Vilka malawiciklider?

#1 - 27 juli 2006 21:27
Hallo! :D

Har precis startat upp ett 222 liters akvarium där jag hade tänkt ha malawi i. Vet ej vilka arter dessvärre:(.
Hade tänkt ha 3 arter och 4 individer av varje art(en hanne & tre honor) och de ska gärna vara färgstarka, lätta och yngla och hyfsat lätta och se skillnad på så jag inte får majoritet hannar i karet.

Här är de arter jag har kollat lite på och är intresserad av:
* Auratus [COLOR=#800080]http://www.zoopet.com/ fiskar/ fisk.php?NR=90[/COLOR]
* Maingano [COLOR=#800080]http://www.zoopet.com/ fiskar/ fisk.php?NR=808[/COLOR]
* Golden [COLOR=#800080]http://www.zoopet.com/ fiskar/ fisk.php?NR=89[/COLOR]
* Demansoni [COLOR=#800080]http://www.zoopet.com/ fiskar/ fisk.php?NR=104[/COLOR]
* Benga-aulonocara [COLOR=#800080]http://www.zoopet.com/ fiskar/ fisk.php?NR=47[/COLOR]
* Röd Zebra [COLOR=#800080]http://www.zoopet.com/ fiskar/ fisk.php?NR=95[/COLOR]
* Hongi [COLOR=#800080]http://www.zoopet.com/ fiskar/ fisk.php?NR=796[/COLOR]
* Saulos ciklid [COLOR=#800080]http://www.zoopet.com/ fiskar/ fisk.php?NR=105[/COLOR]
* Johanni [COLOR=#800080]http://www.zoopet.com/ fiskar/ fisk.php?NR=708[/COLOR]
* Likomapärlan [COLOR=#800080]http://www.zoopet.com/ fiskar/ fisk.php?NR=92[/COLOR]

Finns det någon/några ni direkt kan utesluta? :p

Sen är frågan hur man lättast får tag i de man vill ha. Jag var tidigare idag på Jägerszoo och kollade på malawisar där, men de hade inte så många av de arter jag är intresserad av och de de hade var väldigt tråkiga i färgen, tex rödzebra hannarna de hade, de var inte blå utan mer gråa. Åkte sedan till hornbach men där var knappt några där heller och osså dåliga färger. Vill absolut inte hänga ut någon affär utan bara mest för om någon kan ge mig tips om det finns någon annan affär i malmö som har bra malawiciklider.

Eller kan de beställa in till en eller för att man ska få ett bra exemplar krävs det kanske att man köper av en privatperson som har fött upp själva?

Tack på förhand
// MVH Tulle
#2 - 27 juli 2006 22:13
Många grossister har semesterstängt så bla jägerzoo får in mer till hösten.
#3 - 27 juli 2006 22:27
Jaha så det är så. Min mossa trodde att det kanske hade med värmen och göra så det inte gick o skicka men då hade hon ju lite rätt vf, värme = semester. :p

Jo måste vara så för där såg j*vligt dött ut bland cikliderna, typ i ett kar var där 3 pyttesmå Demansoni som gömde sig och såg allmänt tråkiga ut.

Satan vad tråkigt för mig bara:(, har precis startat upp och vill ha fiskar nu ju :D, vet du när de brukar börja ta in fiskar igen typ?

Har förresten tagit bort några arter och nu ser listan ut:
1. Aurutus vs Johanni
2. Golden vs Benga-aulonocara
3. Saulos vs röd zebra vs likamopärlan

Hade tänkt mig en art från 1, 2 och 3 vet ej vilke ännu bara. [:o]

Men om de inte har fisken inne man e ute efter, brukar de då kunna beställa hem arten eller man får skita i den och ta en annan?:confused:

// MVH Tulle
#4 - 27 juli 2006 22:30
Har bara haft Auratus av dom du räknade upp i slutet, men den är klart rekomenderad. Aggresiv men intressant fisk. Inga problem att få yngel på heller. Men kör du nåt sånt så ska du nästan se till att dom andra fiskarna är rätt så tuffa också.
#5 - 27 juli 2006 22:36
Haha jo då får även de andra ta och kaxa upp sig lite ;)

Jo men tycker även Auratus verkar lite roliga för där är honan gul med lite svarta ränder, många av de andra honorna är ju oranga (stavar man det så?:confused: ) så då blir det ytterligare lite med liv i akvariet.

// MVH Tulle
#6 - 27 juli 2006 23:12
tja
Auratus är en av dom tuffaste men det är fin allafall dom ska du ha med fiskar som kan ge tillbaka hälst inga golden eller aulonocara
Auratus ska du nog inte ha med Johanni eller Maingano då får du 3e världskrig i burken

mina Auratus går med rovmalawisar där har han lite tuffare själv =) men men det funkar bra
#7 - 28 juli 2006 00:13
Köra mina auratus tillsammans med lombardoi, crabro och venustus.
Har funkat friktionsfritt.
Lombardoi är rekomenderat att köra med auratus. Hanen där borde kunna ge auratusen en match och hålla honom lite på mattan.
En annan fisk som är rätt häftig är "White auratus" eller Melanochromis Parallelus. Hanen ser ungefär ut som en auratushane men honorna är vit och svartrandiga istället för gult.

Däremot inte alls rekomenderad att köra i samma kar som auratusen!
MalawiMannen
#8 - 28 juli 2006 00:30
zoogiganten har en hel del ciklider o doom kommer få in mer så fort allt är färdigt där ute
kommer snart bli invigning
är det ngt speciellt du söker så kan dom hjälpa dig
dom tar hem fast det är varmt ;)
#9 - 28 juli 2006 14:16
Ahh tack så mkt för svaren alla!

