Vilka tester bör man ha/salt i sötvatten?

#1 - 17 maj 2005 16:50
Som nybörjare.. igen undrar jag över några saker. Jag hade då jag var yngre ett akvarium på 375 liter, men hade då aldrig hört talas om vattentester. Nu har jag däremot läst massor om tester av olika slag. Men vilka tester tycker ni är de viktigaste att man har hemma till sitt sällskapsakvarium?

Nitrit, nitrat.. vad är viktigast att hålla koll på och varför? Vad jag har förstått genom att läsa runt så är nitrit sämre än nitrat, men ändå testar många för just nitrat. Blir inte riktigt klok på det därför startar jag upp en egen tråd.
Vad gör man för att få bort nitrit/nitrat mer än vattenbyte? Är Nitrivec bra att använda även då akvariet inte längre är nystartat?

pH verkar det oxå vara mycket prat om, men vad mer borde testas och varför?

Sen undrar jag även över hur det är med salt. Är det något som bör tillsättas i små mängder vid vissa problem och i så fall vid vilka problem och hur mycket?
#2 - 17 maj 2005 17:17
OJ vad många frågor.

Jag tror att det bästa tipset är att använda sökmotorn. Det finns ingen överhängande risk att du kan få ta del av allas åsikter om dessa grejor i en enda tråd.

Här har du mina åsikter:

Med sunt förnuft behöver man inga tester. Men det är oerhört roligt att ha så att man kan lära sig mer om sitt kar och hur det fungerar. Vilka tester du bör ha är helt avhängt vad du är interesserad av att veta. Om det finns osäkerhet kring vad som är vad så är det en bra bok dfu behöver inte tester. Vad finns det för anledning att testa när man inte vat vad och varför?

Salt bör man ha om man har fiskar som kommer från vatten som har avsevärt högre salthalt än den du får genom kranen. Salt är en bra hjälp vid medicinering, de flesta mediciner tar sig lättare in i fisken om man saltar lite, dessutom har saltet positiv effekt i sig. Om du inte medicinerar och inte har fisk som vill ha salt i vattnet så är det bara dumt att salta, då bränner du ju en möjlighet att använda saltet som ett vapern när du får problem.
MVH
Magnus
#3 - 17 maj 2005 22:03
själv kör jag bara nitrit test 4-5 dagar efter vattenbyte för att se så att reningen funkar i karet.
nitrit är mycket giftigt för fiskar.
nitrat däremot är inte lika giftigt och nåt växter måste ha för att växa och trivas.
#4 - 18 maj 2005 06:04
Har man inte ett akvarium med växter så tycker jag det räcker med KH, pH, nitrit, nitrat, och ammonium/ammoniak. Nitrat testet är bra, då ser man hur ofta det behövs delvattenbyte i ett "inkört" vatten.
Ammonium/ammoniak för att vattnet börjar bli giftigt vid ett pH över 7,0.
Har du växter kan/måste? du behöva fler tester.

Annons