Alla malawis är mer eller mindre tjuriga, enligt mig.
Den randiga, var det en Demasoni? Dessa är väldigt tjuriga och är rätt lika troffar (från tanganyikasjön). De behöver en grupp på 20 st, de är agressiva och de är känsliga med mat och vatten.
http://homepage.mac.com/jabaro/Demasoni.html
Hongis är relativt tjuriga av sig och du bör ha 3 hanar och 2-3 honor per hane. Lite som Auratus. Fast Auratusen tycker jag är lugnare.
De som är lite lugnare (enligt mig finns det inga direkt lugna arter. Alla är lite tjuriga av sig):
Acei
Rödzebra (kan vara tjurig ibland)
Rostciklid (-II-)
Men ska jag säga vad jag tycker, så är de lugna arterna rätt så tråkig oftast. Jag tycker att det är roligt med lite småfighter ibland.
Du kan köpa en grupp med Melanochromis auratus. Många säger att de är agressiva mördarmaskiner, vilket jag absolut inte kan förstå att de blir kallade. Kör du en grupp på över 10 st och 2-3 hanar och 3-5 honor per hane, så ska det inte vara några problem.
Dessa är inte så himmla agressiva och det blir inte mycket bråk mellan mina. De blåser bara upp sig för varandra och muckar :P
Aulonocaror anses vara fredliga, vilket jag istället inte håller med om. Hanarna är så jäkla tjuriga av sig och pucklar oftast på honorna, som för den delen inte tål ett skit innan de kolar. Många säger att det räcker med ett par, men jag säger att man behöver 1 hane och 4-5 honor. Hanarna är visserligen fina och färgrnna, men honorna är gråa och tråkiga.
Jag har testat med Aulonocaror ett antal gånger och det har alltid slutat likadant:
De leker och hanen slår sedan ihjäl honan.
Jag har testat med 2 honor och det funkade inte så bra heller:
De leker och hanen slår ihjäl den ruvande honan och slår sedan ihjäl den andra (antingen innan eller efter leken)