Hej igen! Bra att du kör på endast guppy och räkor :)
Det är verkligen mycket roligare med ett större akvarium, det är lättare att få balans i det och man kan ha fler olika sorters fiskar. Så satsa på det så fort du kan. Själv har jag 110 liter men vill ha 300 liter senare när jag flyttat.
Så här funkar det: Du kan släppa i fiskar nästan direkt efter att du fixat iordning akvariet, men det är bra om pumpen får gå ett tag så alla luftbubblor försvunnit ur filtret.
Samtidigt som du köper dina fiskar kan du också dosera bakteriekultur som man köper på flaska, som är tänkt för uppstart av akvarium. Dessa bakterier sätter sig fast i filtret och börjar göra nytta direkt. Man kan pytsa i lite varannan dag hela första veckan, till exempel, eller följa instruktionerna på flaskan.
Det viktiga är att bara köpa några FÅ fiskar först, kanske en guppyhane och 2 honor! Sen låter du dessa gå i akvariet i ca 3-4 veckor, först därefter kan du köpa några fler honor och kanske en hane.
Att man ska ta det så långsamt är bara för att det ska hinna bildas nyttiga bakterier i filtret, som kan bryta ner skadliga ämnen. Alltså är det viktigt att inte göra rent filtret i början. Man kan göra rent det när det börjat klägga igen och blivit dålig cirkulation, det brukar ta lång tid. Då sköljer man av det lite försiktigt i ljummet vatten men låter lite "smuts" sitta kvar, det innehåller nyttiga bakterier.
Jag skulle ha köpt tre guppies och en räka nu i början, det borde fungera som "uppstart"-population de första 3-4 veckorna i ditt 47-liters. Mata sparsamt i början så det inte blir så mycket skräp att bryta ner när det inte finns så mycket nyttobakterier ännu.
Men totalt sett skulle jag nog senare bara ha 5-6 guppies och 2-3 räkor, för guppysarna kommer föröka sig...
Sen kan du börja byta cirka 30% av vattnet en gång i veckan redan efter första veckan, bara du inte rör filtret :)
Ju fler växter, desto finare blir det tycker jag, så satsa på mycket växter.
Lycka till! :)