Vilka fiskar kan tänkas bo i ån?

#1 - 14 april 2011 16:46
Ja, som rubriken! Ån/bäcken i fråga är ungefär en halv kilometer lång och rinner mellan en liten sjö (5 hektar stor) och Östersjön. Djupet i mitten är mellan 20 och 40 cm och den är väl en 3-5 meter bred. Den ligger för övrigt i Stockholm.

Bild: http://i53.tinypic.com/wrakcj.jpg

Som ni ser på bilden var det en häger i ån. Lite längre ner såg jag 4 till. Den på bilden såg ut att fiska, så något måste det ju leva där i :)
#2 - 15 april 2011 15:54
Abborre och Gärs kan jag tänka mig.
#3 - 15 april 2011 18:57
Mört och liknande borde väl kunna finnas.
#4 - 16 april 2011 05:59
I den bäcken jag sprang vid som barn (som var mindre än den du beskriver) så fanns små gäddor, aborre, gärs, mört, öring och lake. Vi värnade om öringarna, så alla gäddor försökte vi fiska upp. Bäcken blev så småningom rätt utfiskad, vilket jag sörjde en del över. Efter många år så återvände jag iaf, och omgivningarna runt bäcken hade helt växt igen. Gick knappt att ta sig fram och det var otroligt med mygg - men jag såg många små svarta öringplogar. Kul att gå och kika på bäckar, hur naturen utformar miljön, spana efter fisk, fågel, orm och annat.

Hilsen,

/P
#5 - 16 april 2011 12:27
Alla fiskar som finns där bäcken rinner upp och rinner ut _kan_ finnas där, plus strömlevande arter som bitit sig kvar sen förr. Dvs det _kan_ finnas 40 arter fisk där, inklusive t.ex. öring (vi har öring i Ullnaån här i täby, ett löjligt litet åkerdike som är mycket mindre och grundare än den där ån) eller tillochmed ovanliga arter som grönling.

Antalet arter som permanent bor i ån är mer begränsat, men fisk finns där helt säkert.

Om du vet vad ån heter, så prova att söka på google efter namnet plus "elfiske" eller "inventering". Alla vattendrag i stockholm övervakas, så det är stora odds att det finns artlistor på nätet.

Annons