Vilka Malawi ytterligare i mitt 450?

#1 - 5 september 2008 12:25
Det går nu 25 fiskar + en mal i tanken. Meningen är att jag skall ha ytterligare ca. 10 fiskar när det är klart.

Fördelningen fn är

1+1 A. Jacobfribergi
1+1 A. Stuartgranti
1+2 Fryeri/Ahli
2+4 P. Salousi
2+2 Golden
1+3 Rödzebra
1+3 Tropheops Chilumba

Eventuellt skall Jacobfribergiparet bort.

Det är f n ganska gult i karet och jag skall därför öka på med lite mer blått.

En art jag bestämde innan jag ens köpte akvariet är Copadichromis Azureus - så det SKALL jag ha - och åtminstone testa hur det funkar med mina Mbuna.

I mitt tidigare akvarieliv har jag i princip alltid valt bort Mbuna men finner nu att dom är jäkligt roliga. Det blir mer fart och fläkt helt enkelt.

Nu läser man att om man skall hålla Utaka (t.ex. Azureus) så skall inte Mbuna överstiga 50% av populationen - men det är kanske inte en absolut sanning så jag är villig att chansa lite - och till och med skaffa ytterligare Mbuna.:confused:

Förslag mottages därför tacksamt - för i morgon skall plånboken fram.:)
#2 - 5 september 2008 13:04
Jag rekommenderar Pseudotropheus sp. "Acei" (a k a Marigold). Blå fiskar med gula fenor, och väldigt snälla för att vara mbunas. De håller dessutom sig gärna i mellanskikt och yta, vilket är inte är så vanligt bland malawis.
#3 - 5 september 2008 19:35
Jens A. skrev:
Jag rekommenderar Pseudotropheus sp. "Acei" (a k a Marigold). Blå fiskar med gula fenor, och väldigt snälla för att vara mbunas. De håller dessutom sig gärna i mellanskikt och yta, vilket är inte är så vanligt bland malawis.

Hmmm.... tack för det förslaget. Verkar vara en trevlig fisk men kanske lite blekare än jag tänkt mig. Verkar finnas också i en variant som heter "Ngara-white tail" - vilken ser lite mörkare ut. Kan vara ett alternativ.
admin
Christian Alfredsson
#4 - 6 september 2008 06:48
Själv har jag oftast bara 2-3 arter i ett så stort kar, fast då ganska många av varje sort. Tycker det blir snyggast.
#5 - 6 september 2008 09:03
admin skrev:
Själv har jag oftast bara 2-3 arter i ett så stort kar, fast då ganska många av varje sort. Tycker det blir snyggast.

Jo, det var en tanke jag också hade - men eftersom det enda som var bestämt från början var två Aulonocara-par - och en C. Azureusgrupp och några Golden för färgens skull, så tyckte jag inte att 10-15 fiskar skulle räcka i tanken. Handlade då på mig lite Mbuna och finner genast att de är de roligaste fiskarna i tanken. Är uppe i 25 djur nu och skall således öka med ca. 10 - varav kanske 4 blir en Azureusgrupp. Resten blir då sannolikt Mbuna - och där finns ju några att välja mellan..:) Har funderat på ett vildfångat par Tropheops redcheek Likoma - men jag vet inte om jag är mogen för VF ännu eftersom jag har dåliga erfarenheter av just VF.

Har heller ingen större lust att öka på med Salousi eller Rödzebra heller. Därav frågan alltså..:)
#6 - 6 september 2008 15:00
Det blev Lithobates Zimbabve Rocks (1+1) C. Azureus (1+2) och C. Afra - Edwardi (2+4). Så nu är det fullt i tanken. :-)
#7 - 6 september 2008 15:12
Hogan1 skrev:
Det blev Lithobates Zimbabve Rocks (1+1) C. Azureus (1+2) och C. Afra - Edwardi (2+4). Så nu är det fullt i tanken. :-)

c,afra edwardi är väldigt tuffa så se upp.
admin
Christian Alfredsson
#8 - 6 september 2008 18:17
Mina var okey men det var riktigt länge sedan jag hade dem. Otroligt intensiv fisk var det. Ska faktiskt köpa sådana igen. Har inte bestämt mig för vilken sort än. Finns ju massa färgvarianter med framförallt olika mycket gult.
#9 - 6 september 2008 18:58
c,afra edwardi är väldigt tuffa så se upp.

Jo, det har redan varit en liten skärmytsling mellan en Afra och en Salousi. Salousin vann..... och nu var dom på det igen... Sambon rapporterar från vardagsrummet att det är Salousin som kör igång bråket...

Under vattenbytet i morgon skall vi bygga upp med lite mer stenar på vänstersidan i akvariet och därmed få lite fler gömställen (och möjliga revir). Samtidigt skall vi göra om högersidan (där de flesta stenarna finns nu) och sannolikt skapa två "revir" i stället för ett där.

Skall försöka lägga upp några bilder som visar hur akvariet ser ut idag. Från mitten och mot högersidan är det en jäkla massa stenar och den största grottan har en stor fet Aulonocara Eureka lagt beslag på. Det kan den ju glömma från och med i morgon.:)
#10 - 13 september 2008 23:10
Jens A. skrev:

Hmmm... börjar bli lite sugen på några "Acei" i alla fall. Det får nog bli en tripp till Nol i morgon (söndag).:)

Tillbaka från Nol - det blev ingen Acei. Det bidde 1+2 Melanochromis Johanni i stället.
Min lilla Tropheops Chilumba-hane som knappt har färgat tidigare jagar fullständigt skiten ur Johanni-honorna. Släckte därför ner akvariet och täckte över det så får man hoppas de stackars honorna får lugn och ro tills i morgon.

Tropheopsen har ändå 3 egna honor att bråka med - men han verkar totalt ointresserad av dessa. Konstigt.
#11 - 8 november 2008 23:57
Nu har det i alla fall blivit Acei i karet. Efter sju sorger och åtta bedrövelser med bukvattensot där en fisk självdog och jag fick avliva fem sex andra, har akvariet varit tömt, rengjort, allt filtermaterial rengjort och bytt. Så smått har jag börjat flytta över lite fisk från mitt 150-liters som varit minst sagt överbefolkat under en dryg vecka.
(det var inte någon Acei som dog).

Hursomhelst - Acei - jag köpte först 4 st för drygt 2 veckor sedan, och dom var så trevliga så jag köpte två till en vecka senare. Nu simmar dom omkring -oftast alla sex ihop- och är väldigt trevliga. Bråkar inte inbördes och inte med andra heller - man kan knappt tro att det är en Mbuna.
Så tack för det tipset även om jag inte agerade på det med en gång.
#12 - 10 november 2008 10:35
Japps. De är hemskt trevliga firrar. :)

Annons