Vilken är lättast att få yngel på?

#1 - 9 oktober 2004 15:54
Undrar bara vilka som är lättast att få yngel på, svärdbärare, molly, guppy eller platy?
#2 - 9 oktober 2004 15:54
Lätt svar *s* Guppy!
#3 - 9 oktober 2004 16:06
Misslyckas du med nån av dem så skulle det vara en stor bedrift i sig.
#4 - 9 oktober 2004 16:14
Som det säjs ibland: just add water.
Frågan borde kanske vara vilken som minst ofta äter sina egna yngel...
Och i så fall svarar jag dvärgtandkarpen
#5 - 9 oktober 2004 16:15
svärdbärare gillar jag för att dem föder större kullar, guppy... tyvärr så är dem så ömtåliga.. själv har jag 3 st.. man kan ju inte låta bli, dem e ju så snygga.. se hur länge dem lever.
black molly ska vara ganska lätt att få yngel av... hon djuraffären så finns det alltiv yngel i det karet..
Jag hade valt 2+4 svärdbärare av olika färger... minst en helt röd(roligare för att med olika färger så blir ynglena oregelbundna färger..) sen hade jag nog tagit 1+3 guppy och 2+4 black molly...
#6 - 9 oktober 2004 17:22
jag tror det är molly eller platy som får mest yngel guppy brukar bara föda några få yngel.platy föder 20-80 yngel varje gång och med mollyn så vet jag inte en gång fick jag 16 st på en gång av samma hona.så mitt svar är nog platy oc molly.fresten har platy också.
#7 - 9 oktober 2004 17:54
okej.. det är många som tycker olika... men av dessa fyra jag nämnde innan, vilka brukar man få flest överlevande yngel på då?
#8 - 9 oktober 2004 23:21
Om du vill få mycket överlevande yngel så prova Endlers guppy om du får tag i dom. Jag har inte riktigt trott på uttrycket "millionfisk" innan jag var rätt dum och skaffade fem Endlers. Nu har jag precis hur många som helst, överallt. Alla yngel verkar överleva, de vuxna äter inte ett endaste yngel. Jag vet inte var det här ska sluta.
#9 - 10 oktober 2004 08:13
Mm ska testa det... Räcker det med en hona o en hanne eller ska man ha flera honor?
#10 - 10 oktober 2004 14:48
Funderar på om jag ska starta mitt sexkantiga 65 liters o ha lite av varje.. Svärdbärare, guppy osv.. Äter de upp varandras yngel? Hur många brukar klara sig om man inte flyttar över ynglen? Minns att en gång när jag var i 10-årsåldern hade jag svärdbärare, som fick yngel. Gjorde inget åt det men ett överlevde faktiskt... Aja.. Har ett 170-liters nu.. Fast det är fullt om man säger så =D
#11 - 10 oktober 2004 16:06
Ursprungligen skickat av Sonja

Om du vill få mycket överlevande yngel så prova Endlers guppy om du får tag i dom. Jag har inte riktigt trott på uttrycket "millionfisk" innan jag var rätt dum och skaffade fem Endlers. Nu har jag precis hur många som helst, överallt...

I princip har jag exakt samma upplevelse av Endlers MEN jag har också sett att inga yngel kom till (läs överlevde) under en period när mina tre stora honor hade överflyttats till ett akvarium med glesare växtlighet. Jag såg under den perioden hur dom blev tjocka (jagades av de andra honorna) och blev smala igen.
Så jag tror faktiskt att stora fullvuxna Endlershonor mycket väl kan sätta i sej ett och annat (osv) yngel...
Men ju tätare växtlighet desto mer överlevare - gäller även Endlers
#12 - 10 oktober 2004 16:42
Okej... Behöver tips på några riktigt dunderbra o SNABBVÄXANDE växter.. både flyt o vanliga...
#13 - 10 oktober 2004 18:12
Ceratopteris (flytormbunke)
Javamossa, Limnophila (slingerväxt)
#14 - 10 oktober 2004 19:04
okej.. är dessa relativt vanliga i akvariebutikerna? antar det =D
#15 - 10 oktober 2004 19:11
Om du har tur - ibland växer de för bra för att butikerna skall saluföra dem (gäller ceratopteris och javamossan) men de finns nästan alltid hos någon i din lokala akvarieförening i så fall.

