Vilken är egentligen den bästa algätaren?

#1 - 23 oktober 2004 10:51
Ja.. Frågan är alltså vilken som är den bästa och vanligaste malen/algätaren. Min plecomal dog igår. Vet inte varför riktigt... Det kan ha varit så att den har sugit i sig en massa vitaprick kokonger från botten, hade nämligen vita prick för nån vecka sen, dock är alla fiskar friska nu...
Så nu behöver jag nåt bra!
Har hört att siamesisk algätare (tillhör kanske inte kategorin malar, men men...) ska vara kung på att ta bort alger...
Jag har bara vanliga gröna alger nu, men en tendens till brunalger.
Till detta har jag hört att ancistrus ska vara bra.

Okej.. Vill alltså bli av o förebygga alger, det är väl grejen med det här...
Akvariet är 95 cm långt, 45 cm högt, 45 cm djupt, om jag inte minns fel. 170 liter...Engelsk sjösten 3-5 mm.
Tack på förhand =D
#2 - 23 oktober 2004 12:30
Jag har ancistrus och siamesisk algätare. Siameserna blev duktigare på att äta strå?alger när de blev 4 st. än när de var 2. Ancistrusarna tycker jag är så där bra. Just nu är de bara intresserade av att föröka sig. Jag ska flytta över min hane när jag får min värmare jag beställt. Jag har också mycket klippor (frigolitbakgrund) så jag börjar förstå varför han som hade akvariet innan slutade med akvarium. Jag ska behålla några av mina små ancistrus om de är fler kanske de käkar alger bättre.
#3 - 23 oktober 2004 14:10
Okej.. Förresten funkar det inte att gå in på din zoon...!
#4 - 23 oktober 2004 14:40
Siameser rular! Riktigt trevliga firrar, flitiga och aktiva och snälla;-)
#5 - 23 oktober 2004 14:53
siameser är de bästa enligt mig, arbetar alltid;)

Mvh Malawi´n
#6 - 23 oktober 2004 17:16
okej.. är dom lätta att få tag på i handeln?
hur många tror ni behövs till 170 liter?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 23 oktober 2004 17:21
Bäst tycker jag nog att Otocinclus är, men även Tilapia joka samt siamesisk algätare som nämnts ovan.
#8 - 23 oktober 2004 17:28
Jag hade problem med alger för ett tag sedan och skaffade
siameser. Nu är alla alger som bortblåsta. Helt suveräna
enligt min mening.
#9 - 23 oktober 2004 17:30
Jag gillar Amanoräkor. De äter hela tiden, och de verkar äta <b>allt</b>. Riktiga sopgubbar. Jag har 5 st i ett 150 liters akvarium. Kanske lite för få, men jag har sparat plats för en lite mal också.
#10 - 23 oktober 2004 17:39
Jag har värsta problemena med alger, helst på sanden och sen blir bladena på växterna alldeles geggiga, svarta och tofsiga (tror jag har massa olika alger i mitt)Funderade starkt på siamesiska men då sa min vän Lena som har discus att hennes siameser hade satt sig fast och sugit på discusarnas slemskickt...så nu vågar jag ju inte köpa någon sån?!
Dessa andra 2 som beskrivs som bra: otcinclus och tilapin joka är de bra med discus? De måste vara jättesnälla då mina altum är för snälla för sig eget bästa nästan...discusarna är bra mycket kaxigare och tuffare än vad mina altum är (och jag som var rädd att discusarna inte skulle få mat när jag släppte i dom, det är ju nästan tvärtom!!)Nu har jag 1 ancistrus, 1 pecoltia och en golden nugget mal och mina alger froooooodas :o(
//Åhsa
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 23 oktober 2004 18:07
otcinclus och tilapin joka är de bra med discus?

Du kan läsa om såväl olika Otocinclus samt T.joka in artregistret.
Joka passar definitivt inte med diskus (kan för övrigt nämna att nästa nummer av Ciklidbladet innehåller mycket om såväl diskus som T.joka). Otocinclus däremot passar betydligt bättre med diskus - har visserligen hört talas om att även de kan suga sig fast på andra fiskar, men det måste vara extremt ovanligt.
#12 - 23 oktober 2004 19:35
Nu var jag inne och läste om dom 3 underarterna av otocinclus, dom verkar ju som en bra algätare, är det någon av dem som är svår att få tag på? Skall man helst inte blanda dem i ett kar, typ ha 2-3 stycken av varje? Är alla de 3 arterna lika bra eller någon som är bättre och snällare än den andre?
Många frågor blev det...

mvh
Åhsa
#13 - 23 oktober 2004 20:30
Åhsa: Försök inte ens skilja de otocinclus-arter som säljs i affärer från varandra, det är svårt som tusan. I den överväldigande majoriteten av fall säljs de under fel namn. Detsamma gäller f.ö. bilderna här på zoopet, fast de är mer rätt än de flesta sites på nätet (zoopet har iaf 1 av 3 rätt)...
Som tur är, är de samtliga rätt lika varandra i beteendet, och alla är duktiga algätare.

Vad gäller att de kan ge sig på annan fisk, är min svagt grundade åsikt att det kan de få för sig när de svälter. De äter inte alla algtyper, så nån form av tilläggsfoder bör du se till att de kan få tag i - t.ex. grönsaker, pellets... De är inte kinkiga, men tar ofta lång tid på sig innan de går fram till mat, och därför blir de lätt utan.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 23 oktober 2004 20:35
Detsamma gäller f.ö. bilderna här på zoopet, fast de är mer rätt än de flesta sites på nätet (zoopet har iaf 1 av 3 rätt)...

