vilka tester bör man köra vid nystart?

#1 - 30 maj 2010 17:56
Vid ett nystartat akvarium. Bör man köra några tester inan man släpper i fiskarna?
Det viktigaste..?!
#2 - 30 maj 2010 18:37
Nej, förutsatt att vattnet inte är taget från egen brunn eller misstankar finns om kopparutfällningar eller tveksamt kommunalt vatten, när fiskarna väl är på plats vilket i normala fall kan ske med en gång så kan man efter några dagar läsa av nitrit men bör vet jag inte..
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 30 maj 2010 18:46
Jessi_86 skrev:
Vid ett nystartat akvarium. Bör man köra några tester inan man släpper i fiskarna?

Det viktigaste..?!

pH och KH. Sedan kan det vara bra att hålla koll på nitrit också - men det behövs inte innan man har startat upp akvariet
#4 - 30 maj 2010 20:12
okej tack så mkt.
Köpte hem Bactozym tabl för att skynda på processen. Tänkte stoppa i lite malar och så efter ett dygn ca..(det står att det ska gå)

Frågan är när jag vågar stoppa i diskusen?
#5 - 31 maj 2010 07:56
Diskusar hade jag inte vågat stoppa i förrän akvariet är absolut full gång, dvs om ca 30-40 dagar och det är soprent från nitrit. De är rätt dyra, diskusarna. :S
#6 - 31 maj 2010 19:31
tänkte på en sak till...jag har ju ett ytterfilter som sitter i mitt gamla akvarium. När kan man koppla in det till de nya?
för i det finns ju många bakterier, men tänkte så det inte blir någon "krock"?!
#7 - 31 maj 2010 21:19
Att koppla i det i det nya karet är mig veterligen den bästa kickstart du kan ge karet. Du kommer få ett stabilt kar väldigt snabbt med ett ordentligt igångkört filter!
#8 - 1 juni 2010 12:12
Att koppla i det i det nya karet är mig veterligen den bästa kickstart du kan ge karet. Du kommer få ett stabilt kar väldigt snabbt med ett ordentligt igångkört filter!

okej trots att jag hällt i tabl för att påskynda processen?
#9 - 1 juni 2010 12:14
Nu måste jag fråga en sak till..Hällde ju upp karet igår och hällde i dom där kapslarna för snabbprocess. Allting bra, idag är vattnet så himla grumligt bara. Hur kommer de sig? i paketen står de ju att vattnet ska bli kristallklart :S och att fiskar kan släppas i 24h efter man lagt i dom (några fiskar) men jag vägar inte lägga i några i de vattnet nu. Tänkte på några malar typ..

Varför är de så? tro...
#10 - 2 juni 2010 15:03
Någon?
#11 - 2 juni 2010 16:42
'Dom där kapslarna för snabbprocess'?

Själv fyller jag på med bottensubstrat, i med nån decimeter vatten, tätplanterar, fyller upp med kallvatten direkt ur kranen, tillsätter 1.5 ml askorbinsyra per 100 liter akvarievatten samt kramar ur ett inkört filter direkt ner i akvariet, tillsätter fulldos med hemgjord nitriveck och ett dygn senare när temperaturen stabiliserats koppas fiskarna in.
#12 - 2 juni 2010 20:05
Gaffel skrev:
'Dom där kapslarna för snabbprocess'?

Själv fyller jag på med bottensubstrat, i med nån decimeter vatten, tätplanterar, fyller upp med kallvatten direkt ur kranen, tillsätter 1.5 ml askorbinsyra per 100 liter akvarievatten samt kramar ur ett inkört filter direkt ner i akvariet, tillsätter fulldos med hemgjord nitriveck och ett dygn senare när temperaturen stabiliserats koppas fiskarna in.

Hur gör du hemgjord nitriveck?
#13 - 2 juni 2010 20:23
man bör ta ytjorden i en skogsbacke (bra dränering i en skogsbacke)! en näve jord filtreras i genom ett kaffefilter ner i en liten flaska, kan sedan ställas i kylen och användas några veckor!
#14 - 3 juni 2010 01:19
Titta, Lasse har fått en anhängare till! ;)

Annons