Vilka tillbehör behöver jag för en Malawi akvarium 240L? (nybörjare)

#1 - 24 maj 2008 07:12
Vilka tillbehör behöver jag för en Malawi akvarium 240L? (nybörjare)
Jag har en 240L akvarium och vill fixa en Malawi, men saknar ganska mycket information om hur man gör osv. kan ni hjälpa mig?

tack! :)
#2 - 24 maj 2008 07:16
Välkommer till Zoopet!! :) Ja om du inte har detta redan så behöver du pump, värmare tex. Tänk på att många malawi vill ha det ganska så strömt. Sen kan det vara bra att ha typ kalksten för att få upp ph´t, annars kan du lägga i bikarbonat..

Vilka fiskar ska du ha i? Och vad har du mer än karet?
#4 - 24 maj 2008 07:25
Tack Patrik :),
jag har ingenting mer än karet. Själv bor jag i skellefteå och det finns inte så många snygga fiskar här. Därför ska jag resa till Umeå nästa vecka för att se vilka fiskar de har och kanske köpa några stycken. Och tillbehören kan jag köpa från tyskland eller USA. Det blir mycket billigare därifrån.

"Tänk på att många malawi vill ha det ganska så strömt"

men ström ska väl inte vara något problem, eller?

kan du rekommendera mig en pump, värmare
Och bikarbonat låter bättre nu i början men i framtiden ska jag köpa kalksten också. :D
#5 - 24 maj 2008 07:26

tack för länken,
nu läser jag den! :D
#6 - 24 maj 2008 07:28
Kan itne riktigt rekomendera någon som är sådär jätte bra. Men det är ju bra om den pumpar en hel del, och sen så är det bra att ha mycket filter då många väljer att inte ha växert till malawi.. (Du kan ha växter om du vill, dom renar vattnet en del)
#7 - 24 maj 2008 07:31
tack för länken,

nu läser jag den! :D
Det är en bra länk ,man bör läsa den innan för att få en sort nys vad det innebär att ha ett Akvarium sen kan man alltid diskutera vad man ska ha för filter,vattenvärden Etc..vad för Malawi som går ihop vilka som passar till ditt kar:)
#8 - 25 maj 2008 10:12
Välkommen till Malawiträsket!! :D

-Och min rekommendation är ett bra ytterfilter, mycket prisvärda sådana är Eheims Classic-serie, plus ett innerfilter eller bara pump (a k a powerheads) för att få fart på vattnet. Sedan massor med sten och ett liggunderlag att ha i bottnen för att skydda glaset.
Växter är inte nödvändiga som Patrik säger, men själv har jag gärna för få åtminstone lite grönt i akvariumet. Men den "rena läran" har sina fördelar, den också. :)
#9 - 15 juni 2008 09:59
Måste påpeka en viktig sak som jag råkat ut för. OM du väljer att ha innerfilter glöm inte att bygga ordentligt med plats bakom bakgrunden till detta. Om inte kan du få t ex vibrationer i bakgrunden med irriterande ljud som följd. Även att ha lite space att arbeta med när du ska rengöra etc är bra. Jag är grymt irriterad på mig själv att jag glömde detta när jag siliconade fast bakgrunden... :)
#10 - 15 juni 2008 10:51
Själv tycker inte inte innerfiltren stör så pass mycket att jag bemödat mej om att göra plats bakom bakgrunden...det är för mycket bök. Men smaken är ju som man säger. :)
#11 - 15 juni 2008 10:56
Yes, smaken är som baken, delad. Jag kör med pumphuvud + blå filtermtrl så jag tyckler det hade förstört klippbiotopen jag har i akvariumet. Fastän det blir mer och mer plast i haven och våra sjöar. :)

Jens A. skrev:
Själv tycker inte inte innerfiltren stör så pass mycket att jag bemödat mej om att göra plats bakom bakgrunden...det är för mycket bök. Men smaken är ju som man säger. :)

Annons