Vilka trädtyper fungerar då???

#1 - 18 april 2007 20:37
Hej:confused: :confused:

vilka trätyper fungerar då????

har tagit hem tallrötter tror jag, eller gran

är det bara att sula dem alltså????

tips på träslag som fungerar

vill helst ha någon ihålig rot som min Ancistrus kan hålla till i
har nu en blomkruka, fungerar, men inte lika trevligt att titta på//

Kristoffer
#2 - 19 april 2007 04:01
Stoffy34 skrev:
Hej:confused: :confused:

vilka trätyper fungerar då????

har tagit hem tallrötter tror jag, eller gran

är det bara att sula dem alltså????

tips på träslag som fungerar

vill helst ha någon ihålig rot som min Ancistrus kan hålla till i

har nu en blomkruka, fungerar, men inte lika trevligt att titta på//

Kristoffer

Vad du än gör använd inte gran å tall i akvariet...det innehåller terpentin och det dödar allt vad levande du har i baljan...vet inte om det kan gå om du har hittat dom i en mosse..om dom har legat där längeeeeeeeeee kanske det går ..är inte riktigt säker på det....
#3 - 19 april 2007 06:35
De flesta lövträd går att använda, se bara till att det är dött.
#4 - 19 april 2007 08:53
ok

det är så?!!!
ok, då vet jag!

tack Morhoppan
#5 - 19 april 2007 09:17
Det finns ett par lövträd som bör undvikas - de vanligaste giftiga är nog rhododendron och hästkastanj - annars är det ganska så fritt fram.
#6 - 19 april 2007 09:20
ok

så hittat jag en bit björk, så är det ok?

måste man blötlägga den länge innan man lägger ner trät i vattnet?
om jag hittar en bit under ett träd exempelvis, och trät är lite torrt

Kristoffer
#7 - 19 april 2007 09:24
Den kommer flyta om du inte gör det, men det är ju ingen som tvingar dig att göra det ^^

En del kokar sina rötter för att få dem att sluta färga och sluta flyta, men det är inget måste.
#8 - 19 april 2007 11:21
ok
#9 - 20 april 2007 09:38
Så man kan plocka döda grenar på marken som inte har lakats ur i vatten?
Och jag vill gärna höra svar från er med erfarenhet... Annars kommer jag nog prova själv om ingen annan har gjort det.
#10 - 20 april 2007 13:27
hej"!

jag hittade som sagt i går ett par granrötter, i olika storleker

la dem i blöt i ca 4 timmar i går

vågar jag använda dessa i mitt nya akvarium?

skall nog luygna mighur som helst ett tag eftersom jag tyvärr har fått nitrit i vattnet(SUCK!!!!!!)

Kristoffer
#11 - 20 april 2007 16:29
Stoffy34 skrev:
hej"!

jag hittade som sagt i går ett par granrötter, i olika storleker

la dem i blöt i ca 4 timmar i går

vågar jag använda dessa i mitt nya akvarium?

skall nog luygna mighur som helst ett tag eftersom jag tyvärr har fått nitrit i vattnet(SUCK!!!!!!)

Kristoffer

läs vad folk skriver?

"Vad du än gör använd inte gran å tall i akvariet...det innehåller terpentin och det dödar allt vad levande du har i baljan...vet inte om det kan gå om du har hittat dom i en mosse..om dom har legat där längeeeeeeeeee kanske det går ..är inte riktigt säker på det...."
#12 - 20 april 2007 17:17
wicked1 skrev:
läs vad folk skriver?

"Vad du än gör använd inte gran å tall i akvariet...det innehåller terpentin och det dödar allt vad levande du har i baljan...vet inte om det kan gå om du har hittat dom i en mosse..om dom har legat där längeeeeeeeeee kanske det går ..är inte riktigt säker på det...."

Malmö Akvarieförening har flera gånger åkt ut till en torvmosse här i skåne och plockat barrträdsrötter som plockats upp av torvbrytarna. Dessa rötter har fungerat utmärkt i flera år i akvarium, även om det för riktigt stora rötter (uppemot två meter långa) kan ta ett bra tag innan de sjunker. Mindre rötter brukar sjunka rätt snabbt.

