Vilken belysning till 560L

#1 - 7 januari 2007 15:19
Hej akvarister

Jag kommer snart att installera ett egenbyggt akvarium bara för växter, den kommer att vara 200cm långt och 70cm djupt samt 40cm högt. alltså ett ganska brett kar med mycket plats för växter, dock inte så mkt plats för höga växter att sträcka ut sig på höjden. hade tänkt mig minst 0,5watt per liter.

Nu skulle jag vilja höra lite om vilken belysning som ni skulle rekommendera till detta, det kommer sannolikt att vara utan täckglas. Lysrör? T5 ellerT8, skillnad? Eller metallhallogen? Kostnader i inköp och i drift är också intressant.

H.
#2 - 7 januari 2007 15:52
Ska du ha många watt per liter är MH ett säkert kort. I ditt fall tex 3*150 watt + 2*54 w T5. Jag har en sådan ramp till mitt 960 och är jättenöjd, gav ca 5000:- för en ny sådan:D .
#3 - 7 januari 2007 16:32
Mitt kar blir ju inte så djupt, så det räcker med lite färre antal watt per liter tänkte jag. kanske 2 ggr 150w MH ger motsvarande som du har i ditt ansjo.

jag undrar om 100w lysrör ger lika många lumen som 100w MH?
#4 - 7 januari 2007 20:03
Wattantalet räcker nog som du säger med 2*150w, men det är spridningen på ljuset som blir problem. Ett 2 meter långt kar bör nog ha minst 3 lampor, annars blir ljuset ojämt fördelat då ljuset inte kommer ut i kanterna, men det gör det inte riktigt med 3 heller;) .
#5 - 7 januari 2007 22:14
ansjo skrev:
Wattantalet räcker nog som du säger med 2*150w, men det är spridningen på ljuset som blir problem. Ett 2 meter långt kar bör nog ha minst 3 lampor, annars blir ljuset ojämt fördelat då ljuset inte kommer ut i kanterna, men det gör det inte riktigt med 3 heller;) .

ja det har du rätt i, då passar ju lysrör bättre då man kan anpassa längden bättre.
Men skulle tre MH lampor räcka om man höjde upp dem lite så spridningen blev ok eller tappar man ljusstyrka då?

H.
#6 - 8 januari 2007 08:26
Jag har 3 lampor till mitt kar som också är 2 meter långt och de sitter ungefär 40 cm ovanför karet för att få någorlunda jämt ljus över hela karet. Rampen är 160 cm lång och längst ut äär ljuset inte lika starkt som i mitten, men det löses fint med att ha växter som inte är så ljuskrävande i kanterna och det växer som sa*an där med:D .
Du tappar inte nämvärt i ljusstyrkan utan får jämnare ljus samt det är lättare att greja med karet om inte rampen hänger i vägen, då jag får ansa och slänga en 10 liters spann med växter i veckan:p .

Annons