Vilka grönsaker ger ni till era malar?

#1 - 28 september 2005 17:08
Hej,

Jag har 4 st ancistrusar, jag har aldrig tänkt på att de älskar grönsaker, nu vet jag det. Frågan är, vilka, på vilket sätt, och hur ofta? Hur är det med de andra fiskarna då? Ska de inte må illa av grönsaker? Tacksam för alla svar.

Natalia
#2 - 28 september 2005 18:21
gurka,borccoli fungera bra och även majs och ärtor(skala dom)
Jag brukar ge var 3,4 dag.
Inga fiskar kommer ta skada av detta.Snarare tvärt om alla fiskar mår bra av lite omväxling i kosten.
#3 - 28 september 2005 19:09
Zuchini (har fortfarande inte lärt mig hur det stavas efter 200 gånger :) ) brukar jag ge vilket många andra med kommer att säga.
#4 - 28 september 2005 19:15
hej...men grönsaker...typ gurka är det nån näring för en fisk i den?annars så får mina gurka,ärtor,moröter,potatis...med mera.
#5 - 28 september 2005 19:20
Man bör skala grönsakerna, antar jag? Hur är det med ärtor då, de är ju så små. Blir det inte bara smuts i akvariet. Kan gissa att man plockar upp resten.
#6 - 28 september 2005 19:37
Tror det stavas zuccini? matar också med det i alla fall. brukar inte skala den.
#7 - 28 september 2005 19:52
[QUOTE=mylja]Man bör skala grönsakerna, antar jag? Hur är det med ärtor då, de är ju så små. Blir det inte bara smuts i akvariet. Kan gissa att man plockar upp resten.[/QUOTE]

Skalet på Zuchinin ( :) ) är rätt bra att ha kvar. Det håller ihop det som blir kvar av den.
#8 - 28 september 2005 20:19
[QUOTE=Gimbo]Skalet på Zuchinin ( :) ) är rätt bra att ha kvar. Det håller ihop det som blir kvar av den.[/QUOTE]
:-) ja menade ärtor och potatis som ovan
#9 - 28 september 2005 20:49
Zucchini :D
#10 - 28 september 2005 20:49
[QUOTE=cassiopeia]Tror det stavas zuccini? matar också med det i alla fall. brukar inte skala den.[/QUOTE]Zucchini :D
#12 - 28 september 2005 21:24
Behöver alla ancistrus rötter att gnaga på, läste nån stans att det var bra för magen...
HazelCR
#13 - 29 september 2005 04:09
[QUOTE=mylja]Man bör skala grönsakerna, antar jag? Hur är det med ärtor då, de är ju så små. Blir det inte bara smuts i akvariet. Kan gissa att man plockar upp resten.[/QUOTE]

Vuxna ancistrusar matar jag med hela ärtor, yngel med skalade. Det blir rent i akvariet, men det kan ta sin lilla tid, några timmar eller t.o.m. ett dygn.

Potatis har jag aldrig testat.

Ibland undrar jag varför det inte går att köpa skalde ärtor, när det finns skalade räkor. Min undran dyker oftast upp morgonen, då jag har ont om tid, och upptäcker att de små inte har någon mat. Det tar sin tid att pilla ett gäng ärtor.
#14 - 29 september 2005 05:35
[QUOTE=HazelCR]Ibland undrar jag varför det inte går att köpa skalde ärtor, när det finns skalade räkor..[/QUOTE]

prova att äta räkor med skal på så förstår du varför ;)

jag kör med ärtor utan skal o zucchini med skal...
#15 - 29 september 2005 06:03
hur är det med grenar och rötter ....
#16 - 29 september 2005 07:12
Tomater är en höjdare, dessutom fungerar det som en snigelfälla. Bara att samla upp "skålen" som blir kvar och slänga. Sist blidde det nog en 30 st sniglar!
#17 - 29 september 2005 07:38
[QUOTE=Richie]hur är det med grenar och rötter ....[/QUOTE]Har du testat att söka?
För att svara på din fråga, ja, de flesta malar(däribland ancistrus) måste ha en rot att tugga på, för att få i sig cellulosa.
#18 - 29 september 2005 08:24
Zuccini

Zuccini har många namn. Den vi odlar i Sverige kallas squash, i Italien heter den zucchini och i Frankrike courgette. Zuccini tillhör samma familj som gurka och pumpa och härstammar från Sydamerika där indianerna odlade den långt innan européerna kom. Namnet squash har indianskt ursprung.