Nästa rotplockartur sker nu i vår. Se länken i min signatur för mer info.
#13 - 20 april 2007 17:34
Malmö Akvarieförening har flera gånger åkt ut till en torvmosse här i skåne och plockat barrträdsrötter som plockats upp av torvbrytarna. Dessa rötter har fungerat utmärkt i flera år i akvarium, även om det för riktigt stora rötter (uppemot två meter långa) kan ta ett bra tag innan de sjunker. Mindre rötter brukar sjunka rätt snabbt.

Nästa rotplockartur sker nu i vår. Se länken i min signatur för mer info.

Men det är en viss skillnad mellan ett träd som stått i en mosse/myr med rötterna i vatten under åratal och ett som stått i skogen. Detta oavsett trädslag ska vi tillägga. Plockar man rötter/grenar från träd i skogspartier eller liknande så bör man undvika barrträd och hålla sig till de sorter som bär löv.
#14 - 20 april 2007 17:36
Metalmaid skrev:
Men det är en viss skillnad mellan ett träd som stått i en mosse/myr med rötterna i vatten under åratal och ett som stått i skogen. Detta oavsett trädslag ska vi tillägga. Plockar man rötter/grenar från träd i skogspartier eller liknande så bör man undvika barrträd och hålla sig till de sorter som bär löv.

Visst är det det så.
#15 - 20 april 2007 17:38
Metalmaid skrev:

När jag var i tonåren, så åkte jag till en torvmosse och letade snygga rötter och jag samlade på mig ganska många, under några år. Jag hadde aldrig några problem, trots att de troligen var olika trädsorter, vad jag kan minnas. Som du mycket riktigt påpekar så har rötterna urlakats från de skadliga ämnena. Fast det beror ju på när de hamnade i mossen förstås.
#16 - 20 april 2007 17:44
wicked1 skrev:
läs vad folk skriver?

fick även svar på samma fråga i en annan tråd men ger sig inte...:confused:
#17 - 20 april 2007 17:56
det ända jag vet om rötter osv är att mangrove är okej, men tycker det är tröttsamt när någon ger ett svar och sen frågar personen samma fråga igen. Är så mycket folk i forum som inte läser vad folk skriver utan ställer samma fråga flera gånger ;p
#18 - 21 april 2007 14:45
wicked1 skrev:
det ända jag vet om rötter osv är att mangrove är okej, men tycker det är tröttsamt när någon ger ett svar och sen frågar personen samma fråga igen. Är så mycket folk i forum som inte läser vad folk skriver utan ställer samma fråga flera gånger ;p

Det skadar väl aldrig att i möjligaste mån försöka använda en rot från den svenska naturen istället för en från känsliga mangrovebiotoper på andra sidan jorden...
#19 - 21 april 2007 15:27
Det skadar väl aldrig att i möjligaste mån försöka använda en rot från den svenska naturen istället för en från känsliga mangrovebiotoper på andra sidan jorden...

Helt rätt tänkt, ur miljösynpunkt är det mycket bättre att plocka inredning från den inhemska floran än att använda sånt som kommer långt bort ifrån. Men om man inte vet vad man kan använda för typ av rot och riskerar att orsaka massdöd i akvariet så tycker jag nog ändå att man kan köpa en rot på zoo, det som är skövlat är ju redan skövlat så att säga.
#20 - 21 april 2007 16:55
jaja det kvittar väl vilken rot man har. Det jag menade var att verkade meningslöst att fråga samma sak flera gånger när man fått svar.

Jag använder inte rötter.
#21 - 21 april 2007 17:11
Nja, man bidra till minskad skövling

Metalmaid skrev:
Helt rätt tänkt, ur miljösynpunkt är det mycket bättre att plocka inredning från den inhemska floran än att använda sånt som kommer långt bort ifrån. Men om man inte vet vad man kan använda för typ av rot och riskerar att orsaka massdöd i akvariet så tycker jag nog ändå att man kan köpa en rot på zoo, det som är skövlat är ju redan skövlat så att säga.

Det är förstås bra att köpa rötter som man vet passar i akvariet, men om vi låter bli så minskar ju skövlingen.
Det ingen köper får stanna i naturen till slut.

Här hemma är "bävergnag" fint. Brukar vara riktigt blötlagt, och om det legat länge även lite mönstrat.
#22 - 27 april 2007 09:27
Kan man plocka o-urlakade döda rötter(grenar) i skogen?
#23 - 27 april 2007 11:12
PlatyYngel skrev:
Kan man plocka o-urlakade döda rötter(grenar) i skogen?

Ja, om det inte är från barrträd.

Annons