vilken bil ska man ha???

#1 - 3 maj 2009 13:17
Hej!
Jag behöver lite hjälp. Nu ska jag köpa mig en bättre lite mer nyare bil. Hundbil samt åka lång med bil. Tidigare har jag haft en 106.a på 15 år som har varit kanon att åka kortare sträckor med (allt under 10 mil och inte på motorväg) till och från jobbet eller till och från hundklubben.
Och den var KANONERS som hundbil. Fick plats med hundbur därbak och Hunden älskade den bilen.

Nu hade jag sålt den bilen och vill ha en mer bekvämare bil. en som man kan åka långt, våga köra om långtradare och som man vågar åka på morotvägen med *skratt*

Dessa tre bilar är vad jag funderar på

VW Golf 1.6
VW Golf 1.6 Variant
och Volvo V40

någon om kan komma med egen erfarenhet av bil, förslag, tips och råd för mitt bilval?
#2 - 3 maj 2009 13:22
Toyota Corolla 1.6 halvkombi och kombi, 02 och framåt :) Syrran och hennes man har en Corolla kombi från 04, som de får in en rätt stor barnvagn i. De är driftsäkra som få.

Har själv en Corolla halvkombi.
#3 - 3 maj 2009 15:39
gillar inte toyota :(

Micke_A skrev:
Toyota Corolla 1.6 halvkombi och kombi, 02 och framåt :) Syrran och hennes man har en Corolla kombi från 04, som de får in en rätt stor barnvagn i. De är driftsäkra som få.

Har själv en Corolla halvkombi.
Guest
#4 - 3 maj 2009 15:48
Inte volvo, skitbil. Golf är grymma men vilken serie tänker du på? 3-4-5? Ganska små bilar går väldigt najs.
#5 - 3 maj 2009 15:50
Varför volvo v40? De har väldigt litet utrymme i skuffen ;)
Vi har en v70-04 och är mycket nöjda. Bekväm att köra långa sträckor, farthållare och alla andra viktiga bekvämligheter som krävs vid långkörning. Dessutom har den hyfsat bra plats för hundbur bak. Inte lika rymlig som en 740 men helt klart skönare på alla sätt och vis :)
#6 - 3 maj 2009 15:54
Nubi skrev:
gillar inte toyota :(

Synd, annars är de bland de bästa biltipset man kan ge.
Hur mycket har du tänkt dig att betala?
#7 - 3 maj 2009 16:11
Det kommer säkert en och annan protest nu men jag skulle faktiskt vilja föreslå Skoda Octavia (kombi för utrymmet). Jag kör en själv och den har varit förvånadsvärt problemfri med tanke på Skodas tidigare rykte. Deras nya ägare har snäppt upp kvaliteten väldigt mycket och det är mycket bil för pengarna.

/J
Guest
#8 - 3 maj 2009 16:13
Bmw 335 touring. 306 pållar att utnyttja och så jävla mkt väggrepp.
#9 - 3 maj 2009 16:25
Provkör först bilarna och känn efter vilken du gillade bäst, samt var du får mest för pengarna:). Sedan är det bara att börja pruta:p!
#10 - 3 maj 2009 17:16
Gör som jag , köp en V40.
Modellerna mellan -02 och sista 04:an är riktigt bra.
Inget som rostar och inte nåt som går sönder vid normal körning heller.
Min V40 från 2000 har snurrat 23700 mil drygt och den startar varje gång och strular never ;)
Skulle jag byta bil nu så hade jag letat efter en V40 2.0t 165 hk från 2004 med låga mil, gärna pensionärsägd och pedantskött under 6-7000 mil på mätaren.
Fullt utrustad och automatare men manuell låda funkar bra oxå ;)
Ruskigt prisvärd bil och man sitter kungligt i dom oxå.
Bra komfort och tyst och säkert i kupén me.
Eller så väljer man T4:an på 200 hk som e riktigt pigg men sliter mer framdäck än lättrycksturbon.
I båda fallen är det en skönare bil än golfen.
#11 - 3 maj 2009 17:45
Nubi skrev:
Hej!

Jag behöver lite hjälp. Nu ska jag köpa mig en bättre lite mer nyare bil. Hundbil samt åka lång med bil. Tidigare har jag haft en 106.a på 15 år som har varit kanon att åka kortare sträckor med (allt under 10 mil och inte på motorväg) till och från jobbet eller till och från hundklubben.

Och den var KANONERS som hundbil. Fick plats med hundbur därbak och Hunden älskade den bilen.

Nu hade jag sålt den bilen och vill ha en mer bekvämare bil. en som man kan åka långt, våga köra om långtradare och som man vågar åka på morotvägen med *skratt*

Dessa tre bilar är vad jag funderar på

VW Golf 1.6

VW Golf 1.6 Variant

och Volvo V40

någon om kan komma med egen erfarenhet av bil, förslag, tips och råd för mitt bilval?

