Vilka fler fiskar ska jag ha?

FredrikW
#1 - 7 maj 2007 18:51
Jag har nu ett 222liters med tre Jack Dempsey den största på 10 cm de andra lite mindre och 2 blåciklider ca 7 cm och 2 Sajica på 5 cm.
Jag har funderat på Purpurhuvudsbarb men vill fler tips på fina och färgglada fiskar. Inte för små fiskar och inte för stora, mellan 5-7 cm.
FredrikW
#2 - 9 maj 2007 17:32
Ingen?
#3 - 9 maj 2007 18:14
Guld guramis är fina :)
#4 - 9 maj 2007 18:49
Du har redan för mycket i det lilla akvariet.
FredrikW
#5 - 9 maj 2007 19:19
Nej, det är knappast för mycket fisk.
#6 - 9 maj 2007 20:20
FredrikW skrev:
Nej, det är knappast för mycket fisk.

Har du någon aning om hur stora dom blir? Hur stora revir dom har vid lek? Hur agresiva dom är vid lek? Säger bara lycka till.
FredrikW
#7 - 10 maj 2007 13:18
Ja, klart som fan jag vet hur stora dom blir. Är dom så stora än? Nae det är dom inte. Och ska jag köpa fler akvarium i fortsättningen, ja det ska jag. Så snälla ge mig tips istället för att anklaga för att det är för litet akvarium vilket det inte är NU, men jag vet att det kommer vara det sen närdom är fullvuxna.
#8 - 12 maj 2007 11:34
jag tycker att du ska testa någon fisk som är som Tex. guppis eller platy eller kampfisk honor dom tycker jag är finna:):):):p
#9 - 13 maj 2007 20:16
eldstjärten - de fiskarna blir nog inge bra o hålla me de han redan har...
FredrikW
#10 - 15 maj 2007 14:01
Inga som har mer tips?
#11 - 15 maj 2007 14:13
Nej, guppy, platy och kamphonor skulle nog bli mat åt hans Jack Dempsey. Däremot skulle nog en eldstjärt (apropå hans/hennes nick) funka ok, de är rätt tuffa, lite väl tuffa för många fiskar.

Annars är nog antalet ciklider fullt tillräckligt. Tigerbarber kan kanske funka, de är ju rätt framåt, och kan bli rätt kraftiga.
Bilagor:
FredrikW
#12 - 15 maj 2007 15:54
Ja ciklider är det för många, funderar på att ta bort Sajica-cikliderna.
Har funderat på eldstjärt men vill gärna ha stim fisk. Så att det fyller upp akvariet lite så det inte serså tomt ut och att det finns lite färglada små rackare.

Tigerbarber uppfyller inte riktigt mina krav då dom är rätt färglösa. Men såg för ett tag purpushuvudsbarber och tyckte dom var fina men sen när jag såg dom i affären hade dom ingen färg alls. Hur kommer det säg, blir dom mer färgade när dom blir större?
#13 - 15 maj 2007 16:26
Utfärgade tigerbarber är fina, med gulorange grundfärg, svarta ränder, och rödsvarta fenor.

Tigerbarb:
http://www.vitawater.ru/aqua/fish/spec/cyprin/pict/b-sum.jpg

Att purpurhuvudsbarberna du såg inte var utfärgade har nog att göra med att fiskar nog sällan är utfärgade i affärerna, eftersom de inte brukar ha rätt förhållanden för att trivas optimalt där, och de är sällan helt utvuxna heller. och purpurhuvudsbarbhonor är blekare än hanarna, det är bara hanarna som blir svarta och mörkröda, honorna är mer gråsvarta.

Purpurhuvudsbarber kan vara ganska tuffa har jag sett, men det är nog mest när man håller dem ensamma, eller i för små stim. Jag såg en ensam purpurhuvudsbarb i en affär, som jagade omkring en 10 gånger så stor Hypsophrys nicaraguense, nicaraguaciklid.
FredrikW
#14 - 15 maj 2007 16:59
Okej. Då kanske jag kan köpa Purpurshuvudsbarb eller Tigerbarb.

Tack för svaren.

Annons