Vilken belysning till litet akvarium?

#1 - 21 december 2004 14:22
Hade tänkt bygga ett akvarium själv som sedan kommer att stå på jobbet. Det är på projekteringsstadiet 40x40x40, motsvarande 64 liter, (eller nåt sånt) och kommer att få en sockel och överdel i trä medan själva tanken kommer att vara helglas.

Nu har jag kommit till den punkten där jag måste välja belysning, men jag vet inte om jag ska ha ett lysrör på diagonalen som då skulle bli lite drygt 55 cm lång. Då borde man få ner ett 15W-rör (45cm). Fast det blir kanske tight med armaturen också.
Alternativet är då att hitta lamphållare som passar, finns det någon sockel för lågenergilampor som tål den fuktiga miljön som ett akvarium innebär? Finns det lågenergilampor med ett vettigt spektrum för växter eller är lysrör det enda som gäller?

Är det någon som har erfarenhet av nåt sånt här?
#2 - 21 december 2004 14:38
Metall-halogen på 70w är nog lagom till ett så litet.
#3 - 21 december 2004 14:59
Hmm, MH-lampor? Glömde nog skriva att det ska vara ett budgetbygge. Man ställer inte vad som helst på jobbet med tanke på att städpersonalen välter ner saker från bordet och till råga på allt torkar skärmen med skurvatten och wettex-duk :).
#4 - 21 december 2004 15:29
Satsa på på små korta lysrör, finns nog billiga små armaturer. Sök på små T5 armaturer här på zoopet om du vill gå upp en prisklass.

Det växer av lågenergilampor men ljuset blir lite väl grönt, inte så fint. Jag kör med 3X11w i ett liknande kar, rekommenderas ej annat än om man vill spendera ETT minimum av PENGAR.
#5 - 23 december 2004 10:22
Ursprungligen skickat av Storfiskar n

Satsa på på små korta lysrör, finns nog billiga små armaturer. Sök på små T5 armaturer här på zoopet om du vill gå upp en prisklass.

Det växer av lågenergilampor men ljuset blir lite väl grönt, inte så fint. Jag kör med 3X11w i ett liknande kar, rekommenderas ej annat än om man vill spendera ETT minimum av PENGAR.

T5 är inge bra, måste upp i temp över 35*C för att ge mest ljus och de finns oftast inte som akvarierör i affären.+ att de är dyra.
satsa på T8(26 mm) de ger mäst ljus vid 20*C. finns i från 10W.
15w är 438mm.
#6 - 23 december 2004 10:45
Kjell & Co har SMÅ lysrör med G5 sockel. De kortaste är 13,6 cm 4Watt. De har hela kittet med reaktor, hållare och glimtändare.

Edit: Färgtonen är 4000K
#7 - 23 december 2004 11:00
det är ju en 33:a, enkelfärgsrör.
fårgåtergivningen är ca 60%
#8 - 23 december 2004 11:04
Ursprungligen skickat av lysröret

det är ju en 33:a, enkelfärgsrör.

fårgåtergivningen är ca 60%

Jaja... Tror att det kan vara svårt att hitta fullfärgs akvarierör i den storleken.

Annons