Vilken bakgrund?

#1 - 4 februari 2011 17:53
Hej, nu har jag börjat lite smått med fundering på att göra en bakgrund till mitt 400l akvarium, har börjat gjort lite små mallar och behöver just din hjälp med vilken färg/utseende jag skall ha [:o], mycket svårt att välja tycker jag. klicka på länken till min blogg och titta på mina mallar. Kommer nog lägga ner mer tid till att få konstruktionen mer värklig på själva bakgrunden som komma skall.
http://chippenn.blogg.se/2011/february/bakgrundsbygge.html
#2 - 4 februari 2011 18:35
not to burst the bubble men det brukar faktiskt vara smidigare/snyggare/mer praktiskt att bara köpa en bakgrund..
#3 - 4 februari 2011 18:49
jo håller med men kostar också "mycket" tycker jag, man kan få fina bakgrunder själv också har jag sett
#4 - 4 februari 2011 18:52
395 spänn per modul i uppsala för BTN slimline.. tror jag..

men ska du väl göra det så låt det ta tid, annars kommer det att se crap ut.. lycka till :)
#5 - 4 februari 2011 18:57
Har tittat på dessa, över 2 papp skulle kalaset kosta visst blir det nog bra men det är kul att bygga själv också
#6 - 4 februari 2011 21:14
Var inne en sväng på Godhems Zoologiska i majorna/Göteborg för ca 1 vecka sedan. De sålde BTN slimline red och white gneis för 249:- per modul.....då sitter ordinarie prislapp på med 495:-. kanske värt att kolla

//Fredrik
#7 - 4 februari 2011 21:32
Det är svårt att motivera hemmabyggda bakgrunder rent ekonomiskt. En bakgrund på 150x60x25 lär ha en materialkostnad på 500-1500 rimligtvis, dock föreligger risk för att det skulle kunna bli dyrare än så. Utöver det har vi andra kostnader så som transporter osv, kanske ej nämnvärda i sammanhanget.
Den största kostnaden är så klart arbetskostnaden! beroende på om man ser till marknadslönen för motsvarande jobb eller till vad man egentligen arbetar med så varierar den kostnaden vida. Men rimligtvis 100-300 kr i timmen. Mao, enligt mig, så finns en alternativkostnad.

Så om du inte värderar exklusivitet, designmöjlighet eller någon annan faktor tillräckligt högt så gör man bäst i ta ett extra skift på jobbet. Tjäna in pengar genom att jobba på ditt jobb istället, och få en snygg bakgrund.
#8 - 5 februari 2011 17:18
Det är bara de att grejer till att göra egen bakgrund har jag hemma :) har lite folk som kan fixa sådant, så alltså kostar det nada. Jag har en familj som inte samtycker att en bakgrund till ett akvarium förr 2000:- är värt, visst skulle jag bo själv och hade en ekonomi som högre så visst, en köpt bakgrund ÄR snyggare men det kan vell bli bra med egen hemmagjord alldeles egen bakgrund med?
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 5 februari 2011 17:40
Chippen81 skrev:
.....men det kan vell bli bra med egen hemmagjord alldeles egen bakgrund med?

Ja visst kan det - jag har sett flera snygga hemmabyggen, men för att det skall bli riktigt snyggt måste man ha känsla för att designa och jag skulle nog vilja påstå att 9 gånger av 10 så är det snyggare med en svartmålad bakruta än med en hemmabyggd bakgrund.
#10 - 5 februari 2011 17:48
hur konstigt det än känns håller jag helt med kjell haha.. :)

sen blir det ju inte 2 lax? 400L jag antar att det är på sitt absoluta max 2m antagligen 150? 50 högt? 60 högt? dvs 3 moduler.. "De sålde BTN slimline red och white gneis för 249:- per modul" alltså 750kr..
#11 - 5 februari 2011 17:53
jag gör egen bakgrund och visst summa sumarum blir det kanske inte många hundralappar billigare MEN så otroligt myckjet roligare. men tid tar det, hållt på i en månad nu och är inte ens klar med limmningen av frigolit, sen ska det formas, målas osv.
kommer bli en toklång projekttråd ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 5 februari 2011 17:57
sen blir det ju inte 2 lax? 400L jag antar att det är på sitt absoluta max 2m antagligen 150? 50 högt? 60 högt? dvs 3 moduler.. "De sålde BTN slimline red och white gneis för 249:- per modul" alltså 750kr..