Så Auratus är slagskämpar, då får jag nog hoppa dem tror jag. Men gäller det Melanochromis Parallelus också, eller de är lite lugnare. Tack för det tipset Sacrium! Precis vad jag är ute efter, att honorna också har lite varierande färg så inte alla är oranga.

Hade ju tänkt mig en från var grupp så man får lite olika färger:
1. Aurutus vs Johanni vs Melanochromis Parallelus = Svarta (honor gul/orange eller vit)

2. Golden vs Benga-aulonocara = Gula

3. Saulos vs röd zebra vs likamopärlan = Blå (honor lite orang gul eller silvrig med oranga prickar)

// MVH Tulle
#10 - 28 juli 2006 14:55
Skulle kunna tänka mig att det gäller Parallelus också.
Jag hade nog kört Parallelus och sen Lombardoi.
Men det är ju jag det :)
#11 - 28 juli 2006 14:59
OKeej ska kolla upp den andra fisken osså.

// MVH Tulle
#12 - 28 juli 2006 18:46
Så har kollat den nu, hann inte innan för powerheadet och doppvärmaren hade kommit då :D

Jo men den Lombardoi är ju också revirhävdande, funkar det och ha 2 arter som är revirhävdande? Vore det inte bättre med en som får vara kung av akvariet och sen lite mindre fiskar som får anpassa sig efter den store eller det funkar inte?
Undrar lite också om du vet hur dessa ligger i prisklasser, på ett ungefär? Vill inte ha allför dyra fiskar nu i början då de e mina första ciklider.

Vill gärna ha typ Saulos, Golden och Melanochromis Parallelus, då jag vill ha en svart fisk i karet också, eller det finns någon annan snygg svart malawiciklid som passar med de andra? (heslt ska honan inte vara orange för det e saulosen)

Angående powerheadet också, där e ju en luftslang så det kommer ner luft i vattnet också men som det är nu kommer det skitmkt bubblor, e det ett måste att man måste ha luftslangen inkopplad?

// MVH Tulle
#13 - 28 juli 2006 18:54
Vad jag har förstått så behöver man inte ha luftslangen inkopplad men som en i en djuraffär sa att nu när det är väldigt varmt skadar det inte med extra bubblor. Jag har min på nu i värmen men kommer att plocka av den så fort det blivit svalare. Rikta munstycket mot ytan, för en rörelse i ytan drar ner syre i vattnet. Jag har själv frågat mycket om detta och det här är slutsatsen jag har dragit.
#14 - 28 juli 2006 19:05
Ja okej. Låter ju smart, fast det är inte speciellt vacker måse jag säga. EN massa bubblor som far omkring. :)

Ytrörelse har jag gott om :D

Har tagit väck den nu :p, börjat bli kasst väder och så varmt det har varit tror jag inte det kommer bli igen så.

Tack för svaret vf!

// MVH Tulle
#15 - 28 juli 2006 19:25
Håller med bubblorna är gräsliga. akvariet ser dimmigt ut.
#16 - 28 juli 2006 19:47
Xakt!

// MVH Tulle
#17 - 28 juli 2006 21:13
Har lagt upp lite bilder nu på min zoon där malawikaret är inrett :D

// MVH Tulle
#18 - 29 juli 2006 11:15
[QUOTE=tulle89]Så har kollat den nu, hann inte innan för powerheadet och doppvärmaren hade kommit då :D

Jo men den Lombardoi är ju också revirhävdande, funkar det och ha 2 arter som är revirhävdande? Vore det inte bättre med en som får vara kung av akvariet och sen lite mindre fiskar som får anpassa sig efter den store eller det funkar inte?
Undrar lite också om du vet hur dessa ligger i prisklasser, på ett ungefär? Vill inte ha allför dyra fiskar nu i början då de e mina första ciklider.

Vill gärna ha typ Saulos, Golden och Melanochromis Parallelus, då jag vill ha en svart fisk i karet också, eller det finns någon annan snygg svart malawiciklid som passar med de andra? (heslt ska honan inte vara orange för det e saulosen)

Angående powerheadet också, där e ju en luftslang så det kommer ner luft i vattnet också men som det är nu kommer det skitmkt bubblor, e det ett måste att man måste ha luftslangen inkopplad?

// MVH Tulle[/QUOTE]

Du skulle kunna köra Crabro. Gul och svartrandig där en fullt utfärgad hane nästan blir helt svart. Dom är rätt häftiga.

http://www.jjphoto.dk/fish_archive/aquarium/pseudotropheus_crabro_x.jpg
#19 - 29 juli 2006 11:20
Så tråden hade inte dött ut, härligt :D

Är det en sådan här?

Jo tyckte osså den var cool, och med tanke på att mitt fotbollslag är gult och svart hade det inte kunnat bli bättre ;)

// MVH Tulle
#20 - 29 juli 2006 13:25
Japp, det är en sån :)
#21 - 29 juli 2006 13:29
OKej, du skrev innan att du hade haft Parallelus och Lombardoi. Hur funkar det, båda är ju revirhävdande, blir det inte bråk mellan dem då?

Vad tror du förresten om Vit Auratus, Golden och Röd Zebra? eller det e dömt o misslyckas?

// MVH Tulle
#22 - 29 juli 2006 14:58
Ah, nej jag har aldrig haft Parallelus. Kör auratus och det är inte rekomenderat att ha både auratus och parallelus i samma kar med tanke på risken att dom skulle korsa sig. Har däremot auratus och lombardoi och inte haft några problem med dem. Eftersom hanarna är rätt aggresiva tar dom ut det på varandra istället för att ta ut det på honorna.

