Vilka räkor kan man blanda?

#1 - 2 juni 2008 11:44
Vi har red cherry räkor, men undrar vilka räkor man kan blanda i ett och samma kar och vilka räkor ska man inte blanda?

Någon som kan hjälpa?
#2 - 2 juni 2008 12:09
Jag har (2) BC och (1) RC i samma kar som med mina Cherry. De verkar inte korsa sig heller.
#3 - 2 juni 2008 12:27
Vill man blanda så ska man ha en neocaridina-art och en caridina-art tillsammans. Neocaridina korsar sig inte med caridina, alltså. Har man körsbärsräkor så kan man då till exempel skaffa tigerräka, red crystal eller black crystal. Tror de är de vanligaste. Red crystal och black crystal korsar sig med varandra, det är dock inte så många som bryr sig om det. Såg exempel på det i djuraffären här, en red (black?) crystal med svarta (röda) partier. Tyckte inte det var så fint alls, faktiskt.
#4 - 2 juni 2008 12:58
Här är en korsningstabell som Radioaktiva räkor gjort... http://skaldjur.gnuet.com/doku.php?id=korsningstabell_-_soetvattensraekor
#5 - 2 juni 2008 17:58
Åh tack för svaren :)
#6 - 16 juni 2008 21:46
Lånar tråden med en fråga. Ska se om jag kan formulera den utan att förvirra både er och mig själv.

Jag har både Crystal black och red i samma kar. De har korsat sig hej vilt ett tag nu. Men om jag skulle dela på alla, röda i ett kar och svarta i ett. Skulle de svarta fortfarande få röda avkommor, och skulle de röda i sin tur på svarta avkommor?

När det gäller hundar bla så vet jag ju att visst kan de få andra färger om det finns bakom dom, men gäller detsamma med räkor?
#7 - 17 juni 2008 06:11
CB är original formen av CR, så även om du delar på dem så kommer det att bli båda varianterna i avkomman.
#8 - 17 juni 2008 07:53
Helt korrekt, CB kan bära på röda gener eftersom att svart är ett dominant anlag.

//C
#9 - 17 juni 2008 09:41
Men Crystal red har inte svarta anlag så de får bara röd/vit avkomma om de går själva.
#10 - 17 juni 2008 19:43
Ni menar att hade jag bara köpt tex Crystal Black så hade de kunnat få Crystal Red avkommor?
Men hade jag köpt bara Crystal Red, så hade de inte fått några Crystal Black avkommor?
Känner mig lite smått förvirrad...

Hur som helst, mina kommer att få blandade avkommor lång tid framöver även om jag delar på dom?
#11 - 17 juni 2008 20:19
Ja, om dom nu råkar ha anlag för det. Crystal red blir alltid röda.

Du kommer nog dras med blandad avkomma ett tag framöver ja.

//C
#12 - 17 juni 2008 22:25
Och om du hela tiden plockar bort de röda som dyker upp i kullarna så kommer du att få mindre och mindre röda när de svarta du har med röda anlag blir gamla och simmar till räkhimlen ;) Men du kommer att få hålla på ett tag.
#13 - 18 juni 2008 12:18
Ok, tack då vet jag. Mig gör det inget, men jag tänkte om man ska sälja till andra så vill man ha ett korrekt svar på det, vissa kanske bara vill ha svarta eller röda.

Annons