Vilka sökkriterier önskas i "Skaldjursartregistert"

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 30 oktober 2006 09:33
Vi skall ju starta upp ett artregister även för skaldjur samt amfibier.
De sökkriterier som används för fisk är ju följande http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

Ursprung
Fiskens längd
Akvariets längd
pH
Svårigehetsgrad
salthalt

Vilka fler skulle vara intressanta att ha med?
#2 - 30 oktober 2006 09:57
Fortplantningstyp.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 30 oktober 2006 10:08
ralp skrev:
Fortplantningstyp.

OK - vilka olika sorters fortplantningstyper skall finnas för att täcka in allt (tänk på att inte bara räkor - utan även kräftor, krabbor, snäckor och amfibier (grodor och salamandrar) ingår i denna avdelning
#4 - 30 oktober 2006 10:17
eekk... kräftor, krabbor och amfibier?! Jag kan inte uttala mig om de... Det är väl bäst om Azur gör det. Jag tänkte mest på räkor och då finns ju de sorter som föder miniräkor direkt i sötvatten och såna som behöver saltvatten och genomgå någon slags larvstadium. Jag kom aldrig ihåg om det är nu Typ1 eller 2. Men det kanske inte så viktig heller. Det viktiga är väl om de kan föröker sig i sötvatten eller inte och detta gäller iallafall även snäckor ...

Hejhopp. Ralp
#5 - 30 oktober 2006 10:39
Kanske 'klass' eller liknande, där man kan välja mellan räkor, krabbor, snäckor, etc.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 30 oktober 2006 10:43
Isolde81 skrev:
Kanske 'klass' eller liknande, där man kan välja mellan räkor, krabbor, snäckor, etc.

Det blir det - glömde bara att ange det
#7 - 30 oktober 2006 10:50
Snäckor kan ju vara antingen en- eller tvåkönade, men det har kanske inget i själva sökkriterierna att göra?
#8 - 30 oktober 2006 10:51
De som fanns var bra

Ursprung
"Djurets" längd
Akvariets längd
pH
Svårigehetsgrad
salthalt

(Är inte akvariets volym med?)

Fortplantningstyp tycker jag passar, problemet är att det är så olika, mellan olika djur. För sniglar, i vatten eller på land. För räkor, normal(med saltvattens planktonstadie) eller ändrade(utan planktonstadie). För grodor vet jag inte men på land/i vatten passar dem med.

Kanske det är enklast att bara har en skala för svårighet. Typ fortplantingssvårighet, 1 - 5, 1 för ex sötvattenräkor som bara föder miniräkor direkt och där dessa är enkla att mata. 3 för ex ampullarior där man måste samla in äggen och inkubera dem och 5 för räkor med planktonstadie där man behöver variera salthalten under planktonstadiet, ex. Ayatopsis Mollucensis. Det är nog enklara att passa ihop de olika

Sen skulle jag nog vilja ha en "Svårighet att få tag på". Väldigt subjektiv term men det är väldigt svårt att få tag i t.ex. ofärgade gabonensis räkor eller P.Canaticulata sniglar i sverige. Medans ex P.Bridgeesii finns i var och varannan akvarie affär.

Allt jag kunde komma på för nu.. Bra initiativ Kjell!!
mvh Mattias
#9 - 30 oktober 2006 12:18
morphriz skrev:
... Kanske det är enklast att bara har en skala för svårighet. Typ fortplantingssvårighet, 1 - 5, 1 för ex sötvattenräkor som bara föder miniräkor direkt och där dessa är enkla att mata. 3 för ex ampullarior där man måste samla in äggen och inkubera dem och 5 för räkor med planktonstadie där man behöver variera salthalten under planktonstadiet, ex. Ayatopsis Mollucensis. Det är nog enklara att passa ihop de olika
Smart lösning... Liknande SARFs odlingsvalör.

Hejhopp. R
#10 - 30 oktober 2006 13:06
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Inget sökkreterie kanske, men det skulle vara bra att veta vilka räkor man inte skall blanda med risk för korsningar :)[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 30 oktober 2006 13:33
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Inget sökkreterie kanske, men det skulle vara bra att veta vilka räkor man inte skall blanda med risk för korsningar :)[/COLOR][/FONT]

Det passar väl snarare kanske hellre in på artbeskrivningarna (om jag nu hottar sådan info)

Svårighet att odla - borde kunna funka
Svårighet att få tag på - varierera ju rätt mycket mellan olika delar av landet och även mellan olika perioder så det tror jag inte på

Snäckor kan ju vara antingen en- eller tvåkönade, men det har kanske inget i själva sökkriterierna att göra?