Nej det ska inte vara problem att köra rödzebra, golden och parallelus tillsammans. Aldrig haft någon av dom visserligen. Men det brukar gå bra så länge du ser till att det finns gömställen åt dom.
#23 - 29 juli 2006 15:35
Jaha då var det jag som missuppfatta det då [:o]

Jaha så det tar ut ilskan på varrandra ist för på honorna :p, låter ju rätt smart ifåsaj.

Jo är rätt sugen på de tre arter nu faktiskt. Blir en härlig mix bland färgerna där de förhoppningsvis inte ska korsa sig med varandra.

Hmm gott om gömställen och gott om gömställen. Inte så lätt i ett 222 liters ka ju:p. Men visst har jag försäkt göra så många som möjligt. Har vad jag tycker vf 4 riktigt avancerade gömställen som är riktigt bra sen är där ju en massa andra där de kan komma in från två håll men jag tror och hoppas att de ska bli nöjda :D

Tack för svaren!
// MVH Tulle
#24 - 29 juli 2006 15:51
Crabro är en riktigt fin ciklid. Den ihop med Saulosi blir en härlig färgblandning, och de är ungefär lika stora så det ser inte helt oproportionerligt ut i akvariet heller. Rödzebra är fina, men vill du lyxa till det riktigt mycket så ta en titt på MC (Marmalade Cat) och OB (Orange Blotch) RödZebra, de blir så extremt vackra i karet.

I mitt 540 simmar det ett stort gäng Saulosi (ca 20 st) ihop med 4 st Hongi, 3 st Crabro och 3 st rödzebra. Saulosi är en fisk jag absolut kan rekommendera, väldigt fin och lätthållen fisk med kul beteende. Om du dessutom sköter ditt akvarium och får de att trivas så färgar hanarna ut sig enormt. Det finns inte många syner inom akvarievärlden som är så vackra som en mörkt blå Saulosihane med kolsvarta ränder som fäller upp sina svarta fenor för att attrahera de gul-orange:a honorna.
#25 - 29 juli 2006 20:14
Joo har funderat på Saulos ciklider också, tycker de är väldigt vackra och färgglada. Ska ha Golden, har nästan bestämt mig för det för pappa tycker de e skitcoola med den klara gula färgen så Golden får det bli( vill ju få pappa lite intresserad osså så kanske han kan pröjsa lite ;) )

Sen är frågan om man vågar ha Vit Auratus eller inte, den verkar ju vara rätt grym mot de andra.

Om jag ska ha Saulos eller Röd Zebra vet jag inte, kanske blir så att jag hoppar Auratusen men tycker det e synd för honorna är så fina där. Saulos och Zebra har så lika honor och tycker inte man får så mkt färg då.

Så vill ändå ha Auratus ändå, så då e frågan om man ska ha röd zebra eller saulos, vilken kan matcha auratusen bäst? men tycker zebran e snygg med sitt ljusblå, fast en mörkblå hade inte vatt fel heller. :)

// MVH Tulle
#26 - 29 juli 2006 21:07
Kör rödzebra i så fall. Och kolla som Azaroth säger in MC och OB.
Bra mycket finare än de "vanliga"
#27 - 29 juli 2006 23:12
När det gäller MC och OB (MC är det den orange/svarte och OB den vit/ljusrosa?) är det båda könen som kan vara i MC och OB?

Och var får man tag på dessa skönheter då? Finns de i butik eller e det som måste beställas?

Jag vet att priset gärna inte diskuteras här men var ligger de ungefär? Är helt grön vad det gäller malawi så man kan räkna på ett ungefär var det kommer landa.

Sen vad anser ni e bäst 1+2 eller 1+3? Läste en akvariebok innan idag och där stod att malawisarna gärna ska hållas med större del honor men tycker samtidigt att det nästan skulle bli för många individer med 12 st i ett 220 liters, fast det kanske funkar?

EDIT- Nee glöm frågan om OB och de, läste inte ordentligt innan. Det står ju att tredje bilden är en OB och fjärde är en röd hanne. Men den andra MC hur ser den ut?
// MVH Tulle
#28 - 30 juli 2006 01:05
Beror på hur välsorterade affärerna är där nere. Har ingen koll på skåne direkt :)
Här uppåt göteborgshållet brukar det inte vara några problem. Men du ska nog uppsöka dig till ett zoo inriktat på fisk snarare än ett "vanligt" zoo.
Priserna varierar med kvalitèn så det kan jag inte svara på.
#29 - 30 juli 2006 09:11
Japp ok, har varit på två ställe o kollat men där har de inte haft något speciellt så det blir till och söka vidare.

Tack för alla svaren! :D

// MVH Tulle
#30 - 30 juli 2006 14:50
OB är väl bara honor, medans MC är hanar ? Jag kan dock ha fel, men jag är ganska säker på att just med rödzebror så är det hanar som klassas som MC.

I Göteborg finns det en väldigt bra butik som heter Nols ciklidhobby. Ligger ett par mil utanför, mot Kungälv om jag inte minns helt fel. Visst, det är en bit att åka, menför det första håller han bra priser, för det andra så vet man att man får hem mycket bra fiskar som inte är sjuka, för det tredje så ger han en väldigt bra råd däruppe, och slutligen så har han 100-200 malawisorter däruppe, så är du osäker på vilken fisk du ska ha och vill kolla in hur de ser ut i verkligheten innan du bestämmer dig så är det dit du ska åka, eftersom du har möjlighet att välja på ett stort sortiment. När jag handlade mina fiskar däruppe så plockade han ihopa de olika sorterna i ett enda kar så jag fick se hur de matchade varandra färgmässigt. Sånt är alltid väldigt uppskattat.

