vilka växter är lättast för en nybörjare?? :)

#1 - 20 februari 2011 16:19
hej:)

jag är ny här och skall inom kort få igång mitt lilla akvarium som är 80 l ungefär [:-160] då undrar jag vilka växter som är bäst att ha som nybörjare??:) jag hade ett 375 liters akvarium för länge sedan när jag kanske var runt 17-18 år och det gick åt skogen med allt för mig[V] så nu börjar jag från början med ett mindre akvarium:d

vore tacksam för svar:)

// Johanna.
#2 - 20 februari 2011 16:52
Börja med ett större istället, ju mindre kar ju mer jobb med att få bra balans i karet.

Växter : Svärdplanta , Vallesneria , vattenpest , finns massor med bra och fina växter, men överlåter det åt proffsen att rekomendera=)
#3 - 20 februari 2011 17:05
java mossa
#4 - 20 februari 2011 18:11
Välkommen hit Johanna :D Vad kul att du ska skaffa akvarium.

Jag tycker att följande växter är lätta: Hornsärv och javaormbunke. Javaormbunken kan man sätta fast med gummisnoddar på en rot eller sten så att den växer fast på underlaget - sedan kan man ta bort gummisnodden. Javaormbunken behöver inte mycket ljus. Hoppas du får fler tips :)
#5 - 20 februari 2011 19:46
Olika sorters anubias funkar bra. De är inte så kinkiga om du inte har så mycket ljus.

Limnophila sessiliflora är en annan växt som brukar vara tacksam.
#6 - 20 februari 2011 21:06
Ska du ha växtakvarium är bottenvalet viktigt, antingen kör du "low tech" stil med jordbotten (låt inte namnet lura dig, det är ett vanligt akvarium med jordbotten och grus ovanpå) eller så får du använda gödning och inte använda jordbotten.
Du kan även köra en medelväg och använda CO2 via mäsk eller easy carbo som fungerar som en kolkälla tillsammans med gödning (går även med jordbotten men då får du använda gödning sparsamt). Det växer rätt snabbt då och belysningen och hur kraftig den är blir det som bestämmer takten och hur enkelt akvariet blir att sköta.
#7 - 21 februari 2011 09:50
Hornsärv, javaormbunke, Polysperma, Limnophila, Vallisneria är alla bra startväxter. Att köra på med specialsubstrat och CO2-gödning så här i början är kanske överkurs..men det är roligt att hålla på med när man lärt sig mera. :)
#8 - 25 februari 2011 19:44
Frågeställaren Johanna hälsar och tackar för alla tips. Hennes dator har pajat, jag meddelar växttipsen för henne.

Annons