Zybeer: Jag har inte haft fengäddor så länge så jag vet inte hur bra jag kan svar på frågorna du hade, men jag kan ju göra ett försök i alla fall.
Själv så har jag inte haft några problem med att ha fengäddor av samma art i karet, jag har just nu 2st senegalus, 2st ornatipinnis och 1st lapradei. Ibland ser man att den största senegalusen nafsar till den mindre i stjärtfenan men det är så harmlöst att det knappast är värt att nämna. Däremot så tror jag att mina är av olika kön så jag kan inte uttala mig om hur det fungerar om man t.ex. har två hanar, då kanske de skulle bråka mer.
Att ha dem med ciklider går bra så länge cikliderna inte är tokaggressiva eller väldigt stora och buffliga, jag har haft mina fengäddor med diverse ungfiskar av ciklider, även elaka ciklider, det har fungerat bra, men jag har även haft den största senegalusen med stora jaguarciklider och det var ingen höjdare. Lekande sebraciklider är nog för tuffa för fengäddor, snällare ciklider är ett bättre val.
Själv så har jag en påfågelciklid i samma kar som fengäddorna, jag trodde det skulle fungera men det har visat sig vara lite knepigt, påfågeln tar nästan all mat jag släpper ner och den tidigare så enkla och rogivande matning är nu ett stort bekymmer så vi får se hur länge den kombinationen fungerar.
Appropå andra fiskar så har jag även ett gäng malar i karet, 2st chokladmalar, 8st långsträckta pansarmalar, 1 ancistrus och 1 gibbiceps, samtliga har fungerat bra tillsammans med fengäddorna.
Enligt min erfarenhet så är det egentligen bara små fiskar, elaka fiskar och buffliga matvrak som fungerar lite dåligt med fengäddor, i övrigt så kan man släppa ner nästan vad som helst, de är inte aggressiva mot andra fiskar annat än vid matningen då de stundtals kan bli lite _för_ exalterade.
Då det gäller mat så är det variation som gäller, av det jag har hört så är de allätare i naturen, de äter allt de kommer över. Jag ger mina i huvudsak fisk(torsk, sei, abborre) och räkor, men stödmatar även med maltabletter, mygglarver, oxhjärta och andra sorters frysfoder.
Fisk och räkor älskar de, jag tinar maten i en kopp och börjar med att hälla i en del av "slaskvattnet" för att de ska vara på hugget, sedan sprider jag ut maten över så bred yta som möjligt för att alla fengäddorna ska få i sig av maten.
Mvh Fredrik Isaksson