Vilka tillbehör behöver jag?

#1 - 13 oktober 2009 17:00
Har skaffat mej en 60L akvarium. Vad ska man ha för filter, pumpar, doppvärmare osv? Kom med förslag på grejer som passar :)
#2 - 13 oktober 2009 17:04
tja tex en 25w doppvärmare. en innefilterpump som passar till ett 60L kar en termometer å sen vart det klart :p
#3 - 13 oktober 2009 17:17
Är det något annat som kan vara bra att ha när man startar upp?
Bilagor:
#5 - 13 oktober 2009 17:32
Tack för hjälpen!
#6 - 14 oktober 2009 12:49
behöver du verkligen en doppvärmare? beror ju dels på vilka fiskar du ska ha men framför allt vad du har för belysning och rumstemperatur, dom flesta klarar sig bra utan ;)
Dom kan dessutom gå sönder och då oftast resulterar det i kokt fisk eftersom det nästan alltid är termostaten som hänger sig.
måste man värma lite finns det tunna värmemattor som man kan lägga under karet (mycket säkrare men dyrare).
#7 - 14 oktober 2009 16:14
Fuzzop skrev:
behöver du verkligen en doppvärmare? beror ju dels på vilka fiskar du ska ha men framför allt vad du har för belysning och rumstemperatur, dom flesta klarar sig bra utan ;)

Dom kan dessutom gå sönder och då oftast resulterar det i kokt fisk eftersom det nästan alltid är termostaten som hänger sig.

måste man värma lite finns det tunna värmemattor som man kan lägga under karet (mycket säkrare men dyrare).

enda jag råkat ut för när doppvärmaren gått sönder är att det vart för kallt i vattnet. och de flesta fiskar vill ju ha runt 25 grader vilket de flesta inte kan uppnå genom endast värmen i lysarmaturen. däremot kanske värmemattan du föreslog kan vara en bra ersättare...
#8 - 14 oktober 2009 16:15
Vill man tex vädra lite under vintern (å de vill man) så sticker tempen ner i karet och det vet jag av egen erfarenhet, därför är en doppvärmare ovärdelig och då VET jag att tempen är 26 i mina kar, hela tiden! Överdimensionerar man inte värmaren så behöver man inte oroa sig för kokta fiskar!
#9 - 14 oktober 2009 18:21
ja det där är ju en smaksak, personligen så betalar jag själv för uppvärmningen och då följer jag ett råd från vi i villa att under vintern vädra med fönstret på vid gavel men under en kort period (några få minuter) och detta kyler inte ner ett kar så mycket som om man har en liten glipa under halva dan.
sen vädrar jag mest bara sovrummen och mina kar står i hobbyrum eller vardagsrummet där den vanliga ventilationen känns tillräcklig.
Men som du säger har man för vana att vädra lite men långa stunder i samma rum som karet är nog en svag doppvärmare nödvändig, kanske även för dom som värmer upp med ved där man kan få ganska ojämna temperaturer över dagen.
#10 - 14 oktober 2009 18:32
Fuzzop- jag har akvarium i sovrummet och alla andra rum förrutom toaletten:p
#11 - 14 oktober 2009 18:37
vatten är rätt bra att ha i karet oxå......

.
#12 - 14 oktober 2009 18:39
icefudge skrev:
enda jag råkat ut för när doppvärmaren gått sönder är att det vart för kallt i vattnet. och de flesta fiskar vill ju ha runt 25 grader vilket de flesta inte kan uppnå genom endast värmen i lysarmaturen. däremot kanske värmemattan du föreslog kan vara en bra ersättare...

Du hade tur, dom flesta får inte för kallt när doppisen lägger av ;)
värmemattan är bra om man vill ha en konstant höjning av temperaturen med några grader men den har ingen termostat utan den kan regleras genom att man kopplar den över en dimmer, däremot vid tillfällen som åheim nämner där man får en stunds kraftig nerkylning är den inte lika användbar, vad beträffar priset så är det ju lite så att man får vad man betalar för, mattorna håller i vad som kan anges som för alltid, har aldrig hört om nån som lagt av och den äldsta jag har är bara en 20år så...
ska väl nämnas att det finns olika mattor och dom jag pratar om ser ut som ett par kolplattor som man kört i en lamineringsmaskin.
#13 - 14 oktober 2009 18:48
åheim skrev:

så när blir det ett på toaletten då? :D
men allvarligt fundera på att prova på snabbvädring, hade själv ingen tanke på detta innan jag började betala för uppvärmningen men det är inte så dumt även om man inte påverkar sina levnadskostnader för vem vill gå runt och frysa hela dan :)
#14 - 14 oktober 2009 22:39
åheim skrev:

...Lösningen finns i det förlovade landet i Väst...

http://wetheadmedia.com/wp-content/uploads/pictures/2009/06/fish-n-flush-toilet-tank-aq.jpg

...och NEJ, jag talar inte om Norge... ;)

Annons