Vill du ha en pålitlig bruksbil köp japanskt, t.ex. toyota eller allra helst en Lexus om du vill lägga ner lite mer pengar. Om du absolut inte vill ha en toyota så brukar Nissan och Mazda få nästan lika bra betyg.
Mellanting mellan en sedan och en kombi blir en halvkombi. Bl.a. Mazda 6, Nissan Almera och Toyota Corolla finns som halvkombi.
Glöm inte att bil marknaden går ganska segt och det finns rejält med prutmån, främst hos bilhandlare med stora lager av begagnade bilar.
Själv är jag på jakt efter en Mustang -05 och ska sälja min Toyota, definitivt inte av ekonomiska, pålitlighets eller miljömässiga skäl...
BMW är för folk som tror att dom kan nått om bilar och har förmycket pengar
Jag skulle faktiskt vilja slå ett slag för att skilja mellan halvkombi och kombicoupe. Det verkar som om båda namnen ofta används på samma biltyp, men för mig är en halvkombi en bil som har en mer eller mindre lodrät baklucka, som en kombi, men är kortare, medan en kombicoupe är en fyrdörrarsbil (jag avskyr benämningen femdörrars, eftersom jag inte ser bakluckan som en dörr) som har en coupeformad kaross, med hel baklucka, där den lutande bakrutan ingår i luckan (till skillnad från en sedan). Skillnaden blir ju ganska tydlig, eftersom bilen ifråga tydligen ska användas som hundbil, jag tror inte hunden skulle trivas så bra därbak i t.ex en Mazda 6 som du nämner, om den inte är en kombi (alternativet är en kombicoupe), däremot skulle den nog trivas bättre därbak i en Mazda 3, som jag vill kalla halvkombi. Att kalla båda Mazdorna för halvkombi blir ju lite fel, eftersom de inte alls har samma form på bakpartiet, och därför lämpar sig olika bra som hundbil.
Exempel på bilar med coupekaross: Mazda 6, Toyota Corolla 98-01, förra SAAB 9-3, äldre Renault Megane, Renault Laguna, m.fl. Inga bra hundbilar om man inte vill ha hunden i baksätet.
Exempel på bilar med halvkombikaross: Mazda 3, Toyota Corolla -02-07, Toyota Auris, VW Golf, Renault Clio, m.fl. Funkar nog som hundbilar, även om en riktig fullstor kombi är att föredra.
Men det är ju mitt sätt att se på saken :)