Med hjälp av några Azur-foton kommer vi så småningom (när jag får lite tid över) att fixa så att det blir 3 av 3 rätt[:-68].
Men som Azur skriver, de olika arterna är rätt lika i beteende och kan ibland vara kinkiga att få igång att äta. Gröna maltabletter och frysta gröna ärter funger ofta fungera bra som tillskottsfoder.
#15 - 23 oktober 2004 22:45
Siamensis algätare och Amanoräkor är de bästa algbekämparna jag har erfarenhet av. Otocinclus kan enligt vad jag hört vara riktigt känsliga.
Nackdelen med Siamensis är att de är stimfisk, och skall vara sex st eller fler. De blir även rätt stora rätt snabbt. Som fullvuxna är de 15 cm långa. Så akvarium under ca 350 liter skulle jag definitivt inte rekomendera dem. Ger man dem inte för mycket annan mat, så är de bra algätare även som stora.

Räkorna är däremot utmärkta till mindre akvarium (det skall ju även otocinclus vara). De är roliga att titta på, äter alger och matrester som hamnar på bottnen. Samt de är absolut ingen fara för några fiskar (utom i romform ;-)

Ingen av räkorna eller siamensis algätare är speciellt bra på alger som sätter sig på rutan, men till dessa fungerar ju en algskrapa utmärkt.

Ancistrus är sådär på att äta alger. Och de flesta sugmalar gillar /äter egentligen inte alger alls.

Till alla dessa måste man dock se till att de får tillräckligt mat. Därför är det bra att stödmata med gurka/torkade alger/räkmix etc.

Notera att huvudåtgärden mot alger är att se till att akvarieväxterna trivs och växer så det knakar. Då kommer de att konkurera ut de flesta alger. Man får inte bort algerna bara med dessa djur, även om de kan återställa växter/akvarium efter en algattack.
#16 - 23 oktober 2004 23:35
Jag tycker att mindre ancistrusar och zebraotocinclusar är bäst på alger. Ancistrusarna kan gå rätt hårt åt vissa växter, medan otosarna inte gör det (inte hos mig i alla fall).
#17 - 24 oktober 2004 08:48
Amanoräkor är helt otroliga. Siameser är däremot vackra och roliga att se på. Hur bra de är på att äta alger är jag lite osäker på men de är nog helt ok.
#18 - 24 oktober 2004 08:59
Hm.. Jag hade otocinclusar innan i mitt kar... Men de bara dog, helt plötsligt. Vet inte varför....
Men jag antar att jag kan testa igen. Hur många ska jag ha då i mitt 170 liters? 3-4 st?
Har även ett litet akvarium på 60 liter med 4 svärdbärare i, jag känner att jag behöver nåt som städar lite där med, i framtiden eftersom svärdbärare skitar ner ganska mycket, ju..
Aja.. Ska åka till djuraffären idag, så snabba tips mottages tacksamt! =)
#19 - 24 oktober 2004 15:09
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

[quote]Detsamma gäller f.ö. bilderna här på zoopet, fast de är mer rätt än de flesta sites på nätet (zoopet har iaf 1 av 3 rätt)...

Med hjälp av några Azur-foton kommer vi så småningom (när jag får lite tid över) att fixa så att det blir 3 av 3 rätt[:-68].[/quote]O. affinis är rätt, fast skräckfärgad - i normal färgteckning har den en tunn svart linje längs sidan, som man bara kan ana sig till på fotot här. Bilden på "otocinclus vittatus" visar sannolikt en Otocinclus macrospilus. Jag vill inte gissa vilken art som visas på bilden för "otocinclus vestitus", men jag tvivlar starkt på att det är vestitus, som troligen aldrig hållits i akvarium. Jag mailade dig om det här för nästan ett år sen, samt sände dig bild på en vittatus.

Sen finns det i runda slängar 20 Otocinclus arter till, samt ett betydande antal obeskrivna arter. De två med förkrossande majoritet vanligaste arterna i svenska zooaffärer verkar vara macrospilus och vittatus, fast söker man lite kan man också hitta t.ex. O sp. "Zebra" och "leopardotocinclus", O. flexilis.
#20 - 24 oktober 2004 15:28
Det blev en liten ancistrus till slut! Han/hon började jobba på direkt när han kom i karet. Undrar hur man ser skillnad på hona o hane bara! Kunde va kul å veta =)
Dock har mina paletter rom som dom skyddar, så ancistrusen är tillsammans med resten av fiskarna bortträngda från just det hörnet, annars har det bara gått bra!

Tänkte kalla den Beda tills jag vet om det är en hona eller hanne. Beda är ca 5 cm lång iaf.
#21 - 25 oktober 2004 18:54
Hemkommen med 4 små otocinclus cirka 2 cm stora, dom började käka direkt när dom släpptes ner [:-15] hon på akvarielagret trodde det var "affinis" varianten dom har vit mage, mörkgrå rygg och typ ett svart band mellan det vita och mörkgråa på mitten av fisken..kan ta kort om ni vill.
Dom är jättesöta!

Åhsa

Annons