Vilka lysrör är energisnålast?

#1 - 3 februari 2008 16:41
Måste skaffa lysrör, men vet inte vilka som är bäst rent energimässigt?

Har hört många goda rykten om Philips Aquarelle..men är det nån som vet hur energisnåla dom är i jämförelse till andra lysrör?
#2 - 3 februari 2008 18:06
Det är ingen skillnad på den effekt ett rör använder (20W är 20W till exempel), men det är skillnad på hur mycket som blir användbart ljus.
Det som gör stor skillnad är om det är ett passivt eller aktivt (elektroniskt) drivdon.
#3 - 3 februari 2008 18:50
tänk på att donet drar ungifär lika mycket som rörer också
#4 - 3 februari 2008 20:41
HF-don drar nästan ingen ström alls, så vill man ha energisnål setup med T8 rör så är det det som gäller (T5 rör har alltid HF-don)

Det energisnålaste i förhållande tillljus mängden är T5 HE rör (T5 finns i HO och HE)
HE = High Efficenty, HO = High Output.
#5 - 4 februari 2008 00:50
heeke skrev:
HF-don drar nästan ingen ström alls, så vill man ha energisnål setup med T8 rör så är det det som gäller (T5 rör har alltid HF-don)



Det energisnålaste i förhållande tillljus mängden är T5 HE rör (T5 finns i HO och HE)

HE = High Efficenty, HO = High Output.


Jag har en ramp där det sitter T5 rör, så jag misstänker att jag har HF-don isåfall?

Och då ska jag alltså satsa på T5 HE rör, för att det ska bli energisnålast i förhållande till ljusmängden?
(Jag hoppas att ljusmängden räcker till bara..) :confused:

Vad ska jag satsa på för rör, om jag vill ha mer ljus isåfall?
#6 - 4 februari 2008 00:53
mayday skrev:
tänk på att donet drar ungifär lika mycket som rörer också


Tack. Det hade jag faktiskt ingen aning om.. :p
#7 - 4 februari 2008 00:57
NE skrev:
Det är ingen skillnad på den effekt ett rör använder (20W är 20W till exempel), men det är skillnad på hur mycket som blir användbart ljus.

Det som gör stor skillnad är om det är ett passivt eller aktivt (elektroniskt) drivdon.


Så då är det med andra ord rätt don som gäller, om man vill vara energi-snål?
Hur vet man om det är passivt eller aktivt då?
#8 - 4 februari 2008 01:29
Passivt, har en väldigt tung drossel och glimtändare. Elektroniska don är bara en liten plåtlåda som inte väger mycket och inte har någon glimtändare.

Lite förenklat är lysrören väldigt bra. T5/T8(HO) och MH ger ungefär samma mängd ljus, i lumen, per watt in till systemet. LED är ännu bättre men är fortfarande en väldigt ny teknik. Mina elektroniska don till T8orn 2x36W drar när rören värms upp ganska precis 72W. 150W MHn ligger runt 160W när lampan är riktigt varm.
mvh Mattias
#9 - 4 februari 2008 07:27
T5 HE och HO-rör är olika långa så du kan inte byta HO rör mot HE. HO är även klart vanligast bland akvariebelysning så kör du vidare på dina HO rör. Om du inte har reflektorer till dina rör så kan det vara värt att köpa för att få ut mer ljus.

Köp de rör som du tycker ger finast ljus och Aquarelle brukar vara ett säkert kort om man gillar lite kallare ljus.
#10 - 4 februari 2008 10:34
T5 HE och T5 HO är LIKA långa men har olika EFFEKT vid samma längd. Det är inte alla drivdon som klarar både HE och HO rör, så det måste kollas upp innan man byter mellan HE och HO.

Det finns:



HO (High Output), maximalt ljusflöde, dvs maximal lm (lumens) utan att ta hänsyn till förbrukad effekt.

24W, 549mm (1750lm)

39W, 849mm (3100lm)

54W, 1149mm (4450lm)

49W, 1449mm (4300lm)

80W, 1449mm (6150lm)



HE (High Efficiency), maximalt ljusytbyte, dvs maximal lm/W (lummens/watt). Så mycket ljus som möjligt med så liten förbrukad effekt som möjligt (mer ekonomisk)

14W, 549mm (1200lm)

21W, 849mm (1900lm)

28W, 1149mm (2600lm)

35W, 1449mm (3300lm)



lumens värden är bara för jämförelse och kommer från Fagerhult FDH (T16) T5 lysrör (tog dessa som exempel då dom fanns i både HE och HO utförande och då ger en hyffsad bild av hur det ser ut mellan HE och HO. Detta är alltså inget rör jag rekomenderar för akvariebruk)

#11 - 4 februari 2008 10:45
Tänkte på att om man skulle byta så skulle det väl kanske vara inom samma watt-tal för att drivdonen ska kunna lira ordentligt.
#12 - 4 februari 2008 11:04
morphriz skrev:
Passivt, har en väldigt tung drossel och glimtändare. Elektroniska don är bara en liten plåtlåda som inte väger mycket och inte har någon glimtändare.