STOR VARNING PÅ GOLF växellådarna , alla 5 växlade + 6 växlade ,
dom måste du lyssna efter oljud . vi säljar 4-5 i veckan renoverat, specielt växellådskod DUU . vo v40 , är en problem fri bil 98-99 o uppåt
jobbar med motor o växellådar
//janne
#12 - 3 maj 2009 18:40
TUSEN TACK!!
(Tycker ÄNDÅ om golfarna)

Bra då vet jag vem jag ska vända mig till om bilens motor eller växellåda krånglar ;-)

Förhoppningsvis om jag hinner imorgon åker jag till E-tuna och provkör både V40 och golfen :)

Det är sådana här tillfällen det är bra med Off Topic ämnen i ett forum

STOR VARNING PÅ GOLF växellådarna , alla 5 växlade + 6 växlade ,

dom måste du lyssna efter oljud . vi säljar 4-5 i veckan renoverat, specielt växellådskod DUU . vo v40 , är en problem fri bil 98-99 o uppåt

jobbar med motor o växellådar

//janne
#13 - 3 maj 2009 18:41
-Aj Aj Kapten ;-)

ansjo skrev:
Provkör först bilarna och känn efter vilken du gillade bäst, samt var du får mest för pengarna:). Sedan är det bara att börja pruta:p!
#14 - 3 maj 2009 18:42
Serie nr 4 :)
Narii skrev:
Inte volvo, skitbil. Golf är grymma men vilken serie tänker du på? 3-4-5? Ganska små bilar går väldigt najs.
#15 - 3 maj 2009 18:45
Vi (sambon) har en Saab 9-5 kombi som första bil. Så detta ska vara en lite mindre bil.

Nina82 skrev:
Varför volvo v40? De har väldigt litet utrymme i skuffen ;)

Vi har en v70-04 och är mycket nöjda. Bekväm att köra långa sträckor, farthållare och alla andra viktiga bekvämligheter som krävs vid långkörning. Dessutom har den hyfsat bra plats för hundbur bak. Inte lika rymlig som en 740 men helt klart skönare på alla sätt och vis :)
#16 - 3 maj 2009 18:47
Kör själv en Chevrolet Caprice Wagon, Teknikens Värld gjorde ett test där dom lyckades stuva in 43 ölbackar(gamla modellen) och med hi-jackers, elstyrd bakruta som kan styras från förarplatsen(perfa att vädra ut fisande hundar) samt en "tailgate" som kan öppnas både som dörr och fällas som lemm är den nog oslagbar som hundtransport, det samt faktumet att den väger 2.5 ton och har riktiga kofångare gör den dessutom relativt säker för fyrfotingen..
#17 - 3 maj 2009 18:52
Hahaha!
Nu var det en liite mindre bil jag var ute efter.
Sambon hade en cheva förut...riktig hillbilly stuk med fursia färg. HEMSK SAK. Automat oxå.
Fanns tillfällen när man åkte i stan då man kände sig som Ace Ventura när han åker i sin monster truck bil i djungelen och säger "no body wants to play with me".

Gaffel skrev:
Kör själv en Chevrolet Caprice Wagon, Teknikens Värld gjorde ett test där dom lyckades stuva in 43 ölbackar(gamla modellen) och med hi-jackers, elstyrd bakruta som kan styras från förarplatsen(perfa att vädra ut fisande hundar) samt en "tailgate" som kan öppnas både som dörr och fällas som lemm är den nog oslagbar som hundtransport, det samt faktumet att den väger 2.5 ton och har riktiga kofångare gör den dessutom relativt säker för fyrfotingen..
#18 - 3 maj 2009 19:26
Köp en Saab 9-5 Aero och sätt i ett chip så kan du köra 0.7-0.8 med bibehållen körglädje.

säker och tålig bil.
#19 - 3 maj 2009 19:37
Sambon har en saab. själv vill jag ha en lite mindre bil.
Tycker inte om Saab, JAG sitter så dåligt i de :(

Martin85 skrev:
Köp en Saab 9-5 Aero och sätt i ett chip så kan du köra 0.7-0.8 med bibehållen körglädje.

säker och tålig bil.
Guest
#20 - 3 maj 2009 19:39
Martin85 skrev:

säker och tålig bil.

USCH.

Bmw 1 serie är grymma dock dyra. 120D + chip 188-200hkr minns inte riktigt.
http://www.blocket.se/vi/20798737.htm?ca=11_s Drar lite oxo. 2st bensintankar till Italien från sthlm.
#21 - 3 maj 2009 19:45
Asså ni fattar ju inget! En Mini ska det vara! En BMC! :D (BMW versionen går också bra!)
#22 - 3 maj 2009 19:50
ASG!!!
Du Osis jag har haft en mini, rolig bil att köra i storstaden.
Nackdelen är när man köper balkongmöbler och inser att bilen är lika bred som trädgårdsbordet *fniss*
#23 - 3 maj 2009 20:00
Köp pickup modellen eller stor-modellen!(Namn någon?) :d
Guest
#24 - 3 maj 2009 20:08
osis skrev:
Köp pickup modellen eller stor-modellen!(Namn någon?) :d