EDIT: vilken ju är jönköping i så fall...
Javamossa kan ibland finnas på Rilo zoopermarket.
Ceratopteris fick jag däremot bara tag på via föreningen.
Limnophila brukar finnas på de flesta zoo-affärer.
#16 - 10 oktober 2004 19:16
okej.. Har ett akvarium på ca 60-65 liter (sexkantigt) över. Känner nog mest för svärdbärare när det kommer till kritan.. Har en sån dum pump som 2-3 av mina forna guppyhannar har simmat bakom o fastnat... *suck* Och det verkar ju som platy äter opp sina yngel..
Men hur många honor respektive hannar är lämpligt att ha? Ska jag bara ha 1 hanne? Kan jag ha några andra fiskar som livar upp lite (t ex nån stimfisk) och inte äter upp ynglen tillsammans?
#17 - 10 oktober 2004 19:21
jag köpte 1 hanne och 3 honor... tyvärr så var det andra dumma fiskar i karet men den ena honan fick yngel efter 3 dagar :P
Men 2 hannar och 4-5 honor skulle räcka och bli över.... 10st som klarat sig i 1 månad + nån vecka (1a kullen) 25st som klarat sig i ca 2 veckor... Alla oranga :( Men köpte en grön svärdbärarhona så jag hoppas på lite annorlunda färger på den nästföljande kullen

det som är bra med svärdisar är att dem lägger ganska stora kullar, ca 30st minst!

P.S Svärdbärare äter också upp sina yngel men det är lätt fixat me yngelkasse eller i ditt fall mycket växter och trånga utrymme så kommer naturen ha sin gång och de starkaste klara sig...
#18 - 10 oktober 2004 19:30
svar lättast är malawi...
#19 - 10 oktober 2004 19:35
tror du jag kan ha så många i ett så litet akvarium? det blir inte för trångt? ifall det går bra är det ju super =)

hm... flytväxter, okej.. kan man ha yngelkasse i mitt lilla? hur ser dom ut? har aldrig sett nån.. bara hört talas om här på zoopet...
#20 - 10 oktober 2004 19:36
snäck-mbuna kanske?
#21 - 10 oktober 2004 19:37
malawi.. kanske lite litet akvarium för det..??!
#22 - 10 oktober 2004 19:42
maanda det har du rätt i att ditt kar är lite väl litet för malawi.
#23 - 10 oktober 2004 19:51
mm tänkte väl det !

hur som helst.. har blivit lite fundersam... vissa säger att det är bra att ha olika teckning på alla svärdbärare, medans andra tycker det är bättre att ha samma. är det bara en smaksak eller är det lättare att få akvarieaffärerna att ta emot om de är av samma eller vice versa?
#24 - 10 oktober 2004 20:13
såg alldrig någon storlek på kar i forumeTT? ??
#25 - 10 oktober 2004 20:22
Jag håller också på att starta upp ett akvarium där jag har tänkt ha bla svärdbärare. Jag tycker att vildformen, den gröna svärdbäraren är jättefin så jag kommer att satsa på den.
Skulle jag även vilja nån annan färg så kommer jag att ha dem i olika akvarium.