Om man måste ta ett SMS-lån så blir det nog 2.000:p
#13 - 5 februari 2011 18:48
Icecoffee skrev:
jag gör egen bakgrund och visst summa sumarum blir det kanske inte många hundralappar billigare MEN så otroligt myckjet roligare. men tid tar det, hållt på i en månad nu och är inte ens klar med limmningen av frigolit, sen ska det formas, målas osv.

kommer bli en toklång projekttråd ;)

Ditt bygge, gäller de flesta tror jag, lär inte ens bli billigare. Ok, antar inte att du lagt ner en månad effektiv tid. Men flera dagar rimligtvis och fler lär det bli. Jag vill återigen trycka på arbetskostnaden och alternativkostnaden som uppstår när man väljer hemmabygge. I ditt fall kommer bakgrunden kosta högt över en köpebakgrund.
#14 - 5 februari 2011 18:54
Ja visst kan det - jag har sett flera snygga hemmabyggen, men för att det skall bli riktigt snyggt måste man ha känsla för att designa och jag skulle nog vilja påstå att 9 gånger av 10 så är det snyggare med en svartmålad bakruta än med en hemmabyggd bakgrund.

Bifaller!

Och om jag ska återgå till topic och samtidigt vara krass så är tyvärr min åsikt att ts:s bakgrunder, att döma utav länken, omfattas av de 9 som inte slinker igenom. Mitt tyckande.
#15 - 5 februari 2011 18:58
frigotlit har kostat 45 kr, husfix 50 kr, lack 200, silikon . övriga prylar har jag hemma. arbetstiden är grymt billig då jag jobbar som sjuksköterska ;)
Sen gör jag det som en hobby så att räkna in arbetskostad så är nog mitt dyraste nöje den facklitteratur jag läser. den är både dyr och kommer ta lång tid o läsa igenom :)
#16 - 5 februari 2011 18:59
du får hålla utkik efter mitt bygge, vore kul men "kritik" :)
#17 - 5 februari 2011 19:12
Icecoffee skrev:
frigotlit har kostat 45 kr, husfix 50 kr, lack 200, silikon . övriga prylar har jag hemma. arbetstiden är grymt billig då jag jobbar som sjuksköterska ;)

Sen gör jag det som en hobby så att räkna in arbetskostad så är nog mitt dyraste nöje den facklitteratur jag läser. den är både dyr och kommer ta lång tid o läsa igenom :)

Du har helt rätt, det finns flera aspekter att beakta! Andra aspekter som motiverar olika förfaranden. Jag anser inte att det finns någon alternativkostnad när jag väljer min fritid. Min fritid är värd mkt, så mkt att jag väljer den framför jobb och "förlorad" ekonomisk vinning. Så det är en avvägning av massa olika, ibland subjektiva och godtyckliga, aspekter. Men att bygga eget för en strikt ekonomisk vinning tror jag inte är det bästa alternativet.

Och jag ser fram emot att få se vad du åstadkommit!
#18 - 5 februari 2011 19:30
absolut håller jag med dig sushi (grymt gott förövrigt) skulle nog inte göra det för ekonomins skull, sen snackar vi 45 liters vet inte om jag skulle vilja ha så mycket frigolit i ett 400 liters, ganska bra flytförmåga i frigolit :)
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 5 februari 2011 20:04
OM det bara vore för ekonomis skull så skulle säkert inte någon av oss hålla på med akvarier;)

Så tycker man det är kul att göra en egen bakgrund så skall man självklart göra det - inte för att det blir snyggare eller för att man sparar pengar utan helt enkelt bara för att man tycker det är kul att testa.

Själv hörde jag Sune Holm hålla föredrag i Halmstad 1981 om hur man bygger bakgrunder i frigolit och efter det så jag gjorde jag flera sådana bakgrunder men uppriktigt sagt så var de inte så snygga så jag insåg min begränsning[:o]
#20 - 5 februari 2011 21:30
skoj att göra egen! Dvs det finns ingen annan som har en lika dan! Tråkiga dock är att jaga alla små frigolit bitar med damsugaren! Blev klar med min för ca en vecka sedan och har sedan dess dammsugit huset säkert 4ggr och hittar fortfarande små bitar lite här och där!

