Vilka fiskar passar?

#1 - 9 maj 2008 12:54
Vilka fiskar passar bra med ciklider? Har en Golden labidochromis och ingen verkar vilja ha den så tänkte väl skaffa en till isåfall och vad passar det då att ha för fisk med dem?
Inga som skulle äta deras eventuella bebisar..
#2 - 9 maj 2008 13:29
Andra malawiciklider eller L-malar passar alldeles utmärkt. Om du ska flera goldens (eller andra malawis), köp gärna en tre-fyra till och möblera om i akvariet med mycket grottor, så trivs de fint. :)
Risken finns att yngel äts upp, visst. Men de leker ofta när de trivs, och har du gömställen nog så överlever de flesta.
#3 - 9 maj 2008 19:49
Så ingen annan fisk?
Hur äe det me antalet hanar resp. honor som jag ska ha av malawis då?
Bäst o ha alla golden?
#4 - 9 maj 2008 20:20
jag funderar på att skaffa prakbotior till mina malawi, då det ska gå bra. men jag är osäker , kanske det blir bättre med nån ny malawi sort :p
#5 - 9 maj 2008 21:55
:) ja a tänkte ju mest på något stim men då funkar inte det?
Har ju en blågrön botia jag inte vill ha i mitt andra då jag har mycket fredliga fiskar där. Tror ni det kan gå bra att föra över den tills den hittat ett nytt hem?

Och nu har jag planerat att ha ancistrus med malawiarna :) nu ska jag bara ut o köpa fler.
Så hur ska det vara me hanar resp. honor på malawi?
#6 - 9 maj 2008 22:57
Och sen undrar jag om ni vet någon malawi som e knallröd och som e i samma storlek som dessa eller lite mindre...
#7 - 10 maj 2008 08:56
1 hanen på 2-3 honor är nog lagom skulle jag tro;)
#8 - 10 maj 2008 09:07
Och sen undrar jag om ni vet någon malawi som e knallröd och som e i samma storlek som dessa eller lite mindre...

Det finns rödzebra (Metraclimia estherae). Den kanske inte är knallröd, men av den finns en variant som heter "Super-red". OCh de är verkligen rööda! :)
Det finns även persikofärgade och fläckiga. Hanarna kan vara antingen blåa eller vitrosa.

Den annan röd malawi är "Fire-fish", som är en framodlad variant av en Aulunocara-art. De grymt snygga, men kostar rätt mycket också - för ett par får du nog ge uppåt en 600 kronor.

Botior och malawi vet jag många som har tillsammans, och vad jag har hört, så fungerar det bra.
#9 - 10 maj 2008 20:22
Inga barber? t.ex. tigerbarber?

Tack för tipsen om malwisarna..
#10 - 12 maj 2008 19:38
nejj den går inte det för barber mellan malawi.. den inte samma värdes vatten ph.. malawi vill ha den högt ph..
#11 - 14 maj 2008 16:22
Skulle jag kunna ha humlamal med malawisarna? har även ancistrus i det karet.
#12 - 15 maj 2008 09:21
Skulle jag kunna ha humlamal med malawisarna? har även ancistrus i det karet.

Har aldrig hört om den kombinationen, men jag tror att det skulle kunna funka. Malawiyngel kan möjligen ligga lite hårigt till, men du lär ändå få så det räcker.
#13 - 15 maj 2008 19:44
E det humlamalen som skulle ta dem isåfall? Ancistrusen gör det väl inte.. Tänkte skaffa mossa så det kanske hjälper till med att de ska klara sej. Men det e ett tag dit, har införskaffat en till o ska iallafall en till malawi men de är små, så den stora får vänta innan det blir bebisar..
#14 - 16 maj 2008 09:17
Jo, humlamalen kan nog ta yngel. Det är också bra att ha malawis i gäng, ex 2 hannar, 3 honor av en art. Då kan aggressionorna sprida ut sig mera, och ingen blir övermobbad. Golden är dock en av de allra snällaste malawicikliderna, och det kan fungera med färre.

Annons