Sara
#26 - 10 oktober 2004 20:51
Citat maanda:
"okej.. Har ett akvarium på ca 60-65 liter (sexkantigt) över"
Qwerty...
#27 - 10 oktober 2004 21:31
finns den i grön? coolt. det har jag aldrig sett... eller aldrig tänkt på i alla fall... är det vanligt att vanliga privatpersoner säljer sina fiskar (som man har fött upp hemma) till djuraffären eller är det bara professionella odlare?
skulle va kul å veta..
#28 - 10 oktober 2004 21:35
det är inte så vanligt (vad jag vet) men det finns...
#29 - 10 oktober 2004 22:39
Är inte 65 liter lite för litet för just svärdbärare? Dom är ju verkliga snabbsimmare och blir rätt stora när dom är fullvuxna. Varken guppy eller platy blir så stora.
#30 - 11 oktober 2004 08:35
Njää det tror jag inte.. Har ahft det innan o det har gått bra. Såå stora är de ju inte...
#31 - 11 oktober 2004 15:06
Jag har fått jättemånga yngel av mina platys och dom bara föder mer,har alla olika konstiga färger och dom växer upp å får yngel själva.har nägra jag kallar för grillade platys för dom har såna där streck över kroppen som man får när man lägger en fisk på grillen. och det verkar vara dom som börjar ta överhand men har även mussepiggplatys i andra föärger än rött.Och nu börjar en gul sort med svart svans att öka i antal.jag har väldigt mycket lavamossa i en del, runt en rot,av akvariet, och så har jag tegelpannor som bildar grottor där ynglerna kan gömma sig.förutom ett jättegäng platys har jag Mollys,neunterta,glödbandstetra,guldhajkilfläcksterta och en svarthaj som är ca 40 cm stor och några jag inte minns namnet på och ändå klarar sig så många yngel som det gör. Har ett akvarium på 450 liter som är 2 meter långt.
#32 - 11 oktober 2004 15:44
Riktigt stora svärdbärare är på gränsen för din burk.
Endlers som du <b>inte</b> blandat upp med andra guppies är mycket mer intressant för affärerna (om du nu skulle ha sådana tankar) och mycket lämpligare för ditt akvariums storlek.
#33 - 11 oktober 2004 17:09
Okej.. Tycker inte riktigt om platy.. Vet inte varför... Tycker svärdbärare är finare..
Ta inte illa upp!

Har inte riktigt förstått vad dessa Endlers guppy är för nåt. Ser dom ut som guppies? Sökte här på zoopet men fann inget... Är de lätta att få tag på?

Har en dum pump som mina guppies har simmat bakom o fastnat o dött... Vad kan jag göra åt det?
Är endlers större än vanliga eller vice versa?
#34 - 11 oktober 2004 17:50
HAHA! nej det är inte nån av dom den som e lättast att få yngel med är prinsessan jag fick yngel efter andra dagen i akvariumet!
#35 - 11 oktober 2004 17:58
Endlers är som guppies var på 1960-talet...
Även om de fångades på 1970-talet.
MINDRE än odlingsformerna och honorna ser ut som honor...
Här är en länk att titta på om du klarar engelskan
http://www.petfish.net/endlers.htm
#36 - 11 oktober 2004 18:04
men då hade du väl bara tur att få en dräktig honaa.....
#37 - 11 oktober 2004 18:05
erikthur: sidan funkar inte..
#38 - 11 oktober 2004 18:06
Funkar för mej - sorry
#39 - 11 oktober 2004 18:10
okej.. konstigt...

men är endlers svåra att få tag på? jag har aldrig ens hört talas om såna...
så dom är bara mindre, men ser annars ut som vanligt?
#40 - 11 oktober 2004 18:15
exakt! vet ngn var man kan få tag på endlers guppy (kanske ngn hemsida?)