Också detta passar kanske bättre in under resp. artbeskrivning
#12 - 1 november 2006 08:43
morphriz skrev:

3 för ex ampullarior där man måste samla in äggen och inkubera dem ... mvh Mattias

Va? Samlar du in dina ampullarieägg? Mina kläcks av sig själva, på plats...
#13 - 1 november 2006 10:48
Mamma Mia skrev:
Va? Samlar du in dina ampullarieägg? Mina kläcks av sig själva, på plats...

Det beror på vad du har för luftfuktighet och temperatur i akvariet. Visst kan man ha tur och de går, ett tag gick det ok i ett av mina kar, men om man vill ha maximal kläckeffekt eller kläcka från kar där det inte går behöver man inkubera dem. En äggklump ger 200-1000 sniglar om man tar hand om dem rätt.
mvh Mattias

edit: Ursäkta tråd stöld!
#14 - 1 november 2006 11:03
Inte för att vara petig men jag skulle hellre ha svårighetsgrad som ett av kriterierna är svårigehetsgrad.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 1 november 2006 11:04
För att sammanfatta det hela så gäller nu nedanstående, men passa på nu att komma med ideer - när det väl har kört igång är det för sent.

Grupp (räka, kräfta, groda etc.)
Ursprung (Sydamarika, Asien etc)
Djurets längd (Totallängd)
Akvariets volym (angivit i liter)
pH (surt, neutralt, alkaliskt)
Svårighetsgrad att hålla (från 1-5)
Svårighetsgrad att odla (från 1-5)
Salthalt (söt, bräckt, salt)
#16 - 1 november 2006 12:05
Vildformer/avlade? Jag skulle tycka det var intressant att kunna få upp alla vildformer för sig i olika grupper.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 1 november 2006 12:34
Sonja skrev:
Vildformer/avlade? Jag skulle tycka det var intressant att kunna få upp alla vildformer för sig i olika grupper.

Får fundera lite på detta - det gäller ju att jag skall kunna veta detta om alla skaldjur och amfibier som det görs artbeskrivningar på.
1/ Vet man för alla djur om det rör sig om en naturform eller en avelsform?
2/ Ett dilemma kan också vara att vissa arter både har naturformer och avelsformer. t.ex. Pomacea bridgesii och jag lär nog inte göra en artbeskrivning för varje färg här
#18 - 1 november 2006 13:35
Får fundera lite på detta - det gäller ju att jag skall kunna veta detta om alla skaldjur och amfibier som det görs artbeskrivningar på.

1/ Vet man för alla djur om det rör sig om en naturform eller en avelsform?

2/ Ett dilemma kan också vara att vissa arter både har naturformer och avelsformer. t.ex. Pomacea bridgesii och jag lär nog inte göra en artbeskrivning för varje färg här

Ja det har du rätt i. Bättre att skriva det i själva beskrivningarna i dom fall man vet det.
#19 - 3 november 2006 08:57
Jag funderar lite på kriteriet 'akvariets volym'. När man söker på volym, får man då upp alla djur som passar för just den volymen, eller alla som passar för den volymen och mindre?
Personligen skulle jag vilja att man får fram alla djur som går att hålla i den angivna volymen eller mindre volym. Hoppas det är så det är tänkt.
#20 - 3 november 2006 09:04
Jag kom och tänka på en sak till, en del grodor och krabbor kräver ju en landdel, kanske man kunde ha något sådant sökkriterie? Typ 'miljö' eller liknande...
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 9 november 2006 10:34
Jag funderar lite på kriteriet 'akvariets volym'. När man söker på volym, får man då upp alla djur som passar för just den volymen, eller alla som passar för den volymen och mindre?

Personligen skulle jag vilja att man får fram alla djur som går att hålla i den angivna volymen eller mindre volym. Hoppas det är så det är tänkt.

Det är ju så det funkar på fiskar (även om där storleken anges i cm istället för liter) och det blir samma här

Jag kom och tänka på en sak till, en del grodor och krabbor kräver ju en landdel, kanske man kunde ha något sådant sökkriterie? Typ 'miljö' eller liknande...

Låter vettigt.
Det blir väl då i så fatt sökkriterie för - "Är landel nödvändigt" - svar - ja eller nej

Några andra synpunkter - nästa vecka börjar vi bygga upp denna Zoopetavdelning och sen är det för sent att ändra
#22 - 9 november 2006 10:45
kanske en max-svårighetsgrad så att t ex om man väljer 3> så får man de som har svårighetsgrad 3 och lättare

Annons