tills dess. Jag vet inte riktigt vad det är för mal jag har, han är ganska liten, 4-6 cm och lite grå brun med svarta prickar med en vit rand runt prickarna.
#8 - 23 juni 2008 12:44
Man kan ju alltid köpa ett begagnat om man vill komma undan billigt. :)
http://www.blocket.se/li?ca=15_s&q=akvarium&th=1&sp=1
#9 - 23 juni 2008 12:52
Jo det är sant!
#10 - 23 juni 2008 12:57
http://www.blocket.se/vi/16867025.htm?ca=15_s
Bara att passa på, jag köpte mitt som är nästan lika stort för 1500 kr, som jag tyckte var billigt, men 500 kr för detta är sjuk billigt. :)
#11 - 23 juni 2008 13:02
Det var riktigt billigt, får bara skaffa fram pengar och plats i rummet:D

Annons