Okej, nu förstår jag hur man kan se skillnad på passiva och elektroniska don.
Jag har nog glimtändare i mina..så då antar jag att dom är passiva..fast så tunga är dom ju inte. :D

morphriz skrev:
Lite förenklat är lysrören väldigt bra. T5/T8(HO) och MH ger ungefär samma mängd ljus, i lumen, per watt in till systemet. LED är ännu bättre men är fortfarande en väldigt ny teknik.

mvh Mattias


Okej, va skönt att det inte är så stora skillnader i T5/T8(HO) och MH. :p
Funkar LED lika bra som lysrör rent ljusmässigt,
eller passar dom bättre till exempelvis "natt-belysning" i akvariet?

Hur ser prisskillnaderna ut vad gäller LED och lysrör, nån som vet?
#13 - 4 februari 2008 11:10
heeke skrev:
T5 HE och T5 HO är LIKA långa men har olika EFFEKT vid samma längd. Det är inte alla drivdon som klarar både HE och HO rör, så det måste kollas upp innan man byter mellan HE och HO.


Ja, det mest intressanta är ju förstås hur mycket ljus man får per W. :)
Det verkar ju självklart att välja HE framför HO, iallafall om man vill vara lite energisnål. :D
Särskilt om de inte skiljer sig åt på något annat sätt heller.
#14 - 4 februari 2008 11:29
aquarium1 skrev:
Ja, det mest intressanta är ju förstås hur mycket ljus man får per W. :)

Personligen tycker jag det är mest intressant att välja ett lysrör som ger ett ok ljus. Om lysröret får akvarievattnet att se pissgult ut så spelar det ingen roll hur många lumens per watt det klarar pressa ur sig... En annan högt priorieterad egenskap (för mig) är att jag vill ha så få rör som möjligt. Då blir varje rörbyte billigare, eftersom prisskillnaden mellan rör med olika effekter är så pass liten.

Generellt ger nog rör med låg färgtemperatur mer ljus per tillförd watt, men de ger å andra sidan ett gult och tråkigt ljus...
#15 - 4 februari 2008 11:50
petnym skrev:
Personligen tycker jag det är mest intressant att välja ett lysrör som ger ett ok ljus. Om lysröret får akvarievattnet att se pissgult ut så spelar det ingen roll hur många lumens per watt det klarar pressa ur sig... En annan högt priorieterad egenskap (för mig) är att jag vill ha så få rör som möjligt. Då blir varje rörbyte billigare, eftersom prisskillnaden mellan rör med olika effekter är så pass liten.



Generellt ger nog rör med låg färgtemperatur mer ljus per tillförd watt, men de ger å andra sidan ett gult och tråkigt ljus...

Vad jag tänkte på var snarare att försöka få ut så mycket ljus som möjligt till så få W det bara går.
Visst är slutresultatet det absolut viktigaste även i mitt kar, och för svagt ljus går ju bara inte, men elräkningen är hög nog som den är, så kan jag spara genom att skaffa "rätt" rör och don, så kommer jag helt klart att göra det. :D
Kan inte skaffa rör som ger ett visst antal lumens, men till vilken effekt som helst..
som exempelvis HO-rör verkar göra, om jag förstått det hela rätt och riktigt. :p
#16 - 4 februari 2008 13:32
aquarium1
Vad har du för belysning i dagsläget? Är det bara nya rör du ska ha eller ska du skaffa fler rör/byta hela ljusrampen?
#17 - 4 februari 2008 17:49
aquarium1 skrev:
Vad jag tänkte på var snarare att försöka få ut så mycket ljus som möjligt till så få W det bara går.


Problemet är att "så mycket ljus som möjligt" är en väldigt krånglig grej. Vanliga vita ljusrör ger "så mycket ljus som möjligt" per watt genom att maximera utstrålningen i de frekvensområden som människor uppfattar mest. Ett 30W vitt ljusrör ser mycket ljusare ut är en blått sådant även om effekten, och det egentliga flödet av ljus, är lika stort.

http://en.wikipedia.org/wiki/Luminosity_function

Den svarta kurvan ger hur männskila ögat svarar på ljus under normala ljusförhållanden. Toppen ligger rätt i mitten av det gula området, 570nm. Blått ljus, 460nm våglängd, uppfattar ögat 20 gånger lägre.