Annars har du en ganska stor ciklidbutik i Stoby, utanför hässleholm. Är du intresserad av Tangyanika så kan du åka till Åleds utanför Halmstad. När jag var där sist för ett par veckor sedan så hade han inte tagit upp dem i butiken, men vi fick klia ner o kolla på ett gäng superfina troffar i deras karantäns-zon. Simontorp nere i södra skåne ska visst oxå ha en del malawi, dock har jag inte varit där än, tyvärr.

Jag postar lite länkar till de diverse butikerna så du själv kan kolla:

http://www.ciklidhobby.com/index2.asp
http://www.aleds.se
http://www.stobyakvarie.se
http://www.simontorp.se
#31 - 30 juli 2006 15:02
Och angående priset: Du kommer nog inte att hamna på över en tusenlapp, såvida du inte köper fullvuxna. Då kanske det blir nåra hundringar mer.

Edit: Längst ner på denna länken har du en OB hona och en MC hane:
http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=701
#32 - 30 juli 2006 15:47
Ojdå! Här har vi en som inte bara ligger och degar på soffan. Tack för all info Azaroth!!! :D

Jo de MC får man ju säga var snyggare än den "vanliga" men är väll osså svårare och få tag på.

Ska förvisso till göteborg och liseberg i slutet på augusti så det kanske skulle kunna vara en möjlighet. Men då kommer vi dit på lördan och e på liseberg på söndan och Nols ciklidhobby stänger 3 så då får man köpa dem på lördan, kan man har dem typ ett dygn i påsen om man tar med en luftpump och en syresten på eller måste man har med sig en lite nbalja att ha dem i med en cikulationspump i?:confused:

Är ju ute efter Vit Auratus men den verkar visst vara svår att få tag på. Har kollat många "fisklister" från butiker men har inte sett att en enda affär har dem. Ngt du vet om de är väldigt svåra och få tag på?

Har kollat lite på simontorp för där har de alla arterna jag vill ha (inte vit aruarus men "vanlig" aruatus för väll duga då:p ) men säljer inte de bara till butiker eller går det som privatperson åka dit och köpa fisk där?

Ytterligare en gång ett stort tack för att du orkar bry dig! :D

// MVH Tulle
#33 - 30 juli 2006 15:51
Simontorp säljer inte till privatpersoner. Men be din zoohandlare att ta hem sorten du vill därifrån.
#34 - 30 juli 2006 15:57
Jo det e ju också ett alternativ. Men kan man typ säga så i affären att jag vill ha 1+3 av följande sorter sen tar de hem dem för när de tar hem så tar de väll hem större antal eller?

Dessutom vill man ju gärna att fisken ska vara fin ossså tar de hem fiskar som kanske e helt färglösa. För den affären jag var i senast (tar hem från simontorop) så var fiskarna inte vackra direkt om man säger så och beställer man hem fiskarna kan man inte irekt säga; "Nä de var inte tillräckligt fina". Så bästa hade ju varit om de funnits i butik så man kan handplocka dem :D

// MVh Tulle
#35 - 30 juli 2006 16:41
Kent på Nols ciklidhobby hade Paralellus sist jag var inne hos honom för någon månad sen. Men det är inte rekomenderat att ha fiskarna i något dygn innan du släpper i dom. Skulle tro att dom är tillräckligt stressade som det är.
Inte bra att riskera sjukdomar och liknande på dom det första du gör.

http://www.ciklidhobby.com/artikel_visa.asp?NR=185&KAPITEL=Lagerlistor

Där har du lagerlistorna för Nol, och där finns som du ser Melanochromis Paralellus. Ring Kent så kanske han kan hjälpa dig på något sätt med att hålla fiskarna åt dig tills du ska åka. Han brukar vara kanon med att hjälpa till.
#36 - 30 juli 2006 16:50
De flesta fiskar får inte den riktigt fina färgen i fiskbutiker, eftersom de brukar trycka ner 20-30 st i ett litet akvarium och inte heller har de grottor och rötter där cikliderna kan hävda sina territorier runt.

Angående Göteborgsresan, så hade jag nog inte rekommenderat att ha fiskarna i påse över natten. Det kanske kan gå, men ifall du provar så får du nog vara beredd på att de kan dö över natten. Du kan iofs ha dem i badkaret med syresten antar jag, har dock aldrig provat så jag vet inte säkert :-)

www.zoogiganten.se har simontorp som leverantör, det ligger utanför Lund. Jag kan varken rekommendera eller avråda dig från dem, har aldrig handlat där, men om du åker dit och pratar med någon kunnig på stället så kanske han/hon kan kontakta simontorp och be om att de skickar ett gäng fina exemplar. Dock så kan du inte döma fiskarna efter hur de ser ut i butiks-karen, de blir oftast mycket finare när de får slå sig till ro i ett välskött privatpersons-akvarium.

När det gäller fiskmat till dina snart införskaffade ciklider så kan jag varmt rekommendera Åleds utanför Halmstad. Arnold som äger butiken ihop med sin son gör maten själv,och har hållt på med det i snart 30 år. Mina Saulosi färgade ut mycket mer efter att de fått smaska i sig hans räkmix/artemia/calypso/svartamygg. Jag och min sambo åker 20 mil varje månad och inhandlar ett par stora block frysmat därifrån, och han delar gärna med sig av sina erfarenheter, vilket bara det är värt guld. Jag ska upp där om en vecka, jag kan ta och fråga honom om han vet någon fiskhandlare som har vita auratus. Fall jag får ett positivt svar så kommer jag att skriva det i denna tråden.

