Vilka går bra ihop?

#1 - 8 mars 2011 03:40
Har ett 450L kar som jag ska ha malawi i igen. Hade ett 240L innan med malawi.

Jag skulle vilja ha tips på vilka som är fredliga och som går bra ihop?
alla ni kan komma på...

Den jag ska börja med är iaf blå delfinciklid. Ville ha den innan men nu när jag har ett större kar passar den bättre :)
tror det får bli några rödzebra med tror jag men är inte hundra.
Hade en innan som är blåsvart med ränderna vågrätt, minns inte va den hette nu men den gillade jag också.
Även rostciklid hade jag.

Är nog lite sugen på hongi denna gången.

Men tipsa mer de finns ju så många fina men som man inte vet om dom är vansinniga eller ej.
#2 - 8 mars 2011 09:13
Alla malawis är mer eller mindre tjuriga, enligt mig.

Den randiga, var det en Demasoni? Dessa är väldigt tjuriga och är rätt lika troffar (från tanganyikasjön). De behöver en grupp på 20 st, de är agressiva och de är känsliga med mat och vatten.
http://homepage.mac.com/jabaro/Demasoni.html

Hongis är relativt tjuriga av sig och du bör ha 3 hanar och 2-3 honor per hane. Lite som Auratus. Fast Auratusen tycker jag är lugnare.

De som är lite lugnare (enligt mig finns det inga direkt lugna arter. Alla är lite tjuriga av sig):
Acei
Rödzebra (kan vara tjurig ibland)
Rostciklid (-II-)

Men ska jag säga vad jag tycker, så är de lugna arterna rätt så tråkig oftast. Jag tycker att det är roligt med lite småfighter ibland.
Du kan köpa en grupp med Melanochromis auratus. Många säger att de är agressiva mördarmaskiner, vilket jag absolut inte kan förstå att de blir kallade. Kör du en grupp på över 10 st och 2-3 hanar och 3-5 honor per hane, så ska det inte vara några problem.
Dessa är inte så himmla agressiva och det blir inte mycket bråk mellan mina. De blåser bara upp sig för varandra och muckar :P

Aulonocaror anses vara fredliga, vilket jag istället inte håller med om. Hanarna är så jäkla tjuriga av sig och pucklar oftast på honorna, som för den delen inte tål ett skit innan de kolar. Många säger att det räcker med ett par, men jag säger att man behöver 1 hane och 4-5 honor. Hanarna är visserligen fina och färgrnna, men honorna är gråa och tråkiga.

Jag har testat med Aulonocaror ett antal gånger och det har alltid slutat likadant:
De leker och hanen slår sedan ihjäl honan.

Jag har testat med 2 honor och det funkade inte så bra heller:
De leker och hanen slår ihjäl den ruvande honan och slår sedan ihjäl den andra (antingen innan eller efter leken)
#3 - 8 mars 2011 10:19
De aulonocaror jag har har aldrig betett sig så. De, golden och acei är de fredligaste invånarna jag har. Auratus är i ungefär samma klass som maingano (blå med längsgående ränder). De är inga mördarmaskiner, men håller starkt på sitt territorium. Ju mera övriga fiskar liknar dem själva, desto större bli aggressionerna. Mina maingano bryrs sig inte om de enfärgade firrarna (golden, acei, rödzebra), men skulle jag sätta i auratusar, som har en liknande längsgående teckning, skulle det nog bli fighter.

Blå delfiner är rätt lugna, rödzebra likså. Varken auratus eller mainganon skulle jaga dem något vidare. Hongi har teckningar, och kombinationen maingano eller auratus/hongi...tja...det kan funka.

Men för alla malawis gäller att det är bra med stenrösen, och dessutom skall det vara mycket fisk i karet. Många fiskar, så sprider aggressionerna ut sig.
#4 - 8 mars 2011 16:17
Jag tycker att Mainganon är mycket värre än auratus. Jag har blandat båda arterna i samm kar. Funkade bra. Mainganon var dock väldigt agressvi inom rasen. Sen, dedär med att de inte kan gå tillsammans med andra fiskar som också har längsgående ränder, är skrock. Funkade bra mellan Maingano och auratus. Att blanda Auratus och Chipokae funkar hur bra som helst också.
Dock tror jag att Maingano och johanni inte skulle funka p.g.a de är alldeles för lika varandra.
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=2810712

Mina goldens var det mer fighter mellan än vad det var mellan mina Auratusar... Det samma med Hongi
#5 - 9 mars 2011 09:36
Hmm...det låter då nog mest som om erfarenheterna är blandade, och det inte går att säga något jättesäkert. Allt beror ju också på hur akvariet i övrigt ser ut, och vilka andra, och hur många fiskar som finns däri. Det lär också hänga på fiskens personlighet...själv har jag haft rödzebra-honor som varit värsta stridsmaskinerna, t ex. Även annars lugna goldens och aulunocaror kan ju ha ett och annat rötägg.

Så: stort kar med många skrymslen och mycket fisk, så går det mesta ganska bra. Man får prova, och se ifall det går.
#6 - 9 mars 2011 19:59
Jag ska se mig runt då :) Hur många bör jag ha i mitt kar då? men jag måste väl inte köpa precis alla på en gång? då blir jag ruinerad :P tänkte jag skulle börja med definerna...men hur många ska man ha tro? 1 hane 3 honor?
#7 - 10 mars 2011 07:12
Beror ju på art, men är det Mbunas, så kan du ha det till en början.

I ditt kar skulle du kunna ha runt 30-40 fiskar
#8 - 13 mars 2011 17:30
Jag har för tillfället Röd zebra och Golden Labidochromis i mitt 200L kar och dessa går jättebra ihop. Hade även 2 Saulos ciklider i tidigare men dom var för aggressiva mot allt som rörde sig så fick tyvärr göra mig av med dem :( Hoppas det gav dig lite mer att gå på! :)

Annons