Utseende och storlek varierar. Vanligaste sorten är gurkliknande, ofta något bredare i blomändan och mörkgrön. De kan vara små, 10-15 cm långa. Andra kan väga upp till 1,5 kg och däröver. Nu finns också klargul squash. Maten blir vacker om man blandar mörkgrön och klargul zuccini.

Squash äts naturell, som gurka. Lätt kokt squash är god som tillbehör till kött och fisk. Man kan dela frukterna, fylla dem med t ex köttfärssås och baka dem i ugn.

Det finns svensk squash under hösten. Resten av året importerar vi från Europa. Förvaras svalt men inte kallt.

Taget från Herzmans Frukt och Grönt
Svea
#19 - 29 september 2005 08:28
Mina ancistrus älskar brysselkål, squash och tomat.
HazelCR
#20 - 29 september 2005 08:45
[QUOTE=smurfmats][QUOTE=HazelCR]Ibland undrar jag varför det inte går att köpa skalde ärtor, när det finns skalade räkor..[/QUOTE]

jag kör med ärtor utan skal o zucchini med skal...[/QUOTE]

Jodå, när vitvinet flödat för mycket ned i strupen och ögonen blivit skumögda, då krasar det mellan tänderna ibland.
#21 - 29 september 2005 08:57
tack det var det jag trodde
#22 - 29 september 2005 13:00
[QUOTE=HazelCR][QUOTE=smurfmats][QUOTE=HazelCR]Ibland undrar jag varför det inte går att köpa skalde ärtor, när det finns skalade räkor..[/QUOTE]

Jodå, när vitvinet flödat för mycket ned i strupen och ögonen blivit skumögda, då krasar det mellan tänderna ibland.[/QUOTE]

åh, så gott! nu blev jag ju sugen på en flaska vitt med lite räkor till.. :)
#23 - 29 september 2005 13:46
[QUOTE=smurfmats][QUOTE=HazelCR][QUOTE=smurfmats][QUOTE=HazelCR]Ibland undrar jag varför det inte går att köpa skalde ärtor, när det finns skalade räkor..[/QUOTE]

Jodå, när vitvinet flödat för mycket ned i strupen och ögonen blivit skumögda, då krasar det mellan tänderna ibland.[/QUOTE]

åh, så gott! nu blev jag ju sugen på en flaska vitt med lite räkor till.. :)[/QUOTE]

Fick smörgåstårta med räkor två gånger idag på jobbet... :) dock inget vin till :(
#24 - 29 september 2005 19:33
blev tvungen att slå upp det. Martin har rätt, zucchini vart det. squash visste jag, men det franska namnet har jag aldrig hört förut.
#25 - 30 september 2005 19:36
Lät intressant det där med tomat.
Framför allt om det även är en snigelfälla.
Hur gör man? Hel tomat, delad tomat?
Tycker fiskarna oxå om detta?

Lissie
#26 - 30 september 2005 20:23
bör nog ta bort kärnhuset på tomat först.
#27 - 30 september 2005 20:23
Igår festade mina malar med Zucchini. Om några dagar kommer jag att lägga 2 bittar annars så min största mal som är 28 cm satt på den hella kvällen och alla andra väntade på sin tur. Men hur är det med ärtor, de kommer ju upp, det går inte att få ner de på något sätt. Ska man lägga ärtorna i kokande vatten kanske, så att de tar i sig lite och blir tyngre? Eller hur gör man?

Nata
#28 - 1 oktober 2005 07:04
mystiskt, mina tinade ärtor sjunker direkt...
#29 - 1 oktober 2005 08:32
mylja: Kommer luft under skalet ibland, bara att klämma lite försiktigt på dom.

Erik
#30 - 3 oktober 2005 07:43
Jag bara delar en tomat rakt av, trär en sked igenom och trycker ner i gruset. Jag tar inte bort kärnhuset, varför skulle man det?

Sniglarna käkar också tomat, och i slutet av tomaten (...eh...) så var där fullt med sniglar som gnaskade i sig det sista. bara att lyfta upp och slänga.

Annons