Ytterligare en tråkig grej är att sedan vänta på att gifterna försvinner så man kan börja plantera med mera!!! Snart dax för min del! ;)

Behöver du fortfarande ideer om färger så valde jag att använda vinstocks svart, engelsk röd och oxidgul!

En grej som jag tyckte blev bra var att blanda in färgen först i husfixet och göra de grova skillnaderna. Blandade även in färg i lacken så kontrasterna mellan färgerna blev mer "spökiga" åvanpå grundfärgerna! (svårt att förklara)

Första gången för mig dock troligtvis inte sista!

Vet inte riktigt hur man lägger upp bilder men om du önskar så kan jag maila!
#21 - 5 februari 2011 23:11
Jag skrev i trådstarten att jag ville ha tips på utformningen av min bakgrund inte en massa klagomål och tjafs om att jag aldrig kommer fixa att få till en bra bakgrund som jag för övrigt ska pröva med markisolering.
Dom moduler som jag la ut via länken är bara provmoduler som jag har slängt fram på 40 minuter!!
Tack apteck för ditt seriösa svar iallafall och alla tipsena,du får gärna maila bilder.
Vill gärna ha fler tips om utformningen på bakgrunden.
#22 - 5 februari 2011 23:21
Sorry chippen, har nog bidragit till flykten från topic. Ser framemot det färdiga resultatet, visa gärna upp.
#23 - 6 februari 2011 08:51
är det sten du vill ha till bakgrund eller inslag med träd?

hursom tycker jag du ska leta efter foto på något du gillar, och jobba därifrån. Jag fasta för skiffersten och valde att limma frigoliter på höjder för att få klippor m.m, dvs inte vanliga runda stenar, detta gör jag tillsammans med en störra rot i mitten i frigolit som kommer agera grotta.
ungefär som denna
[ATTACH=CONFIG]41994[/ATTACH]

Sök lite på youtube "DIY Aquarium background" finns lite tips och ideer en del bra fler sämre.
#24 - 6 februari 2011 10:29
Tack ser bra ut med skiffer kul ide, ska titta på youtube, ni som har gjort egna bakgrunder får gärna visa bilder.
#25 - 7 februari 2011 20:16
Lägger in ett par bilder på min första (men förmodligen inte sista) egentillverkade bakgrund. Köpte ett begagnat hörnakvarium för snart ett år sen och den förra ägaren hade gjort en egen bakgrund som föreställde en klippvägg och det inspirerade mig att göra en egen. Jag var mer inne på sydamerikainspirerat och ville bl.a. få in en stam. Den första bilden är tagen innan jag lackat bakgrunden, den andra är tagen efter att akvariet gått ett par månader (tyvärr ganska mycket rörelseoskärpa). Hoppas jag fick till allt då detta är mitt första inlägg på detta forum.

[ATTACH=CONFIG]42050[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]42051[/ATTACH]
Bilagor:
#26 - 7 februari 2011 20:18
inget dåligt försa inlägg ronaa!" :D
#27 - 8 februari 2011 20:59
Tack hannesc. Har fått mycket inspiration och lärt mig massor av att bara läsa på forumet men kände att det kanske var dags att bidra lite själv också:)
#28 - 8 februari 2011 21:08
tycker jag verkligen! :)
#29 - 10 februari 2011 15:18
Snyggt Ronaa! Vad har du använt dig av är det riktigt virke? eller är du sådär konstnärlig med sellplast?
#30 - 10 februari 2011 21:08
Chippen81 skrev:
Snyggt Ronaa! Vad har du använt dig av är det riktigt virke? eller är du sådär konstnärlig med sellplast?

Tack tack. Allt är gjort av cellplast. Jag använde "vanlig" cellplast som jag köpte på två olika ställen, en som var lite dyrare var också mer "kompakt" och lättare att jobba med, smulade inte lika mycket. Nästa gång provar nog jag också markisolering då jag tror att den är ännu mer "kompakt". Hittade en hel del information och tips här på forumet (gamla trådar) när jag planerade min egen bakgrund.

Annons