Ska du ha "fina" rör kommer karet att se lite mörkare ut. Det är oxå värt att notera att det ljus som växterna kan använda sig av ser annorlunda ut jämfört med vad ögat uppfattar.

Motfrågor
Vad vill du ha för färgton?
Har du växter och göder du dem på något sätt?

mvh Mattias
#18 - 4 februari 2008 17:58
Angående LED lampor:
Här är en tillverkare, de säljer tyvärr bara marina färgspectra på 13kK eller 20kK.

http://www.solarisled.com/Products/tabid/56/Default.aspx

Jag har sett billigare smågrejjer från China men jag litar inte på att de åstadkommer ett bra spectra.
mvh Mattias
#19 - 4 februari 2008 18:51
MagArne skrev:
aquarium1

Vad har du för belysning i dagsläget? Är det bara nya rör du ska ha eller ska du skaffa fler rör/byta hela ljusrampen?

Okej, nu har jag kollat vad det sitter för rör i den här rampen, och det var inte T5 som jag faktiskt har gått och trott hela tiden [:o], utan 2*15W Preheat T8:or på 6500K.
Då har jag kanske inte HF-don heller då [:-117]
#20 - 4 februari 2008 20:27
Glimtändaren brukar synas.. :)

Hittar du inget så syns det oftast på röret när det tänds. Om det inte händer nått den första halvsekunden och röret "blinkar" mellan 0.5-1.0s då har du troligen inte HF don. De flesta moderna sådana har quickstart, röret börjar lysa på en gång när du tänder det och efter c:a 2-5s sjunker ljusintensiteten lite. Men som sagt glimtändaren är en dead-giveaway och de brukar sitta synligt och lättåtkomligt efterssom de, liksom rören, är en förbrukningsvara.
mvh Mattias
#21 - 5 februari 2008 15:12
morphriz skrev:
Glimtändaren brukar synas.. :)



Hittar du inget så syns det oftast på röret när det tänds. Om det inte händer nått den första halvsekunden och röret "blinkar" mellan 0.5-1.0s då har du troligen inte HF don. De flesta moderna sådana har quickstart, röret börjar lysa på en gång när du tänder det och efter c:a 2-5s sjunker ljusintensiteten lite.

Mitt rör tänds med en liten fördröjning..så jag antar att jag inte har nåt HF don isåfall.
Och innebar inte det att rampen drar mer el isåfall, eller hur var det nu?
#22 - 5 februari 2008 15:28
T8 rör med glimtändare och järnkärnedrosslar har nästan en total effekt på rörets märkning gånger 2.

T8 och T5 rör med HF-don har bara marginellt högre total effekt än rörets märkning.
#23 - 5 februari 2008 16:12
heeke skrev:
T8 rör med glimtändare och järnkärnedrosslar har nästan en total effekt på rörets märkning gånger 2.



T8 och T5 rör med HF-don har bara marginellt högre total effekt än rörets märkning.

Vart kan man få tag i järnkärnedrosslar nånstans, och till vilket pris?
Har följt några liknande trådar i samma ämne på andra sidor, och alla verkar tycka att T5 är bättre än T8, just för att man tycker att man får ut mer ljusmängd per W.

Men har man T8:or och vill få ut mer ljusmängd/W, vad ska man då hitt på?? [:-117]
Är det bara järnkärnedrosslar och glimtändare som gäller..eller finns det fler sätt?
#24 - 5 februari 2008 18:49
heeke menar nog att T8 med glimtändare och järnkärnedrosslar drar dubbelt så många watt som står på rören i slutändan men ger inte mer ljus för det...
#25 - 5 februari 2008 20:29
[quote='[lum];1087374']heeke menar nog att T8 med glimtändare och järnkärnedrosslar drar dubbelt så många watt som står på rören i slutändan men ger inte mer ljus för det...[/quote]
Oj, ja det kanske var så heeke menade.. [:o]
#26 - 6 februari 2008 23:21
aquarium1 skrev:
Men har man T8:or och vill få ut mer ljusmängd/W, vad ska man då hitt på?? [:-117]

Är det bara järnkärnedrosslar och glimtändare som gäller..eller finns det fler sätt?


Hej igen,
som sagt högre ljusstyrka lumen/watt är det bara LED som ger. Även om det varierer mycket mellan olika rör och drosselkobinationer. Däremot ger T5 högre ljusstyrka lumen/meter. Ett kortare T5 rör ger lika mycket ljus som ett längre T8. Efterssom du nu har gammaldags drossel är väl det första att byta till ett nyare HF don.
mvh Mattias
#27 - 8 februari 2008 22:38
morphriz skrev:
Hej igen,

som sagt högre ljusstyrka lumen/watt är det bara LED som ger. Även om det varierer mycket mellan olika rör och drosselkobinationer. Däremot ger T5 högre ljusstyrka lumen/meter. Ett kortare T5 rör ger lika mycket ljus som ett längre T8. Efterssom du nu har gammaldags drossel är väl det första att byta till ett nyare HF don.

mvh Mattias

Hej Mattias!

