Vilka fiskar ska bort? Vilka passar ihop...fisksoppa

#1 - 26 januari 2011 21:34
Hej!
240 liters juwel akv.

Har lite dilemma..har fått höra att jag har en liten fisksoppa...och nu undrar jag, vilka fiskar som går ihop ( som jag kan ha kvar) och dom som jag inte kan/bör ha kvar...och detta gäller även matmässigt....det är mest det som fått mig att fundera....den ena fisken äter bara en viss mat och då dör dom den andra...för att hårddra det...i sådana fall så ska jag i helgen, ge bort lite fisk...

Har i karet:

Neontetra
Rödmunstetra
Kuhliiål
Praktbotia
Gibbiceps

Siamesisk Kampfisk
Scalarer

Ancistrus
Platy
Golden Nugget
Simesiska Algätare
Black Molly
#2 - 26 januari 2011 21:39
bort med gibbi o praktbotia. gibbin blir för stor o praktbotia är asien. khuli ålen med. o siamesisk algätare med

sen har du ett fint SA-kar :D
#3 - 26 januari 2011 22:03
hannesc skrev:
bort med gibbi o praktbotia. gibbin blir för stor o praktbotia är asien. khuli ålen med. o siamesisk algätare med

sen har du ett fint SA-kar :D

Åhhh, mina stora fina praktisar....men ska jag ha den kombinationen men då lär jag iallafall ta bort platy och black molly ...och sen sätter jag in nåt annat bra...och självklart kommer jag rådfråga er först..men mina praktisar.. Eller bara botten..prakt, siames, Kuhlii...haha men hur roligt är det.....Finns det några fler kombination Hannes.. ? =)
#4 - 26 januari 2011 22:05
Det är väl fler arter som ska bort om h*n ska få ett rent SA-kar? :p ;)
#5 - 26 januari 2011 22:12
vilka då? eller ja. sa/ca då kanske? för vilka annars?

haha känns som jag är den ende i världen som tycker praktbotia är skitful o skulle aldrig ta hem nån!

ne men kör på stimfiskarna, o sen ett gäng scalarer som huvudfisk typ. o sen malarna på botten
#6 - 26 januari 2011 22:16
Gibbin är redan på "bortplanering" ..så han är redan "borta"...Ska bara hitta en lämplig burk att frakta han i...
#7 - 26 januari 2011 22:21
hannesc skrev:
vilka då? eller ja. sa/ca då kanske? för vilka annars?

haha känns som jag är den ende i världen som tycker praktbotia är skitful o skulle aldrig ta hem nån!

ne men kör på stimfiskarna, o sen ett gäng scalarer som huvudfisk typ. o sen malarna på botten

Haha, ja Hannes, har du verkligen tagit en ordentlig titt på dom...? =)

Ja, men det låter ju faktiskt bra ...khulii ser man ju ändå aldrig..och siamesika algätarna, dom hade jag tänkt ta bort, (finns det nå mer lättskrämd fisk?) inte kanske när dom är små, men nu när dom är ca 8 cm..och gibbin ska ju bort ...så ja, då får jag väl ta adjö av praktisarna också... men tanken att satsa på scalarer har kommit sen jag köpte dom..och tänkte faktiskt satsa på dom, har 6 stycken nu...dom är ju så lugna och fina...
#8 - 26 januari 2011 22:31
scalare är lite av personlig favorit.:)

haha aaa jag har tatt en ordentlig titt. har haft akvarium i 12 år o "jobbar" extra på DM i jönköping ( dvs åker ner när jag hinner o ränner runt o grejjar med deras kar o säljer lite fisk o håller på :P , är man nörd så är man)

behåll dom om du gillar dom så klart :P

här är mina scalarer
#9 - 26 januari 2011 22:57
I alla fall kampisen, sedan när det gällde ungfödarna så tänkte jag nog lite fel.. :P
Bilagor:
#10 - 26 januari 2011 23:06
;) lätt hänt
#11 - 26 januari 2011 23:06
ta veck resten och gör på Asien kar, vilket är min favorit. men annars om du har svårt att göra av dig med praktbotior varför ta veck dom ? du kan ju ha ett ''vanlig'' sällskapsakvarium utan att inrikta dig på en världsdel (om det nu inte är det du vill, vill du inrikta dig på en världsdel är det ju bara att köra på).

