Vilka räkor ska jag välja?

#1 - 1 december 2012 22:54
Hej! Jag vill så gärna ha räkor som är lätta att få att föröka sig och just nu har jag bara amanoräkor som verkar vara det motsatta. En bär på rom men det kommer ju troligen inte bli något eftersom de kräver bräckt vatten av vad jag har läst! Jag är sugen på körsbär eller crystal. Vilka sorter föredrar ni av egen erfarenhet? :)
#2 - 2 december 2012 01:33
körsbär ska vara väldigt lätta och tåliga
#3 - 2 december 2012 04:24
Jo nog är körsbärs räkor enkla att få många av ( tittar mot karet med 200+ i )...
Men dom är dessutom roliga om man börjar hålla koll på vad man får.
Tjejen min ( som är den som odlar dessa ) har börjat få fram både FireRed, Rili och Sakura från dom Körsbärsräkor vi har.
Så det som förut var endast ett kar med räkor har nu vuxit till 5 st.
Samt att vi nu är i planerna att bygga en större odlings ställning med ca 15 kar för räkodlning.
Så det kommer bli roligt helt klart...
#4 - 4 december 2012 09:09
Det finns många färgvarianter att välja bland när det gäller just Neocardina heteropoda, som körsbärsräkan tillhör. Om du vill läsa på lite innan du bestämmer dig så kika in på redbee.se som är en svensk sida om just räkor. Här hittar du även en hel del privata odlares annonser så du kan hitta en del spännande färgvarianter på denna mycket trevliga räka där.

Lycka till!
#5 - 4 december 2012 20:43
Lånar tråden lite. När jag kollar på körsbärsräkorna på zoo så är dom riktigt mörka, inte sådär ljusa och fina som vissa kan vara.

Är det någonting som kan förändras i takt med att dom växer/annat substrat/ annat ljus etcetc?

Kanske finns massa olika varianter på körsbärerna :D

MVh Rikard
#6 - 5 december 2012 09:10
Det finns en stor uppsjö av olika framavlade färger på Neocardina Heteropoda, körbärsräkan är en framavlad röd form. Titta på nedan länkar så ser du en del av de färgvarianter man numera kan hitta.

Klassiskt körsbär: http://www.google.com/search?q=cherry+shrimp&hl=en&client=safari&tbo=d&rls=en&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=1w2_UJDxB9PS4QTcroCgAw&ved=0CAcQ_AUoAA&biw=1259&bih=1193
#8 - 5 december 2012 09:17
Sedan finns det även Yellow Sakura, Orange Sakura, Red Rili, Orange Sakura, Black Cherry osv osv. Du kan själv skriva in färgvarianterna på search i google images så hittar du bilder på hur de ser ut.

Det finns en del privata odlare som säljer olika räkarter och färgformer, där är det lättare att hitta speciella färgformer jämfört med zoobutiken. Titta in på den svenska sajten redbee.se.

Lycka till!

(jag lyckades inte lägga in både text och länkar i samma inlägg, därav 3 poster)

Annons