Vilka tester behövs för nystart?

#1 - 5 februari 2008 15:26
Jag ska snart starta upp ett akvarium och jag undrar vilka tester jag behöver för att kolla vattnet? PH, KH, Nitrat? Behöver man alla? Något annat?

vad ska jag använda för medel för att göra vattnet fiskvänligt? (Har inte tillgång till gammalt filter som jag läste skulle vara det bästa)

/Malu
#2 - 5 februari 2008 15:31
Enligt min åsikt är det överskattat kör igång låt det stå lite i med lite bakteriekultur sen i med fiskarna efter några dagar så gjorde jag har inte haft problem köpte ph test nu efter 1 månad det var toppen kommer avakta nån månad till innan jag tar nitrit test eller så gör jag inte det så länge fiskarna ser ut att må bra och inte dör så känns det som bortkastade pengar detta är min åsikt finns nog delade meningar om den =)
#3 - 5 februari 2008 15:33
I ett nystartat kar skulle jag säga att Nitrit test(NO2) är det absolut viktigaste.

För att få vattnet fiskvänligt gäller det att ha en lång inkörningsperiod. I med vatten, växter och övrig inredning. "Mata" med lite flingfoder (inga fiskar i ännu), vänta 1-2veckor innan ett fåtal (2-3st) fiskar sätts i . Dessa matas sparsamt under 1-2 veckor.
Därefter kan några fler fiskar sättas i. osv.

Genom att mäta Nitrit (NO2) under tiden så ser man om man får igång nyttobakterierna. NO2 ska vara 0 (omätbar). Stiger NO2 så betyder det att man inte har tillräckligt med nyttobakterier.

Preparat som Nitrivec hjälper till att få igång bakteriekulturen.
#4 - 5 februari 2008 15:41
Tack för de snabba svaren!

Bör man alltid använda bakteriekultur (Nitrivec?) eller kan det fungera ändå? Jag ska ta Nitrit test och kanske också PH då.

Läste i en annan tråd att det finns olika åsikter om vattenbyte den första perioden. Ska man ta ofta eller sällan? vad jag har förstått ska man i alla fall inte ta ifrån botten i början. Det kanske bara är att gå på magkänslan...

malu
#5 - 5 februari 2008 18:33
Vi har inte använt bakteriekultur men kört relativt långsamma uppstarter med lite fisk och lite mat.
#6 - 5 februari 2008 19:09
Bakterikultur på flaska kör du under uppstart, anvisningar finns på förpackningen. Det är för att få igång de bakterier som kommer att ta hand om de restprodukter som blir främst av matningen när du har fiskar. När du väl har en fungerande flora så behövs ingen tillsats.

Har du ingen fisk i är det bara dumt att byta vatten i början (säg 1:a månaden), då försvinner ju en del av nyttobakterierna. Det kan vara annorlunda om du ex. har fisk i, då kan man vara tvungen att byta en del pga att nitrithalterna blir för höga för fisken. (Nitrit är en giftig produkt i nyttobakteriernas nedbrytning som sker i 2 steg, först till nitrit, sedan till nitrat -den sistnämnda är relativt ofarlig)). Problemet är att "2:a steget" ofta kommer igång senare och att det därför kan bli höga nitrithalter innan de specifika bakterier som bryter ned nitrit till nitrat finns i tillräcklig mängd.

Ett sätt är att mata lite dagligen även fast du inte har fisk i, då kommer filterbakterierna igång, på köpet kommer du att få en mer näringsrik botten som växterna trivs bättre i. Ett enkelt sätt för att sparka igång grejerna är att ta säg lite grus från någon som har ett fungerande kar som gått ett tag och slänga det i ditt kar. Egentligen är allt som du kan få från ett fungerande kar positivt för att få igång bakterierna, tex en hink med vatten från ett inkört kar som filtret klämts ur i eller bara vatten från detsamma!

Personligen använder jag aldrig nitrivec eller dylikt, jag ser till att ympa in lite material från annat kar och lägger i sådana fall hellre pengarna på ett nitrit-test... eller varför inte på någon firre! Jag har aldrig haft nitritproblem och i ärlighetens namn så är inte bakterier på flaska ett dugg bättre vad jag kan se än att ex. ympa in material från ett fungerande kar. Men man måste som sagt ha koll på nitriten om man vill vara på den säkra sidan och ha fisk i baljan ganska snart efter uppstart. Ett par månader kan det nog ta innan grejerna funkar riktigt bra så att man kan lita på att det är någorlunda stabilt.
#7 - 5 februari 2008 23:36
_Lena_ skrev:
Vi har inte använt bakteriekultur men kört relativt långsamma uppstarter med lite fisk och lite mat.

Tack, jag tror att jag ska prova det.

/malu
#8 - 5 februari 2008 23:37
Hagi: Jag har som sagt inte tillgång till ett redan igångsatt akvarium.
#9 - 6 februari 2008 09:55
malu skrev:
Hagi: Jag har som sagt inte tillgång till ett redan igångsatt akvarium.

Ingen kompis, bekant!? den lokala zoobutiken kanske byter lite vatten ibland? Den som söker han finner...

Det går som sagt att göra det på flera olika sätt, det viktiga är inte vilken väg man väljer utan att man får en fungerande bakterieflora så att fiskar och andra kryp mår bra!

Annons