Lycka till med dina fiskar. Du gör ett mycket bra val, Malawi är helt klart den roligaste fisksorten du kan ha i ditt akvarium.
#37 - 30 juli 2006 17:40
Ah tack så mkt båda två, hade inte klarat mig utan er :D;)

Sacrium -- Jaha den finns med i hans lista där. Kolla bara igenom den skitsnabbt och leta bara efter Auratus men hitta inte det så. (jag och latisnska namn är dömt och misslyckas)
Jo hade Kent kunnat hålla dem till 5-6 hade det ju utan tvekan varit det bästa. För en bilresa på en 3 timmar borde de väll klara rätt bra om man öppnar påsen lite då och då och släpper in ny syrerik luft.

Azaroth -- Jo det e ju sant. Fiskarna ser väll lite tråkiga ut i affären, men dessa var extrema;). Lab. golden som jag kolla på så var där 2 knallgula som de ska vara, resten hade knappt nån färg alls fast det vet man ju aldrig hur det blir i ens eget kar. De kanske var jagade där osv osv. Så de har du rätt i!

Mm att ha dem i en påse låter lite riskabelt och inget jag vill pröva. Hade så fall tänkt mig en flajbox som man häller över vattnet i och satt i en liten cirkulationspump som syresätter vattnet. Men ska man har 12 fiskar där i så blir det nog lite för litet.
Men hur funkardet när man köper cikliderna? Får man alla i en och samma påse eller får man var art för sig? Det e ju inga små guppy direkt utan de e ju lite större ;).

Jo handlat här i närheten skulle helt klart vara lättast så man kanske får åka dit och kolla först. Om inte annat så om man hittar fina Röd zebra och Golden så kan man ju köpa det där och eventuellt köpa Vit Auraus hos Kent, om han har då vill säga ( kan man ju ringa o fråga innan)

Med tanke på att jag bara e 17 år o inte har körkort eller bil o de e mossan o fassan som får köra så kan jag nog inte begära att vi ska köra ytterligare några mil för att köpa lite fiskmat:p . Ska göra egen räkmix hade jag tänkt o då får jag pröva mig fram vad de gillar och inte gillar.

Vet han några som har Vita (helst inte allför långt bort ;) ) så skulle det vara kanon för de är verkligen snygga de där vit/svarta honorna :D

Mm ett lycka till kan nog behövas ;). Aja det ska nog gå vägen och de är verkligen coola de små fiskarna :D. Klarare färger bland fiskar e svåra o hitta :)

// MVH Tulle
#38 - 30 juli 2006 18:33
Du får fisken i olika påsar. Kent i Nol är ingen amatör, säger han att fisken kommer att överleva resan så gör den det :-)
Vi hämtade våra estherae-honor och crabros däruppe, åkte hem till Ljungby (25 + mil) och det var inga problem, och du behöver inte oroa dig över att öppna påsarna heller, jag skulle nog tro att det är lättare att det händer en olycka fall du öppnar påsarna än ifall du håller dem stängda hela vägen. Ska du ha OB/MC Zebror så får du nog köpa dem hos Kent oxå, de flesta butiker har inte dem såvitt jag vet så det kan bli ett heltidsprojekt att ens hitta dem nere i Skåne.

Själv så vet jag inte fall jag hade vågat hålla Auratus. Jag vet av egen erfarenhet att de kan bli ena riktiga satmaror när det gäller revir, och helt plötsligt så kan hanen trycka över resten av akvariepopulationen till ena sidan av akvariet medans han själv lägger beslag på ca 100 liter vatten och jagar frenetiskt bort de andra så fort de "går över gränsen". Sacrium verkar dock ha positiva erfarenheter av dem, så jag antar att det helt beror på hur hanens mentalitet är. Ta och ring upp till Kent o kolla lite, han är väldigt hjälpsam över telefon och det han inte vet om Malawi är inte värt att veta. Jag e helt säker på att ni kan lösa transporten så att du får hem dina fiskar levandes.
#39 - 30 juli 2006 19:06
Hehe, jo det låter ju bra. Kenta verkar verkligen veta vad han sysslar med ju ;)

Mm får väll ringa Kent i dagarna o höra lite vad han har inne och om det skulle kunna gå o fixa så han kan "passa" dem några xtra timmar :D
Har han ngn MC eller OB inne så lägger jag vantarna på dem annars hoppar jag nog det för orkar inte klyda mera :p

Jo har läst det osså att Auratus kan vara rätt aggresiva men de e ju så j*vla vackra! Hade varit riktigt coolt med en svart fisk i karet så. Jag får höra med Kent hur han ställer sig till Auratus med röd zebra och golden i ett relativt litet kar. [:o]

Jag bugar och bockar ytterligare en gång för att du hjälper mig! TACK :D

// MVH Tulle
#40 - 31 juli 2006 14:06
Auratus kan som sagt vara lite svåra att avgöra hur deras mentalitet är. Själv har jag som sagt bara haft bra erfarenheter, medans andra har haft svårt eftersom, som Azaroth säger, dom har tagit över hela karet.
Men som sagt. Prata med Kent. Om det är nån som kan hjälpa dig så är det han. VAd gäller resan så behöver du inte oroa dig för det. Har haft mina fiskar i påsar längre än tre timmar och det har inte varit några problem.

