Vilka sköldpaddor trivs med fiskar?

#1 - 20 oktober 2007 08:21
Alltså vilka sköldpaddor trivs med fiskar?

kolla på den här videon t.ex

&mode=related&search=Koi%20Carp" target="_blank">
&mode=related&search=Koi%20Carp
#2 - 20 oktober 2007 14:39
Inga.. eller jo, sköldpaddorna trivs nog alldeles utmärkt men missar du att mata dem blir fiskarna mat istället. Kan bli dyrt i längden. Dessutom skitar sköldpaddor ner nått djävulskt när de äter (och annars också) så att ha stabila vattenvärden är i stort sett omöjligt.

Sköldpaddorna du ser i videon är rödörade sköldpaddor som är semiakvatiska i den mening att deras naturliga biotop är sumpmarker. De mår INTE bra att inte kunna komma upp på land och kräver UVljus för att kunna bilda nödvändiga vitaminer (och binda kalk till skelett och skal). Dessutom så blir de lätt 30-40 år gamla och stora som stora mattallrikar om de sköts riktigt.

De enda helakvatiska(som aldrig behöver gå upp på land utom i äggkläckningssyfte) sköldpaddor jag känner till är havslevande läder/karettsköldpaddor, men de är en smula för stora att ha i akvarier. ;) Kanske man skulle kunna ha små mata matas ("döda döda" på indonesiska, ja människor har dödats av stora ex.) eller en grön lädersköldpadda (som jag inte kommer på exakta namnet på) men de är desto aggressivare och äter också levande fisk. Dessutom biter de fingrarna av dig å det snaraste om de kommer åt, vilket de lätt gör med extremt långa halsar. Ett annat aber för att ha dessa är att de, såvitt jag vet, är fridlysta.

Om du vill att dina fiskar ska vara helt säkra från sköldpaddorna så blir det till att göra ett aquaterrarium och ha landsköldpaddor på landsidan .;)
#3 - 20 oktober 2007 15:15
Vattensköldpaddor är fantastiska djur, inte särskilt smarta men väldigt entusiastiska imellanåt. Hanterar man dem på rätt sätt och hanterar dem ofta så blir de ganska tama och vänliga. Själv hadde jag rödörade sköldpaddor under ca 10år när jag växte upp.
Rödörade vattensköldpaddor är inte jättebra på att fånga fisk men de är enormt glupska och fantastiskt envisa.
I början när jag hadde sköldpaddor så hade jag en pansarmal tillsammans med den och det funkade ett ganska långt tag men jag skulle inte rekomendera att ha fiskar som inte är minst lika stora som sköldpaddan.
Fö. så har jag ett ärr på min högerhand efter att en av mina sköldpaddor tog fel på en matbit och mitt finger.

Vill du ha sköldpaddor som äter allt och dina fingrar i synnerhet så skaffa en snappadder sköldpadda eller en gamsköldpadda, så slipper du besväret med att bygga en saltvatten tank till de relativt vänliga karettsköldpaddorna.
#4 - 20 oktober 2007 18:10
Rambo skrev:
Vattensköldpaddor är fantastiska djur, inte särskilt smarta men väldigt entusiastiska imellanåt. Hanterar man dem på rätt sätt och hanterar dem ofta så blir de ganska tama och vänliga. Själv hadde jag rödörade sköldpaddor under ca 10år när jag växte upp.

Rödörade vattensköldpaddor är inte jättebra på att fånga fisk men de är enormt glupska och fantastiskt envisa.

I början när jag hadde sköldpaddor så hade jag en pansarmal tillsammans med den och det funkade ett ganska långt tag men jag skulle inte rekomendera att ha fiskar som inte är minst lika stora som sköldpaddan.

Fö. så har jag ett ärr på min högerhand efter att en av mina sköldpaddor tog fel på en matbit och mitt finger.

Vill du ha sköldpaddor som äter allt och dina fingrar i synnerhet så skaffa en snappadder sköldpadda eller en gamsköldpadda, så slipper du besväret med att bygga en saltvatten tank till de relativt vänliga karettsköldpaddorna.

Tack för era tips, skriv lite mer också tänkte nemligen skaffa nån sköldpadda som trivs med, gräskarp,koi,guldfisk

så dom sköldpaddorna du tipsa om...Trivs dom med fiskar? :)
#5 - 20 oktober 2007 18:41
Finns så kallade "FRT" (fly river turtle). Sett att folk har dem med sina fiskar i bla. USA. Matar dem med morötter :S
Dessutom behöver de ingen land del.
#6 - 20 oktober 2007 18:49
För dammar i Sverige är det nog rödörade eller gulörade vattensköldpaddor som gäller. De klarar tillochmed att övervintra upp till Uppsala eller så, men inte att föröka sig. De är i övrigt som sagts om vattensköldpaddor: glupska, trevliga, behöver kunna komma upp på land för att sola, har kraftigt bett (kan t.ex. bita en groda mitt itu), men inte sådär jättehög intelligens. De har också en tråkig förmåga att rymma, så har man dem i damm måste dammen omgärdas med sköldpadds-säkert staket.

Det är som sagts en sån som är i videon.
#7 - 20 oktober 2007 20:09
Malcus skrev:
Finns så kallade "FRT" (fly river turtle). Sett att folk har dem med sina fiskar i bla. USA. Matar dem med morötter :S

Dessutom behöver de ingen land del.

tackar

ska googla på fly river turtle ;)
#8 - 20 oktober 2007 20:34
Kan ni nån mer sköldpadda som trivs med firrar ?
#9 - 20 oktober 2007 21:27
Mina Kartsköldpaddor (1st Graptemys pseudogeographica kohnii, 1st Graptemys pseudogeographica pseudogeographica och 1st Graptemys ouachitensis ouachitensis) trivs utmärkt med fiskar och äter gärna dom till frukost om dom får chansen ;)
Men jag har faktiskt 1st Pictusmal, 1st Ancistrus och, hör och häpna, 1st Zebrafisk som dom struntar i.
Zebrafisken blev kvar utav de 10 som var tänkta som lite lyx middag.
#10 - 20 oktober 2007 21:43
Hur är det med treknölssköldpaddor då? Äter dom fiskar? dom är ju ganska små

Jag tänkte ha en liten sköldpadda med stora fiskar.
#11 - 21 oktober 2007 09:36
Treköls-paddor (Chinemys reevesi) har väl ungefär samma matvanor som Graptemys sp.
Dvs som små äter dom övervägande animalisk föda för att som vuxna äta övervägande vegetabiliskt. Har för mig att Trekölarna äter mer animaliskt i vuxen ålder än Graptemys.
Definitionen små kan man väl ifrågasätta lite också. En Treköls hona kan bli runt 20cm över skalet.

Skaffar man en liten padda och har den med stora fiskar från början lär risken minska att den ska se fisken som föda när paddan blir större.
#12 - 21 oktober 2007 09:40
Testa dessa forum för lite bättre svar:

http://www.skoldpaddsforum.invisionzone.com/ (svenska)
http://www.turtletimes.com/Forums/ (engelska)
#13 - 21 oktober 2007 13:51
Tackar :D ska höra av mig med dom där :)

Malcus tipsa ju om en bra sköldpadda men den får man ej ha i Sverige :(
Maffia666
#14 - 21 oktober 2007 19:40
Aircut64 skrev:
Tackar :D ska höra av mig med dom där :)

Malcus tipsa ju om en bra sköldpadda men den får man ej ha i Sverige :(
Ja och sen blir den ca 50cm och väger upp till 16kg så det blir till att ha ett rejält akvarium;):D:D

Annons