har du ett vanlig mixkar så behöver du ju inte begränsa dig, och kan ha fiskar som du vill ha om dom för övrigt funkar tillsammans. jag tycker inte du har så farligt med fisksoppan möjligen att några blir för stora för karet med tiden.
#12 - 27 januari 2011 07:28
hannesc skrev:

Ne jag tycker också att de är skitfula och kommer aldrig någonsin ta hem en :)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 27 januari 2011 09:29
Praktbotia och gibbiceps skall bort eftersom de blir för stora för ditt akvarium
Golden nugget skall bort eftersom den är en en extrem herbivor art som behöver hög värme - den är dömd att dö i ditt akvarium

Sedan är ju skalarer en rovfisk som så småningom kommer att komma på att småtetror smakar gott så dom hade jag också plockat bort

Ancistrus, Neontetra och Rödmunstetra passar bra ihop

eller kanske platy och molly

eller kanske en Asienkombination med Kuhliiål, Siamesisk Kampfisk och Siamesiska Algätare - fast denna kombination har jag inte testat så den är jag lite frågande inför
#14 - 27 januari 2011 10:44
hannesc skrev:
scalare är lite av personlig favorit.:)

haha aaa jag har tatt en ordentlig titt. har haft akvarium i 12 år o "jobbar" extra på DM i jönköping ( dvs åker ner när jag hinner o ränner runt o grejjar med deras kar o säljer lite fisk o håller på :P , är man nörd så är man)

behåll dom om du gillar dom så klart :P

här är mina scalarer

Jag skojade med dig Hannes.. =) Ja, jag ska nog satsa på scalarerna...=)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 27 januari 2011 11:03
candra skrev:
Jag skojade med dig Hannes.. =) Ja, jag ska nog satsa på scalarerna...=)

Fast som sagt deras naturliga föda är småfisk och förr eller senare kommer de att komma på detta;)
#16 - 27 januari 2011 11:54
Ja, då har scalarerna mat iallafall =) Men beror inte det på storleken på neonerna? Men sen förstår jag ju också att scalarerna blir större och då är neonerna fortfarande små...enligt dom.

Men jag ska iallafall inte ha så mycket bottenfisk...tycker det är lite mycket där nu. Och sen är det ju sant det som sägs, mindre antal fisk i akvariet, får akvariet att se större ut...

Det är ju inte så att jag har några få av varje heller... 5 praktbotia och 5 siamesiska algätare....4 kuhlii...

Men ska ta till mig alla råd, och tänka lite...sen får vi se om zoo vill ha dom...vet inte om man är fräck om man säger att man vill sälja dom till dom...men jag har ju gått där i 15 år och är VIP kund...

Känns inte så bra för en själv att veta att dom lär få det trångt, det är därför jag vill göra en ändring också...även om jag är ute efter ett större kar, så vet jag att gibbi och praktbotian ändå behöver större än det jag planerar för att köpa i framtiden... 450 eller 540 liters...