Men vad jag vet så är Auratus en art som Kent alltid har inne. Både vildfångat och odlat. Paralellus såg jag bara odlat, men den har jag sett varje gång jag varit där så den bör finnas där också.
#41 - 31 juli 2006 17:01
Japp ska ringa han nu i dagarna hade jag tänkt.

Men Golden och Röd zebra ska jag försöka hitta här i närheten istället för de är ju inte så jättesällsynta :p. Dessutom vill jag ju ha fiskarna så snart som möjligt och en månad till e lite länge.

MEN har fått ngt vitt skit liknande mögel nu på sanden och lite på bakgrunden. Har inte matat (ingen fisk) så det e inte möglande mat. Har ingen rot i så det kan det heller inte va:confused:

Ska ta upp det sen idag hade jag tänkt så jag får väll vänta några dagar innan jag inhandlar mina fiskar. :(

// MVH Tulle
#42 - 31 juli 2006 19:20
Om du kan, så kanske det hade varit en idé att köpa ett lite större gäng med rödzebror (alltså storleken, inte mängden), och stoppa ner före auratusarna. Rödzebrahannar brukar generellt vara rätt så fredliga, men har hannen ett par cm tillgodo på auratusen så kanske han kan sätta den på plats ifall den sticker upp och försöker sno åt sig alla revirställena.

Jag hade en saulosi-hanne som var likadan, vi köpte ett 540 liters till vår saulos-koloni, tänkte att de ville ha ett större kar eftersom just denna hannen kapade åt sig halva karet. Vad händer? Den lilla skiten snor åt sig *mer* än halva karet i det nya 540-karet. Så jag inhandlade en fullvuxen zebrahanne och 2 st super-red honor, som genast visade saulosin vart skåpet skulle stå. Nu är han lugn och beskedlig, med undantag från lite småkrig med min hongihanne angående en populär redwood rot vilket är riktigt kul att kolla på när de gör sina sken-attacker mot varandra.

Hade varit kul om du kunnat posta lite bilder och skriva vilka fiskar du lyckas komma över i denna tråden sen, så vi får se hur ditt kar blir med fiskarna hemmastadda :-)
#43 - 31 juli 2006 20:53
Hade tänkt köpa golden och röd zebra nu relativt snart här i skåneområdet (vill inte vänta en hel månad till :p ) så de åtminstånde hinner göra sig bekanta med karet. Ska försöka en lite större hanne då, smart tänkt! :D

Haha, coolt med ett litet inbördeskrig i akvariet ;) Bara inga fiskar kommer till skada så:)

Hade först tänkt ha saulosi, puh tur man inte tog sånna. Verkar rätt vilda :p.

Posta bilder kan jag absolut göra! Ska bara bli av med det möglet jag har lyckats få i akvariet först (har precis sugit bort allt o hoppas det inte kommer tillbala!) sen ska jag försöka få tag på fiskar, men auratusarna kommer jag nog inte få tag på förrän i slutet på augusti, om jag får tag på några över huvud taget... ;)

// MVH Tulle
#44 - 1 augusti 2006 05:41
Det ska nog lösa sig det också. Auratusen är väldigt lätt att få tag på så oroa dig inte. Och har inte affärerna så be dom ta in dom :)
Ska bli intressant att se hur du lyckas få ihop det sen.
#45 - 1 augusti 2006 10:54
Japp, får jag inte tag på vit auratus så får det bli den "vanliga" :)

Japp ska lägga upp bilder sen när fiskarna e i, men det tar nog ett tag innan alla är inköpta. :p

// MVH Tulle
#46 - 2 augusti 2006 13:58
Hur ser vit auratus ut?? har den vanliga ihop med johanni har aldrig haft varken korsningar eller andra problem, honorna ser ju inte i närheten av varandra så har man honor till båda så ska det nog inte vara några problem.
Dock simmar mina i ett 540 så 222 liter kanske är lite litet.:D

Mvh Mattias
#47 - 2 augusti 2006 14:59
White auratus eller Melanochromis Paralellus ser ut såhär:

http://www.mbuna.be/m_parallelus.htm

:)
#48 - 2 augusti 2006 15:10
Väldigt vackra fiskar! :D
Hoppas Kent har några inne;)

// MVh Tulle
#49 - 2 augusti 2006 16:24
[quote=Sacrium]White auratus eller Melanochromis Paralellus ser ut såhär:

http://www.mbuna.be/m_parallelus.htm

:)[/quote]

Mmm Honan var snygg men hannen vette tusan om inte den "vanliga" auratus hannen är snyggare. Iaf min!!:D :p Dom blir snygga när dom är bara blank vita och svarta.

Mvh Mattias
#50 - 2 augusti 2006 17:37
Tycker dom är riktigt häftiga.
Riktigt sugen på att få tag i Melanochromis sp. northern blue också.
Men dom verkar kniviga att få tag i. Kent har några inne. Men vildfångade och står som raritet så jag kan tänka mig att priset är därefter också.

http://www.ciklidi.org/modules/baza_ciklida/baza_ciklida_detalji.php?riba_id=59&PHPSESSID=eaa5fcd63568e9a70c46289e8ab5bd8f

Fantastiskt vackra fiskar! Som en blandning av paralellus och auratus.
#51 - 2 augusti 2006 17:52
[quote=Sacrium] Kent har några inne. Men vildfångade och står som raritet så jag kan tänka mig att priset är därefter också.

[/quote]

Vilka pratar vi nu om? Vit aruratus eller Melanochromis sp. northern blue? [:o]

// MVH Tulle
#52 - 2 augusti 2006 18:18
Han har inne båda men sp. nortern blue är vildfångade och står som raritet.
De paralellus som står på hans lista är odlade.