Mvh Malawi´n
#41 - 11 oktober 2004 18:26
den finns på simontorps lagerlista så dem butiker som bor nära er kanske hämtar fiskar från simontorp så har ni kanske tur att de tatt hem e guppy
#42 - 11 oktober 2004 18:43
oh, vilken tur. min akvariumaffär tar hem från simonstorp:D

Mvh Malawi´n
#43 - 11 oktober 2004 18:46
var ligger simontorp?
#44 - 11 oktober 2004 18:52
Simontorp ligger i Skåne. Rausing-miljardärernas gamla gård.
De säljer inte till privatpersoner - de är grossister (och odlare)
#45 - 11 oktober 2004 19:59
Aha..
Har de flesta akvarieaffärer fisk från dom, eller är det ovanligt? Hur tar man reda på det?
#46 - 11 oktober 2004 20:08
i butiken står det : Simontorp nånting eller typ "Vi tar hem ifrån Simontorp"
malawi'n inte för att va glädjedödare nu men det är inte säkert att dem har endlers guppy bara för att simontorp har det på sin lista... Det kan vara så att butiken inte vill köpa in endlers guppy, så vad det med min djuraffär :(
#47 - 12 oktober 2004 10:16
Hm.. Varför tror du dom inte vill det? Det verkar ju som en populär akvariefisk...
#48 - 12 oktober 2004 12:12
Jag vill rekomendera att bara ha 1 hane, (platy erf.) Jag hade 2 och min ena hane höll på att jaga livet av den andra. Försökte några veckor men det funkade inte. Akvariet är 375 liter och jag vill inte tänka på hur det skulle vara i ett mindre...Svärdbärare och platy är ju lite släkt så de är väll ganska lika i humöret. Däremot så har det gott bra med flera guppyhanar.
#49 - 12 oktober 2004 14:32
Ursprungligen skickat av maanda

Undrar bara vilka som är lättast att få yngel på, svärdbärare, molly, guppy eller platy?

Prova segelfensmolly.....funkar kanon för mig
+att de är snyggare
#50 - 12 oktober 2004 14:49
Har segelfensmolly.. en hona o en hanne i mitt 170 liters. märkte i morse att honan har drabbats av vita prick. dröjer nog inte länge förrän resten av akvariet är smittat =(
#51 - 12 oktober 2004 16:24
har märkt att det är lättare att ha ett stort akvarium ämn att ha små, när det gäller sjukdomar, förr när jag hade ett på 150 liter så dpg alltid mina mollys i vita prick men så bytte jag upp mig till 250 å nu 450 och sen dess har jag inte drabbats av några sjukdomar.
#52 - 12 oktober 2004 16:43
imho så tycker jag att det är lättast med guppy,sen platy, sen svärdbärare och "svårast" är molly.

Ingen av dem är dock särskilt svåra att odla på.
#53 - 12 oktober 2004 17:18
du ovanför mig!!! jag protestetrar! jag tror att molly är lättast att få yngel och att alla deras yngel överlever snabbare än platy
#54 - 12 oktober 2004 17:37
eftersom jag skrev imho (in my humble opinon) så var det endast min åsikt. Molly var den enda av dessa som jag behövde göra något för att få igång (salt).

Ingen av dem är särskilt svår så det är egentligen inte mkt att tjafsa om
#55 - 12 oktober 2004 18:20
Har precis medicinerat nu. Protozin hette det. Hoppas det ordnar sig...
Dock så stod det att man inte kunde ha kräftdjur i när man har den här medicinen, men jag har en räka. Fast jag var tvungen att chansa.. Den är inte så himla rolig ändå. Hoppas det ordnar sig.

Jäkla segelfensmolly. Det var i alla fall där det startade... Kommer säkert drömma om vita pricka inatt.
:s
#56 - 16 oktober 2004 10:46
Okej. Funderar på att sätta upp 65 liters karet i eftermiddag. Nu är det så att det enda jag har till det är lampa o akvarium. Inget mer. Ingen pump eller så..
Nån som har nåt tips på nån billig pump? Ska bara ha svärdbärare i. Troligen 1 hane o 2-3 honor...
Mkt växter.. 3-5 mm engelsk sjösten....
#57 - 16 oktober 2004 11:00
Just det. Kom på en sak till... Ursäkta om det börjar bli tjatigt när jag skriver inlägg efter inlägg så här.. sorry...
Men iaf. Är det nåt speciellt man ska tänka på med tanke på föräldrarna, när man väl fått ynglen? Ska man låta dom gå kvar i akvariet eller flytta på dom? Isåfall, när ska man flytta dom?

