Vilka växter till 375L?

#1 - 21 februari 2004 11:40
jag funderar på att ändra om totalt i mitt akvarium. Jag ska köpa en ny stor rot. Vad kostar det? Hur stor ska den vara?

Just nu så tycker jag att jag inte har någon ordning på växterna. Det är en enda röra eftersom allt bara har blivit nerstoppat lite hur som helst. Jag tänkte beställa från Hjortgatan eftersom jag har läst så mycket positivt om att handla därifrån här i forumet.

#2 - 21 februari 2004 20:18
Beror på hur stor och tung den är.. Kostar väl ca 40-50kr/kg..

#3 - 21 februari 2004 20:41
Vad väger rötter då? Jag vill helst ha en som är ganska stor. Akvariet är 150 långt så den kanske ska vara 100? Jag har inga fiskar som jag tvunget ska ha en massa sten till så jag tror att det skulle funka bra med en stor rot och en massa växter. Frågan är bara vilka växter jag ska köpa?
#4 - 21 februari 2004 20:54
på akvarieaffärn i halmstad kostar 1kg rot 70 kronor är det ovanligt dyrt eller???

Från:ToM
#5 - 21 februari 2004 22:39
Jag såg någon länk här någonstans där man kunde köpa rötter på postorder för 50:-/kg. Är det någon som testat det och är det inte lite chansartat att göra det? Man vill väl veta hur den ser ut innan man köper?

Jag hoppas fortfarande att någon kan hjälpa mig med mina växter. Finns det ingen som kan tipsa lite? Jag har egentligen aldrig inrett med växter utan det har väl snarare blivit så att man bara har stoppat ner en massa utan att veta vad det är man har köpt. Många gånger så har det dessutom varit hel fel växter till fiskarna som jag har haft.
#6 - 21 februari 2004 22:48
Rötter på postorder med frakt låter dyrt. Gå iväg till akvariehandlaren och titta lite istället. Jag köpte en rot för något halvår sedan som vägde runt 3,5kg för 129:-. Skall man ha exklusiva rötter från utrotningshotade regnskogsträd kostar de mer än vanligare rötter.

När det gäller växter så finns det ju massor av idéer. Inget akvarium är ju lika, så det är svårt att skicka ett färdigt recept. Ljus, mått, fiskar och vattenrörelser skiljer sig åt. Jag gillar växter som växer fort och tätt utefer mina kanter, så att det blir hela snår som man inte ser igenom. Och så en större yta i mitten av akvariet där de får mat och kan simma mer fritt.

För bara ett par hundralappar kan man hos Hjortgatan få så mycket växter att det mer än väl räcker till ett stort akvarium, om man väljer de billigare växtera.
#7 - 21 februari 2004 22:56
För att det ska se snyggt och välbalanserat ut ska man helst inte ha en rot som är för stor utan hellre fler av de som är mindre. Men allt är ju tycke och smak.

Rötter i allmänhet är dyrt att införskaffa. Ofta så finns det bara en massa raka klupar som man inte vill ha, inte jag iaf [:)]
Då är de inte så dyra, men om man vill ha en rot med mer snirklar och som är lite större och snyggare så får man nog vara beredd att betala en ganska bra summa. Jag skulle tippa på runt 350:- och ppåt beroende på hur stor roten är och var man köper den någonstanns.
#8 - 22 februari 2004 01:47
Om de växter som du nu har växer bra, så använd dem när du inreder akvariumet. Fördelen är att du då vet om växterna fungerar eller inte. Sedan så kompletterar du med växter som du saknar (efter vilken färg och storlek de har). Tänk på att de växter som du köper blir större allt eftersom de växer (om de trivs). Så plantera inte för tätt, de behöver utrymme när de växer och blir fler.

Sedan, om det är nystartat akvarium, så behöver du snabbväxande växter den första tiden (några månader), som du sedan kan byta ut mot växter som du vill ha, men som växer långsammare. Annars kan du få problem med alger. på http://www.hjortgatanszoo.se/ finns ett register som du kan söka i efter de egenskaper på växterna som du vill ha.

Om du vill ha mycket växter, så bör du tänka på att du behöver växtgödning till dem. Även ganska mycket ljus och CO2 för att få de flesta växter att växa bra. Läs på lite om PMDD i bland hjortgatans artiklar.
#9 - 22 februari 2004 08:06
Vallisneria i bakgrunden, javaormbunkar från höger till mitten och anubias fastväxta på lite rötter. Vore snyggt men det är ju en smaksak så det är ju svårt att ge tips på växter.
Men dessa 3 sorter är starka och dem har har ett bra släkte med olika versioner. Ex: Se på zoopets Sök sida för växter, Sök vallisneria då kommer det upp 3 olika vallisneria alla är bra.
Men jättevllisnerian är min personliga favorit av dem, den växer extremt snabbt, bra vid start.

Men sök igenom lite växter. Dessa är 3 starka sorter som passar i de flesta akvarium, så jag tipsar om dem.

Lycka Till!
#10 - 22 februari 2004 08:07
Mangroverötter kostar väl från 30:- kg å uppåt... Stammisar betalar ju sällan utsatt pris [:D]
#11 - 22 februari 2004 08:24
De växterna jag har är ganska skabbiga nu. Jag köpte Valisneria i affären men tycker att de är för små. Jag funderar på att köpa svärdsplanta till mina scalarer och jättevalisneria att ha i bakgrunden. Jag tänkte att lite javamossa också kan bli snyggt att ha i mitten eller om jag hittar någon annan växt som kan växa fast på rötter eller stenar ungefär som vanlig mossa. Jag har även sett bilder på akvarium där man har någon växt som växer som en matta på bottnen. Är det så bra för malar t ex. Funderar på att skaffa det också annars.

Hur ska jag göra med ljusrampen för att få tillräckligt med ljus för växterna utan att det blir för varmt i akvariet. Just nu så har jag en 120 cm ramp med 2 rör som ligger under en hemmagjord kopparkåpa. Det är alldeles för lite ljus men jag har väntat med att köpa ny eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska ha det. Utan doppvärmare och med de 2 rören tända så har jag alltid 26-27 grader. Helst vill jag ha med 4 rör och heltäckande ramp så man kan ha lite olika belysning.

Jag ska kolla i affären vad de har för olika rötter. Finns det något annat än Mangrove? Är det i så fall något man ska tänka på om man köper någon annan sort? Jag vill inte ha en rot som flyter som en kork i flera månader.
#12 - 1 mars 2004 08:50
Ingen som har några bra tips på vad jag ska köpa?

Annons