Vilka T5-rör ska jag ha..?

#1 - 5 december 2010 16:37
Jag har en T5-ramp med plats för 4 st rör på mitt 720L. tror att rören är 144 cm. I dagsläget är det ett ganska tråkigt vitt(gult sken från de rören jag har och vill ha en förändring.

Jag vill ha en "Philips aquarell-ton" på ljuset och undrar därför om någon här vet vad jag ska ha för sort av rör och var jag kan köpa dem :confused:
#2 - 5 december 2010 16:39
Kolla in Pwss.se dom har Philips aquarelle rör och bra leverans! Beställde nyligen därifrån och jag är nöjd :)
#3 - 5 december 2010 16:41
Ok tack, ska kolla det.

Jag ska ha SA med mycket växter och dvärgciklider, är då "aquarell-tonen" den bästa eller vad ska man ha för typ av ljus över en sådan biotop? Vill ju ha optimalt ljus för växterna, men samtidigt ett behagligt ljus som framhäver fisken...
#4 - 5 december 2010 16:43
Jag har bara hört bra saker om dom rören och jag är själv nöjd och de vart en jäkligt snygg färg i akvariet och framhäver fiskarnas färg perfekt! tycker du ska satsa på Philips Aquarelle :)
#5 - 5 december 2010 16:49
Tack för snabbt svar. Aha, så du har dem själv? Vad har du för något i ditt kar svart_civic?

Var inne på pwss och det verkar som om de inte har aquarelle-rör i min längd :(, finns det något rör som motsvarar det?
#6 - 5 december 2010 17:12
Ett problem för alla växt och SA akvarister!

Har själv bara aquarell i alla mina kar.

Här kanske det finns några svar?

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=9904&sid=af6c56981a02c852be01a9a043a08444
#7 - 5 december 2010 17:20
power-glo är ett mycklet bra substitut för aquarelle tycker jag.
#8 - 5 december 2010 19:32
Tack ska ni ha för länk och svar:). Kollade även in Hagen som hade massor med Glo-rör, får kolla runt om det finns några i Östergötland som har dem....

Det här med ljus är ju en djungel... Finns ju hur många som helst som heter typ Plantgrow, Plant Pro, Life-Glo, Power-Glo, Growlux och Aquastar... Dessa är de som finns på PWSS och som har rätt längd. Får helt enkelt ringa och prata med dem och fråga mig fram, för frågar man inte så lär man sig ju inget:)!

hannesc, har du endast power-glo, eller har du kombinerat det med något annat också?
#9 - 5 december 2010 21:50
kör powerglo bara. eller har ett kar med power-glo o aqua-glo men ska nog byta mot power-glo i det med. bäst spektra för växterna har jag läst o tycker de funkar bäst med
#10 - 6 december 2010 17:52
Efter lite forskande så visade det sig att jag endast kan ha ett typ av rör till min ramp... skitdåligt!!!

Men då bestämde jag mig för att beställa en 2-metersramp, T8 med plats för 4 rör. Så nästa vecka kommer den och då blir det inköp av 4 st Philips Aquarelle!!! Då får man jui ett skitsnyggt ljus i alla fall....
#11 - 6 december 2010 17:55
vadå en typ av rör?`är det en juwel-ramp? för då kunde du kört på deras "color" rör. rätt bra dom med.
#12 - 6 december 2010 18:04
Det är en 4tube 1800 köpt på/av aquastar och den har tydligen ett knepigt mått som det bara finns en sorts vita rör till. jag har sådana i dag och de ger ett ganska tråkigt gul/vitt sken.
#13 - 7 december 2010 17:05
om det är 80watts rör så finns det bra rör till dom.
#14 - 7 december 2010 17:32
aquarelle äger!
#15 - 8 december 2010 18:04
frysen: det ær tyværr inte 80w, utan 35w:(.
ab98: håller helt med:)!
#16 - 9 december 2010 21:44
Jo, Aquarelle är bra, men skall inte Philips upphöra med tillverkningen av dem?
Vad skulle rekomenderas som ersättning för dom när de inte finns kvar längre?
#17 - 10 december 2010 08:45
de har redan slutat tillverkningen. det som finns kvar är det som finns på lager hos butiker.

power-glo skulle jag säga är ett bra ersättnigsrör.
#18 - 10 december 2010 09:48
Det finns en grossist som skall ha en ersättare till aquarelle men jag har inte fått någon info om hur exakt kopia det är eller om det ens är ett trifosfor rör...
Kan försöka uppdatera med info om jag får ett svar med mer än att färgen ser likadan ut ;)

//NiXoN
#19 - 10 december 2010 14:35
Det låter bra NiXoN, jag har ju hittat en affär med mycker aquarell-rör kvar, men de varar ju inte förevigt, så en uppdatering i denna fråga är nog intressant för de flesta:).
#20 - 10 december 2010 15:18
håller med hannesc, power-glo är ett riktigt bra rör om man vill få växterna att växa. min hornsnäv växer upp till 40cm i veckan och de andra växterna växer också riktigt fort. kombinerat med ett lite svagare rör som ger vitt ljus blir det fin färg i karet. power-glo finns i de flästa bra akvarie affärerna men dock ganska dyrt rör.

Annons