Vill du ha bästa möjliga säkerhet så väljer du ett nytt fabrikstillverkat akvarium med aluminiumram.
Och varför skulle det vara säkrare med en aluminumram än med en plastram eller utan ram. Jag tror att detta är en myt som har spridits i Sverige eftersom de flesta akvarier som har tillverkats i Sverige har haft aluminiumram och då vill man ju gärna marknadsföra sina egna produkter och då påstår man att dessa akvarier är säkrare.
Det kan också vara så att hemmabyggen (man måste veta vad man gör för att kunna tillverka akvarier) läcker oftare än "fabrikstillverkade" - men det har enbart att göra med klåpare som tillverkat dessa akvarier.
Sedan kan det ju också vara värt att tänka på att i stora akvarieländer som Tyskland, Holland etc. så saknar 99% av alla akvariet som säljs där ram. Varför skulle det säljas sämre akvarier i dessa länder?
kan för övrigt nämna att högt räknat 5% av alla de akvarier (totalt nånstans mellan 500 och 1.000) som jag har haft under åren har haft aluminiumram och som sagt - de har inte läckt.
Kontentan är snarare istället - köp inte hemmabyggen.
Om du skall ha ett akvarium med aluminiumram eller inte är enbart en estetisk fråga - vad tycker du är snyggast.
I övrigt håller jag med dig