Men vi får se vad som händer... TACK! =)
#17 - 27 januari 2011 13:19
candra skrev:
Känns inte så bra för en själv att veta att dom lär få det trångt, det är därför jag vill göra en ändring också...även om jag är ute efter ett större kar, så vet jag att gibbi och praktbotian ändå behöver större än det jag planerar för att köpa i framtiden... 450 eller 540 liters...

vill du ha kvar dina praktbotior så är 240L inte extremt för litet om du ändå ska byta upp sen om du nu vill ha dom kvar. sedan beror det ju på vilken längd ditt akvarium har om det har stor bottenyta.

för vill du inrikta dig på världsdel så har du ju en bra början för asienkar också. med dom fiskar som du redan har.
#18 - 27 januari 2011 21:04
Tjena! Nä, inte ute efter nån speciell världsel....jag snöade in på det Kjell skrev till mig förut i en annan tråd....att en del fiskar inte går ihop matmässigt i mitt akvarium, att Golden Nugget är dödsdömd i mitt akvarium...pg a att han inte ska ha animalisk mat, och jag matar med granulat, flingor, algtabletter, och ibland, väldigt sällan, med räkmix & cyclops, och ibland nån ärta. Och om att Golden Nugget ska ha extra värme står det inget om vad jag såg, bara 26-30 grader. =)

Jag har mått på akvariet. L: 120 D:41 Höjd:51. Juwel 240 liters. =)
#19 - 27 januari 2011 21:50
candra skrev:
Jag har mått på akvariet. L: 120 D:41 Höjd:51. Juwel 240 liters. =)

då om du vill kan du ha praktbotiorna kvar. jag tycker dom är underbara fiskar och skulle inte vara utan.

blir inte ditt kar 250L ?
#20 - 28 januari 2011 10:41
Flaxss skrev:
då om du vill kan du ha praktbotiorna kvar. jag tycker dom är underbara fiskar och skulle inte vara utan.

blir inte ditt kar 250L ?

Ja, men dom blir ju så stora..och även om jag skaffar större akvarium, visst det står i artbeskrivningen akvarium 120-250 liter, men det känns redan som om jag har mycket fisk där i, och 5 sådana som blir så stora...najaa, vet inte ja, visst det tar ju tid, men ändå...jag tycker det blir för många som blir så stora.. Ja, jo det är visst 250 liter jag har...jaja, = några liter hit och några liter dit... =)
#21 - 28 januari 2011 11:40
men ska du ändå byta upp senare så är det inga problem nu. det är fiska som blir gamla och tar tid på sig att bli stora. upp till 10-15cm så saktar tillväxten ner. men valet är såklart ditt hur du vill göra med ditt kar och dina fiskar.

annars borde dom vara lätta att sälja på blocket eller nåt annat.
#22 - 30 januari 2011 09:50
Flaxss skrev:
men ska du ändå byta upp senare så är det inga problem nu. det är fiska som blir gamla och tar tid på sig att bli stora. upp till 10-15cm så saktar tillväxten ner. men valet är såklart ditt hur du vill göra med ditt kar och dina fiskar.

annars borde dom vara lätta att sälja på blocket eller nåt annat.

Ja, jag tänkte mig, L 150 djup: 50 höjd 60. kan tyvärr inte ha större..vilket är synd. Men dilemmat är lite att jag vill inte köpa begnagnat...vill gärna sova om nätterna =) så jag måste ha lite pengar också...men nu känns det ju lite bättre..ibland snöar man inte för mycket av vad andra säger..men om mitt akvarium och maten inte hade varit bra, så hade dom dött för länge sen , och mina praktisar hade fått pricksjukan som dom får lätt m.m, men det har dom inte fått utan dom har bara blivit finare...Mitt zoo får ta min gibbi, dom hade fått in många stora, större än min, och dom har dom sålt..vilket är svårt..men det var inte problem att jag skuille komma in med den.

Nä nu ska jag göra delvattenbyte och kapa lite vallisneria... =)
#23 - 30 januari 2011 10:49
5 siameser kommer se hyfsat trångt ut..
#24 - 31 januari 2011 10:51
danne0301 skrev:
5 siameser kommer se hyfsat trångt ut..

Nä, så trångt ser det inte ut att vara, det är mest gibbimalen som tar plats nu och röjer runt på kvällarna...och siameserna håller även till i mitten av karet också. =)

Annons