Vilka test är tillförlitliga?

#1 - 8 september 2008 15:31
Jag är ny på akvarie och har köpt ett allt i ett kitt från sera med en sticka.Verkar vara värdelös mäter illa:(.Nån som kan rekommendera nått bra test kitt? Tillförlitligt sådant?
Jag har som sagt nystartat akvarie som gått i ca 3 veckor.Har lite höjda värden av nitrit och nitrat men ganska låga(nu kan jag ju inte mäta exakt för jag har ju ett dåligt testkitt).Jag fick höjda värden när jag lagt i fisk, rädd för att jag lagt i för många!.Karet är inkört i 2veckor med tillsatt bakterikultur. Jag la i fisk efter en vecka 2st malar.3:e veckan mer fisk och växter.Jag är rädd att jag ska få nitritförgiftning:confused:.
Bytte därför 10% vatten och tillsatte nitrivec var det rätt val?
Tacksam för alla svar....
#2 - 8 september 2008 15:54
Jag tycker allra bäst om Tropic Marines kombinerade Nitrit-Nitrattest. Men även t ex Sera och Tetra har ok tester.
#3 - 8 september 2008 16:06
Vilket test rekommenderar ni för att mäta pH och KH?
När det gäller PH så vill jag att det ska vara detaljerat och inte bara visa exv PH mindre än 6.
#4 - 8 september 2008 18:02
Jens A. skrev:
Jag tycker allra bäst om Tropic Marines kombinerade Nitrit-Nitrattest. Men även t ex Sera och Tetra har ok tester.

Finns det nån webshop som säljer detta test?? Låter som om det är bäst.
#5 - 8 september 2008 18:02
MimmiH skrev:
Vilket test rekommenderar ni för att mäta pH och KH?

När det gäller PH så vill jag att det ska vara detaljerat och inte bara visa exv PH mindre än 6.

Instämmer är nyfiken med på vilket som är mest detaljerat:D
#6 - 9 september 2008 08:21
Sassypassy skrev:
Finns det nån webshop som säljer detta test?? Låter som om det är bäst.

www.pwss.se och www.guldfisken.se säljer testet. Det är dock rätt populärt och ibland har de inte det i lager. Detsamma gäller kH-testet.

Sassypassy skrev:
Instämmer är nyfiken med på vilket som är mest detaljerat:D

Även med pH gillar jag Tropic Marines test...färgskiftningarna är tydligare än på de andra testerna. Men störst noggrannhet får du så klart med en digtal pH-mätare. De kostar dock en del.
#7 - 9 september 2008 10:02
jag funderar på att införskaffa detta paket, någon som har erfarenheter av det?

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/sera-aquatest-p-2720?osCsid=9a9d9333ce543944d106e78c0ffe365b
#8 - 9 september 2008 10:09
Jag har den största testboxen från sera. Tycker den är helt okej, något svårt att skilja färgerna åt men det funkar bra för mig.
#9 - 9 september 2008 10:34
Jens A. skrev:
www.pwss.se och www.guldfisken.se säljer testet. Det är dock rätt populärt och ibland har de inte det i lager. Detsamma gäller kH-testet.

Även med pH gillar jag Tropic Marines test...färgskiftningarna är tydligare än på de andra testerna. Men störst noggrannhet får du så klart med en digtal pH-mätare. De kostar dock en del.

Verkligen supertack! Guldfisken har jag nära mig:Dså kanske åker jag dit:D
#10 - 9 september 2008 11:01
ajs skrev:
jag funderar på att införskaffa detta paket, någon som har erfarenheter av det?

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/sera-aquatest-p-2720?osCsid=9a9d9333ce543944d106e78c0ffe365b

Har själv stora aquaboxen och även om färgskalorna är lite jobbiga att avläsa i början så vänjer man sig rätt fort, det är bra ordning och reda i stora lådan med kyvetter och pump så ett kombinerat pH och kH tar på sin höjd 2-3 minuter.

Annons