Edit: Verkar som inte northern blue alls finns inne. Läste precis på ciklid.se att en där köpt det paret som Kent hade inne i början av juli. Jahopp. Får ge sig ut på ny tur efter några då.
#53 - 2 augusti 2006 20:41
[quote=Sacrium]Han har inne båda men sp. nortern blue är vildfångade och står som raritet.
De paralellus som står på hans lista är odlade.
[/quote]

Okeej, tur för mig då att det var nortern blue som var raritet :D

Lite värre för dig om du ska ha sånna, så blev de precis sålda osså :(

Då blir det bara till och leta vidare.. ;)

// MVH Tulle
#54 - 2 augusti 2006 22:05
Näe paralellus skulle knappast kallas någon raritet direkt :)

Se till att fixa lite bilder när du har varit där :D
#55 - 2 augusti 2006 22:50
Jopp bilder ska jag absolut fixa!:D

Har förövrigt hittat en som säljer röd zebra och golden så ska åka o köpa det imorrn så de får växa till sig och göra sig hemmastadda i akvariet så de kan stå upp mot paralellus när/om den kommer i karet :)

EDIT -- Några av malawisarna är ju växtätare, innebär de också att de äter alger? Har fått något grönt 5 mm långt som svajar på stenen, ganska snyggt faktiskt... ;)

Just det har släppt ner ett guppyyngel i karet nu för o se om den överlever:) Koppa in den som man brukar göra, e ju lite hårdare vatten men den verkar klara sig bra :D

EDIT EDIT-- (kan det heta så? ;)) Tog ett test tidigare idag. Hade ungefär 8 i ph och även 8 i KH. Räcker det KH:t eller behöver jag hälla i bikarbonat osså för att höjja det?
// MVH Tulle
#56 - 3 augusti 2006 10:30
Nej det behövs inte. 8 i kh är helt okej.
Angående alger förresten, hade du tänkt ha lite malar i karet?
Och vad för några i så fall?
Synd att du inte var närmre i landet. Då hade du kunnat få lite av
mina Auratus kullar :)
#57 - 3 augusti 2006 12:54
[quote=Sacrium]
Synd att du inte var närmre i landet. Då hade du kunnat få lite av
mina Auratus kullar :)[/quote]

Jo det e ju lite för långt... ;) Men det e ju tanken som räknas och det är skönt att det fortfarande finns personer som vill hjälpa! TACK!:D

Jo hade tänkt och ha en 2 ancistrus L144A och förhoppningsvis få tag på en hona och en hane och lyckas yngla dem :p

Förrästen så lever ynglet även i dag så vattnet verkar ju inte vara giftet varjefall ;)

// MVH Tulle
#58 - 3 augusti 2006 13:33
Allright. Ancistrus brukar funka fint med malawi.
Nej det är nog ingen fara med ynglet. Är först när du börjar släppa i flera fiskar som du får hålla koll på nitriten. Mata försiktigt och ta några fiskar i taget.
#59 - 3 augusti 2006 13:54
Japp, får ta det lugnt med matandet i början. Blir de inte mätta finss det ju alltid alger o äta ;)

Om jag har uppfattat det rätt ska väll ancistruasrna vara lite större när man släpper i dem, så inte malawisarna går på dem? Fast visserligen så e inte malawisarna så stora nu i början heller... :p

// MVH Tulle
#60 - 3 augusti 2006 15:14
Jo, det är väl rekomenderat iaf.
Men guldancistrus va inte mer än ett par cm när jag släppte i dom.
Fick rådet av Kent att mata i ena hörnet och släppa malarna i nästa, och när väl fiskarna fått upptäckt att det är malar så rör de dem inte.
#61 - 3 augusti 2006 17:31
Ha vad smart! :D

Har varit o köpt fiska nu! :D
Det blev 4 röd zebra och 6 golden.
Hannen är ljusblå o fin och ungefär 7 cm lång:p
Honorna är knalloranga och 5 cm.
Golden e rätt små ännu, typ 4 cm o har inte färgat ut ännu men ser åtminstånde en hanne bland dom :)

Först när jag släppte i dem så stod alla bakom pumpen och tryckte. Men nu j*vlar har det blivit fart på dom;)

Ska verkligen alla golden simma efter röd zebrorna o stimma med dem? :confused: De simmar hela tiden i en klump o tycker det verkar märkligt, e kanske så nu i början när de inte riktigt hittat "sin" plats i akvariet ännu. :)

EDIT -- 2 bilder finns på min zoon! men givetvis tog batteriet slut precis och mamma har laddaren på jobbet, såklart!

// MVH Tulle
#62 - 3 augusti 2006 21:41
Oj jösses!
Vill inte verka negativ på något sätt, men var köpte du fiskarna?
Kan ju va kameran också visserligen, men din golden verkar ordentligt blek.
#63 - 3 augusti 2006 22:27
Hehe jo dem e inte riktigt gula ännu. :p

Köpte dem av en som heter Stefan (Stefan 63 här på zoopet), mycket trevlig person:D, och de är bara ungdjur ännu, bara en 3 cm stora. Fick se föräldrarna och de var knallgula så visst kommer de färga ut mer.
Sen den på bilden var nog den blekaste där är och kamren inte den bästa[:o]

De är bara någon månad gammla så med rätt käk o lite tid så blir de säkert hur fina som heslt :D

// MVH Tulle
#64 - 3 augusti 2006 23:43
Aha. Va bra då :)
Har aldrig kört några golden så jag har ingen koll på när dom färgar ut :)
#65 - 4 augusti 2006 09:55
Så efter första natten lever alla ännu varjefall :D

Alla fiskar var precis nersläppta när jag tog bilderna och därför ännu ljusare, nu har de blivit rätt mkt gulare på ovandelan av kroppen men undersidan är fortfarande väldigt ljus men var sak har sin tid... ;)

Rödzebra hannen har intagit sitt revir nu:p, det är en grotta med bara en ingån som han ligger o vaktar utanför. Men där e nästan alltid en hona inne osså o han verkar skydda henne lr ngt. [:o] Och ibland släpper han tillochmed in en hona till i "sitt" område.

