Måste skaffa lysrör, men vet inte vilka som är bäst rent energimässigt?
Har hört många goda rykten om Philips Aquarelle..men är det nån som vet hur energisnåla dom är i jämförelse till andra lysrör?
heeke skrev:HF-don drar nästan ingen ström alls, så vill man ha energisnål setup med T8 rör så är det det som gäller (T5 rör har alltid HF-don)
Det energisnålaste i förhållande tillljus mängden är T5 HE rör (T5 finns i HO och HE)
HE = High Efficenty, HO = High Output.
NE skrev:Det är ingen skillnad på den effekt ett rör använder (20W är 20W till exempel), men det är skillnad på hur mycket som blir användbart ljus.
Det som gör stor skillnad är om det är ett passivt eller aktivt (elektroniskt) drivdon.
Det finns:
HO (High Output), maximalt ljusflöde, dvs maximal lm (lumens) utan att ta hänsyn till förbrukad effekt.
24W, 549mm (1750lm)
39W, 849mm (3100lm)
54W, 1149mm (4450lm)
49W, 1449mm (4300lm)
80W, 1449mm (6150lm)
HE (High Efficiency), maximalt ljusytbyte, dvs maximal lm/W (lummens/watt). Så mycket ljus som möjligt med så liten förbrukad effekt som möjligt (mer ekonomisk)
14W, 549mm (1200lm)
21W, 849mm (1900lm)
28W, 1149mm (2600lm)
35W, 1449mm (3300lm)
lumens värden är bara för jämförelse och kommer från Fagerhult FDH (T16) T5 lysrör (tog dessa som exempel då dom fanns i både HE och HO utförande och då ger en hyffsad bild av hur det ser ut mellan HE och HO. Detta är alltså inget rör jag rekomenderar för akvariebruk)
morphriz skrev:Passivt, har en väldigt tung drossel och glimtändare. Elektroniska don är bara en liten plåtlåda som inte väger mycket och inte har någon glimtändare.
morphriz skrev:Lite förenklat är lysrören väldigt bra. T5/T8(HO) och MH ger ungefär samma mängd ljus, i lumen, per watt in till systemet. LED är ännu bättre men är fortfarande en väldigt ny teknik.
mvh Mattias
heeke skrev:T5 HE och T5 HO är LIKA långa men har olika EFFEKT vid samma längd. Det är inte alla drivdon som klarar både HE och HO rör, så det måste kollas upp innan man byter mellan HE och HO.
aquarium1 skrev:Ja, det mest intressanta är ju förstås hur mycket ljus man får per W. :)
petnym skrev:Personligen tycker jag det är mest intressant att välja ett lysrör som ger ett ok ljus. Om lysröret får akvarievattnet att se pissgult ut så spelar det ingen roll hur många lumens per watt det klarar pressa ur sig... En annan högt priorieterad egenskap (för mig) är att jag vill ha så få rör som möjligt. Då blir varje rörbyte billigare, eftersom prisskillnaden mellan rör med olika effekter är så pass liten.
Generellt ger nog rör med låg färgtemperatur mer ljus per tillförd watt, men de ger å andra sidan ett gult och tråkigt ljus...
aquarium1 skrev:Vad jag tänkte på var snarare att försöka få ut så mycket ljus som möjligt till så få W det bara går.
MagArne skrev:aquarium1
Vad har du för belysning i dagsläget? Är det bara nya rör du ska ha eller ska du skaffa fler rör/byta hela ljusrampen?
morphriz skrev:Glimtändaren brukar synas.. :)
Hittar du inget så syns det oftast på röret när det tänds. Om det inte händer nått den första halvsekunden och röret "blinkar" mellan 0.5-1.0s då har du troligen inte HF don. De flesta moderna sådana har quickstart, röret börjar lysa på en gång när du tänder det och efter c:a 2-5s sjunker ljusintensiteten lite.
heeke skrev:T8 rör med glimtändare och järnkärnedrosslar har nästan en total effekt på rörets märkning gånger 2.
T8 och T5 rör med HF-don har bara marginellt högre total effekt än rörets märkning.
aquarium1 skrev:Men har man T8:or och vill få ut mer ljusmängd/W, vad ska man då hitt på?? [:-117]
Är det bara järnkärnedrosslar och glimtändare som gäller..eller finns det fler sätt?
morphriz skrev:Hej igen,
som sagt högre ljusstyrka lumen/watt är det bara LED som ger. Även om det varierer mycket mellan olika rör och drosselkobinationer. Däremot ger T5 högre ljusstyrka lumen/meter. Ett kortare T5 rör ger lika mycket ljus som ett längre T8. Efterssom du nu har gammaldags drossel är väl det första att byta till ett nyare HF don.
mvh Mattias
tänk på att donet drar ungifär lika mycket som rörer också
Jag vet inte riktigt var du fått de siffrorna ifrån, möjligtvis teoretiska.
Sätt en sk energimätare i utaget där du har dina drosseldrivna rör så ser du att förlusterna i drosseln är betydligt högre än så.
[/FONT]Om inte annat räcker det med att känna hur varm den blir så förstår man att dom siffrorna du anger inte stämmer.