Jag undrar vilka tetror och vilken dvärgciklid man kan ha i ett 160l kar. Måtten vet jag inte då jag inte köpt det än...
Nu vet jag för nu har jag köpt det. ;) Lite repigt på framsidan men vi skall vända på det och ev fixa någon btn-bakgrund så det inte kommer alger, som syns.... Fick det för 400 med diverse tillbehör så det känns helt ok med tanke på vad vi betalade för våra 54l... :p
Det är 95 cm långt så det lutar åt bolivianska fjärilar faktiskt. Bredden är 42 cm så det är trevligt med lite mer djup och bottenyta. :)
Har endast haft tanganyika innan så vi ser det här som ett litet projekt, i synnerhet min sambo är sugen på ett grönt kar.
Pumpen som är med tvivlar jag på att den är riktigt bra men har en AquaEl Fan 2 ledig. Den räcker upp till ett 150l kar. Frågan är om man kan sänka vattennivån och satsa på lite flytväxter etc så att det inte är lika mycket vatten.
Vad jag förstår är det främst längden som är relevant och inte höjden. Det är inget "lock" på karet utan en lös ljusramp så det går ändå inte att fylla det helt så att man inte ser ytan för då rinner det över... Skulle det kunna vara i alla fall en temporär lösning tills vi har lite mer pengar? Det blir ju tekniskt sett mindre vatten i karet.
Doppvärmare skall vi titta på i alla fall. Vi har bara två som räcker till 60l kar men kikade på herkules och det går på max 200 så det känns överkomligt.
Skall försöka fixa en skiva frigolit också.
Pust, nu har vi lite att göra. Två kar som skall göras rent samt inredas. Dessutom måste vi flytta på ett 54l kar för att göra plats för vårt projektkar... Inget som görs i en handvändning.
För övrigt så skall vi ju slå ihop de båda tangakaren med våra N. caudopunctatus har aldrig haft bikarbonat i vattnet då förra ägaren hade låtit snäckskal etc höja pH-värdet istället och det är de vana vid. Så nu måste vi vänja dem vid högre pH. Skall man ha i lite lite vid varje vattenbyte kanske så att de gradvis blir acklimatiserade? Under ungefär hur lång tid bör det ske? Vi har ju ingen brådska att flytta över dem egentligen så det får ta sin tid.
Tja, hppas någon kan hjälpa mig att räta ut mina frågetecken. :)
/Nessie