Tack för tipsen, ja, jag får nog ta och byta till HF don i rampen då..hur som helst så lär det vara bättre än det som sitter där idag :D

mvh Catherine
#28 - 9 februari 2008 08:02
tänk på att donet drar ungifär lika mycket som rörer också


Inte sant.

Ett magnetiskt don har en effektivitet på minst 80%. Enkelt sagt går ca. 80% av energin till lysröret.
Ett elektroniskt don har minst 90% eff.

Snabb uträkning med ett 36W rör som exempel:

Magnetiskt don (räknar på 80%):
(36/0,8)-36 = 9W (det här är den effekt som donet i sig drar)

Elektroniskt don (räknar på 90%):
(36/0,9)-36 = 4W

Den som orkar kan ju räkna på vad detta kostar per år (tips - inte mycket)

Elektroniska don är effektivare - men det lönar sig inte rent ekonomiskt sett till förlusterna att byta till elektroniska drivdon för att spara pengar!

(OBS - detta är ungefärliga siffror, men det stämmer ofta att elektroniska don är ca. dubbelt så effektiva )
#29 - 9 februari 2008 08:46
Jag vet inte riktigt var du fått de siffrorna ifrån, möjligtvis teoretiska.
Sätt en sk energimätare i utaget där du har dina drosseldrivna rör så ser du att förlusterna i drosseln är betydligt högre än så.
Om inte annat räcker det med att känna hur varm den blir så förstår man att dom siffrorna du anger inte stämmer.


Skillnaden, som någon sa, mellan T8 och T5 HO är endast hur långa rörenär (och tjockleken). Dom har samma verkningsgrad, dvs lm/W. T5 HE däremot har högre verkningsgrad.
Det finns ingen anledning att byta från T8 till T5 HO om man inte tänkt att öka ljusmängden (förutsatt att man har HF-don på T8 rören)
#30 - 9 februari 2008 10:29
Jag vet inte riktigt var du fått de siffrorna ifrån, möjligtvis teoretiska.

Sätt en sk energimätare i utaget där du har dina drosseldrivna rör så ser du att förlusterna i drosseln är betydligt högre än så.


1. Siffrorna är hämtade från minnet från en kurs i ellära, men en snabb koll visar ett exempel:
[FONT=GillAltOneMT-Light]Philips BTA 36 L31 - normal magnetisk ballast avsedd för 1 st lysrör på 36W:[/FONT]
[FONT=GillAltOneMT-Light]Datablad från ELFA: http://www.elfa.se/pdf/33/03381217.pdf[/FONT]
[FONT=GillAltOneMT-Light]Har ett cosfi på 0.47, och en effektförlust vid 20 grader C på 8.1 Watt.[/FONT]
Finns även en "low loss" variant - här har du endast 6 Watts förlust.

[FONT=GillAltOneMT-Light]2. Dom flesta vanliga "konsument"energimätare visar effekt utifrån (uppmätt spänning) * (uppmätt ström) = effekt. Detta visar inte fasförskjutningen som drosseln skapar, och man får alldeles för höga värden. Enkla energimätare ska endast användas till resistiva laster som värmare, glödlampor etc.[/FONT]
Jag antar att du menar en energimätare av den här typen:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20181005

[FONT=GillAltOneMT-Light]En elektronisk ballast har däremot effektfaktorkorrigering, som gör att den uppmätta effekten är ganska nära den verkliga.[/FONT]
[FONT=GillAltOneMT-Light]http://sv.wikipedia.org/wiki/Effektfaktor[/FONT]

[FONT=GillAltOneMT-Light]
Om inte annat räcker det med att känna hur varm den blir så förstår man att dom siffrorna du anger inte stämmer.
[/FONT]
[FONT=GillAltOneMT-Light]Ja, den blir varm. Men känn på en 40 watts glödlampa så inser du att den inte blir varm.[/FONT]
Ballasten sitter dessutom monterad utan speciellt mycket kylning.

Elektroniska ballaster har många fördelar - men att säga att man sparar pengar genom att skaffa såna och byta ut befintliga magnetiska är inte riktigt sant.
#31 - 9 februari 2008 14:32
Loials siffror stämmer nog ganska bra. Det är bara vettigt om man använder mycket ljus eller om man är energimetveten och jagar watt. En glömd mobilladdare eller en box på standby drar mer så det finns ju andra ställen att börja på. :)
mvh Mattias











Annons