Så förhoppnigsvis blir det lite yngel osså om en tid :D När det gäller honorna som tuggar, börjar de med det direkt efter lek eller är det när ynglen e lite störra och hur ser man det?:confused: Har läst o sett att de får typ en påse under hakan, stämmer det?

// MVH Tulle
#66 - 4 augusti 2006 14:53
Ser du hela leken så vet du exakt hur det går till :)
Vid lek så lägger honan äggen och tar dom direkt in i munnen.
Därefter så får hanen den lilla damen att tro att hon glömt ägg
med sina äggfläckar. När hon försöker plocka upp de glömda "äggen"
så befruktar han de äggen som finns i munnen på henne och därefter
börjar tuggandet. Honan går 2-3 veckor ungefär med dem i munnen och
allt eftersom det växer så kan du se den där påsen under hakan på henne.
Syns lite också på hur honan använder gälarna till att få genomströmning
i munnen. Och sen så kommer hon vara mycket skyggare och inte vara
intresserad av mat. Så ser du nån hona som håller sig undan och är skygg
så håll lite koll på henne.

Sen börjar nästa problem. Om du ska låta henne spotta i huvudkaret eller om du ska plocka upp henne. Brukar själv plocka upp dom, men det börjar bli fullt i huset på akvarier. Mina lombardoi och auratus turas om att befolka hela huset med nya kullar.
#67 - 4 augusti 2006 19:39
Smart hanne får man ju säga ;):D

Mm, fast de är nog lite små ännu (4-5 cm)så det dröjer väll lite men ser jag någon som gömer sig lite så ska jag absolut håll ett extra öga på den! :)

Har en flajbox stående under karet (med ett powerhead 30 som jag så smart köpte samtidigt som det större som ligger och väntar) som jag tänkt inreda och låta honan spotta i. Men får se om jag kan övertala mossan och fassan om jag kan få köpa ett "riktigt" akvarium till. Där e ju plats under det större karet så hade tänkt bygga ett hyllplan typ som är i samma nivå som ramen där nere på aluställningen. Vill inte lägga skivan på ställningen för tror att det kan bli lite för mkt tynd för det. Men hade varjefall tänkt mig ett passande akvarium där på kanske 70 liter. Blir ju både lättare och hålla reda på och snyggare att man kan se igenom det!:) Som lampa har jag fixat en 11 watts lågenergi lampa och det måste ju räka för jag komer ju knappt ha några växter där i.

Hoppas nu bara det går o övertyga dom! :p Pappa verkar ändå lite intresserad (fast han ser bara alla vattenskador som han tror kommer och komma:mad:). Han satt nog en tjogu minuter innan o tittade och beudrade det :D

EDIT -- Har sera granugreen som foder nu tills jag böjar göra räkmix, ska mata typ varannan dag räkmix o varannan granugreen. Men hur mycket ska man ge dem? Kulorna är rätt små och där e ju bara 10 individer, vara en stor (7-8cm) o resten 3-5 cm. Om man kan säga i mått ungefär, vad är lagom?

Åker på semester nu, kommer hem på onsdag så kommer inte kunna svara tills dess. Ha det bra!:D
// MVH Tulle
#68 - 5 augusti 2006 23:24
Mata lite åt gången bara så du ser att dom äter upp med en gång.
Inget får ligga och skräpa, och nu i början ska du definitivt mata dom försiktigt. Kör en liten matning varannan dag ungefär.

Föräldrar kan nog va jobbiga med det där, men det var faktiskt far min som gav mig första akvariet på 300 liter när jag va 8-9 år.
Han byggde själv akvarier när han var yngre och jobbade på ett båtbyggeri, så han plastade mycket. Har sett av hans akvarier som var runt 700-800 liter. Stiligt :)
#69 - 8 augusti 2006 15:34
Så e tillbaka nu :D Fick bli en dag mindre än beräknat för det gick knappt o sova där :p

Farmor fick sköta matningen nu när vi var iväg och jag dosserade upp hur mycket i flaskkorkar, och det var väldigt lite i dem och det verka funka för alla lever ännu:D

Får hoppa över och mata dem imorrn sen ska jag börja så smått med räkmix tror jag.

Jo föräldrar e jobbiga när det gäller sånt, varjefall mina;). Tänk om man haft en pappa som tyckte akvaristik var roligt, som din. Men jag får väll respektera pappas oro osså för skulle 200 liter läcka ut i huset skulle vi väll få bygga om hela huset:p

// MVH Tulle
#70 - 8 augusti 2006 17:14
Det är nog ingen höjdare nej. Har själv aldrig haft någon läcka, men en klassiker är ju att slangen hoppar ur när man tömmer. Hade ett flytande badrum en gång. Det kunde kvitta.
#71 - 8 augusti 2006 18:17
Joo det har jag läst att många har råkat ut för så nu har jag köpt sånna klämmor som håller slangen på plats när jag ska byta vattnet. :)

Badrummet är väll den lämpligaste platsen om det gäller vatten, man kanske borde flytta in akvarierna där...:p

// MVH Tulle

Annons