Jag tror att du har fel. Dom kommer aldrig att kunna växa ut normalt eller ha någon som helst normalt beteende i ett så litet akvarium. Och jag tror att de blir stressade av det.
Ja, jag missade helt att han köpt allt i ett, men detta är en god idé!
Har själv haft, (innan jag visste bättre) 2 scalarer, (ca 10 cm) i ett 54 liters med svärdbärare och ett tag också några små silverhajar.
Scalarerna växte och växte och höll sig oftast för sig själv. Numera är scalarerna ca. 15 cm eller mer och går i ett 225 liters och har perfekta fenor, inte krokiga eller nånting.
Såklart ska man ju inte prova "bara för att det skulle kunna gå", jag har säkert haft bra med tur, so don't try this at home!
Ett 54 liters är väl runt 60 långt har jag för mig.., så på längden är det inte sådär jättekrisigt, det är snarare höjden som ställer till det. Fenorna utvecklas bäst i ett 50 cm's kar eller ännu hellre, högre än det.
Som sagt, jag har haft tur att mina inte fått deformerade fenor.
OT. [:o]
En annan fråga jag funderat över ett tag ang. scalarer och höjden på kar..
Jag har ett gäng scalarkids i ett kar som är 45 högt, när/i vilken storlek skulle de kunna ta skada tillväxtmässigt i ett lågt kar?
Mina är bara ca 3 cm höga än sålänge, men jag undrar om 5 cm (upp till 50 cm) har så himla stor betydelse egentligen.