Tacksam för svar.
#58 - 16 oktober 2004 13:05
Kan inte låta bli att fundera på vad jag gör för fel när mina platy inte får någa yngle. Nu har jag läst överallt om att det ska vara så lätt att få yngel på platy, hmm verkar inte som att mina platy vet om detta, eller så är allihopa sterila [:-47]
#59 - 16 oktober 2004 20:09
kanske har du bara honor eller hannar? (dum fråga kanske..)
eller så är det nåt dumt med vattenvärdena..
#60 - 17 oktober 2004 09:00
Nä, jag har tre honor och två hanar, så jag tycker att det är lite märkligt att det aldrig blir några yngel.
#61 - 17 oktober 2004 14:59
hur länge har du haft dem?
#62 - 17 oktober 2004 15:00
Mina platyyngel är de bästa överlevarna 27 av kullen på 35 överlevde. I guppykullen på 15st överlevde 5.
#63 - 17 oktober 2004 16:46
Okej..Har startat upp med växter o allt nu. Ska köpa en ny pump till mitt 170 liters, har en pump där nu som skulle vara lagom till typ 60 liter, så det är lite krisigt. Mkt vattenbyten är det som gäller...
Men då ska jag iaf flytta över den pumpen till det lilla =)

Ska köpa svärdbärare senare i veckan eller nästa helg.. Ska låta karet köra in sig lite grann först.
#64 - 18 oktober 2004 13:29
Hej, jag har haft mitt kar i två månader (med platy)och har redan fått nio yngel(bara en hane och en hona.
#65 - 18 oktober 2004 13:34
Du måste ha yngelakvarium eller yngelkasse. De brukar kosta ca 50 kr
#66 - 18 oktober 2004 15:22
Så man kan inte ha föräldrarna i samma akvarium som ynglen? Även om man har täta växer?
#67 - 18 oktober 2004 15:48
Visst kan du ha kvar yngel hos föräldrar, man får bara räkna med att endast några överlever. Vilket ibland är bra så det inte blir överbefolkat. Ju mer växter=fler överlever
#68 - 18 oktober 2004 16:58
okej.. så om jag vill att så många som möjligt ska överleva, ska jag ta bort de vuxna fiskarna då?

har även funderat på en sak.. man kan ju köpa flingfoder som är i mindre storlek än vanligt till yngel. men är det verkligen nån skillnad eller kan man bara smula sönder det fligfoder man har? eller finns det nåt i det lilla flingfodret som är bra för att få ynglen att växa eller så...?
*funderar*
#69 - 19 oktober 2004 10:35
Har bestämt nu att jag ska köpa en större pump imon o flytta över den lilla till det lilla akvariet. Undrar bara om det är stor risk att de små ynglen sugs in i pumpen?
Hade en gång en khuliål som bodde inuti pumpen...
#70 - 19 oktober 2004 18:48
Nu har jag en ny pump! En fluval 204 blev det till det stora.
Har tagit pappa o mej hela kvällen å sätta ihop. Hehe.. Man är ju lite gröngöling på det området ännu...
Men det funkar som det ska i alla fall!

Jag var inte med när pappa handlade, så jag bad honom köpa svärdbärare. 2 honor o en hanne sa jag. När han kom hem var det bara två honor. Fast han sa rätt i affären, men de missade det... *suck*
Jaja.. inte hela världen.
#71 - 22 oktober 2004 17:06
har nu 3 honor o en hanne.. vilken 'r egentligen den bästa maten att ge svärdbärare? just nu ger jag bara vanligt flingfoder...

Annons