vilka lysrör?

#1 - 26 juni 2011 18:26
hejsan, jag har tänkt köpa nya lysrör till mitt kar eftersom att de är över 1 år gamla nu. helt ärligt så har jag ingen aning om vilka jag har just nu, kanske två power-glo. iallafall, frågan lyder: vilka ska jag köpa? vill ha lysrör som är bra till växterna främst. ännu en fråga: mitt akvarium är 150 l, räcker det med 2x18w?

Tack på förhand :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 juni 2011 19:32
Växter vill att lysröret skall innehålla färgerna blått och rött - det är dessa de växer på.
Den gröna färgen i lysrören kan de inte utnyttja, MEN samtidigt är det den gröna färgen som gör växterna vackra att titta på och man vill ju också att växterna skall se vackra ut så jag hade valt ett lysrör som innehåller alla dessa 3 färger (vilket man kan se på resp. lysrörs ljuspektra)

18 watts lysrör är ju rätt korta - varför skall du ha så korta rör?
36 watt låter väl lite och man brukar prata om att man att 0,5 watt per liter är tillräckligt för de flesta växter utom de mest ljuskrävande.
#3 - 26 juni 2011 19:48
Du kan inte ändra wattantalet då dessa hör ihop med längden på röret. 2x 18 W är inte så jättemycket, men väljer man växter efter ljuset så går det bra. Typ av dessa växter kan vara Anubias, Cryptocoryne, Vallisneria osv...
Karet är bara på 150 liter, så längre rör/mer watt blir nog svårt.
#4 - 26 juni 2011 20:02
ja, wattantalet går inte att ändra på eftersom att alla lysrör som finns som är 60 cm långa är 18 W.. ;)

så ni tycker att jag ska skaffa en till ramp eller? :)
#5 - 26 juni 2011 20:16
Det beror på vad du vill ha ut av karet. Ska du ha lite svårare växter, co2 osv är det inte mycket annat att göra än att köpa en ny ramp, nöjer du dig med lättare växter räcker det med nya rör samt reflektorer till dessa. Ser man även rent visuellt är det givetvis snyggare att ha en ramp som passar längdmässigt till karet, och på det sättet får du troligen även längre rör/mer watt.
Kolla om du kan få tag på Philips Aquarelle, annars är det Sylvania Aquastar som är liknande rör som är bra för växter:).
#6 - 26 juni 2011 20:36
okej, tackar. :)
#7 - 27 juni 2011 20:12
power-glo är oxå ett utmärkt rör som är minst lika bra som dom ovan men som jag gillar för att det ger ett lite mera neutralt (vitt) ljus, dom andra ger lite mera lila ton på ljuset, men det är mest en smaksak.
#8 - 28 juni 2011 08:40
okej :)

Annons