Clubman, men om mna ska köpa mini så skare va mini cooper S me Works paketet.
#25 - 3 maj 2009 20:08
Automatlåda säger jag bara...din sambo tycks ha utmärkt smak...har åsså en Saab 9-5 kombi. Dessutom e den jäkligt snygga att titta på. Helst ska den vara röööööd. :D
#26 - 3 maj 2009 20:09
Nä, Clubman är det inte jag menar... Hmm...
#27 - 3 maj 2009 20:13
Nu vet jag! Mini Van är det jag menar! :d Stooor! :p
#28 - 3 maj 2009 20:15
tänkte säga att en volvo 740 är en riktigt bra bil men såg sen att du ville han en liten XD. har själv en 740, drar faktiskt bara 0.85 l/m :), är stolt :p.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 3 maj 2009 20:23
Nubi skrev:
ASG!!!

Du Osis jag har haft en mini, rolig bil att köra i storstaden.

Nackdelen är när man köper balkongmöbler och inser att bilen är lika bred som trädgårdsbordet *fniss*

Min nuvarande bil är en Skoda Fabia, innan dess hade jag en Audi A6, innan dess en Dodge Van.
Den jag har nu är den absolut bästa av dom (men jag kommer nog att köpa en ännu mindre nästa gång). Den är tillräckligt stor för mig att köra (sitter betydligt bättre i Skodan i t.ex. Volvo S60), det är acceptabelt utrymme bak och acceptabelt med bagageutrymme.
Visst - ibland så måste man köra stora grejer som du skriver, men då hyr jag en bil - det är hyfsat billigt.
Så genom att ha en så liten bil och istället hyra en stor bil när det behövs sparar jag med råge årligen gott och väl ihop till en 14 dagars vintersemesterresa till värmen för mig och frugan.
Guest
#30 - 3 maj 2009 20:32
macke_fisk skrev:
tänkte säga att en volvo 740 är en riktigt bra bil men såg sen att du ville han en liten XD. har själv en 740, drar faktiskt bara 0.85 l/m :), är stolt :p.

Körde du 30 då lr?

osis skrev:
Nu vet jag! Mini Van är det jag menar! :d Stooor! :p

Den gamla heter kanske van men nya heter clubman.
#31 - 3 maj 2009 20:34
Joacim skrev:
Det kommer säkert en och annan protest nu men jag skulle faktiskt vilja föreslå Skoda Octavia (kombi för utrymmet). Jag kör en själv och den har varit förvånadsvärt problemfri med tanke på Skodas tidigare rykte. Deras nya ägare har snäppt upp kvaliteten väldigt mycket och det är mycket bil för pengarna.

/J

Skoda har helt klart klättrat upp ett par klasser som Jocke skriver, köp hellre skoda än VW, skillnaden dom i mellan är märket, och det är det som kostar...
Annars är väl tipset att köpa en bil med lågt andrahandsvärde.
Guest
#32 - 3 maj 2009 20:41
NIC skrev:
Skoda har helt klart klättrat upp ett par klasser som Jocke skriver, köp hellre skoda än VW, skillnaden dom i mellan är märket, och det är det som kostar...

Annars är väl tipset att köpa en bil med lågt andrahandsvärde.

Golf är bäst... Skoda pajjar vid 25k, medans vår gaaamla golf rullat 45k nu. ALDRIG nåra fel. Bara man gör service osv i tid så.
#33 - 4 maj 2009 04:48
Narii skrev:
Den gamla heter kanske van men nya heter clubman.

Menade ju den gamla! Pickup hör också bara till dom gamla:D
Men den nya Clubman är snygg enligt mig! :D
#34 - 4 maj 2009 09:00
Om man vill ha en liten bil som lastar mycket så ta en titt på Opel Agila. Sjukt ful och tråkig men med enormt last utrymme om man fäller sätena. Jag har själv fraktat ett 375l akvarium i farsans Agila. Och ryktet att Opel är opålitliga rosthögar är baserat på gamla modeller från -70 och -80 talet nuförtiden är de bland de bästa på rostskydd och har inte sämre pålitlighet än sina konkurenter. En polares farsa har pendlat Halmstad - Köpenhamn med en Agila under ett par år, kommer inte ihåg hur långt den hade gått när han bytte men det var nån stans i häraden 50-60000mil (vilket var så extremt att opel ville köpa den av honom för att analysera den)

Själv så kör jag en Toyta Corolla -96 som går som en klocka och lastar allt jag behöver
#35 - 4 maj 2009 10:09
Nubi skrev:
Sambon har en saab. själv vill jag ha en lite mindre bil.

Tycker inte om Saab, JAG sitter så dåligt i de :(

Oki. Låter skumt att du sitter illa i en Saab. De som har överlägset skönaste sätena om man pratar normala bilar.

Just körkomforten är det enda som hindrar mig från att byta bort från Saab idag och motorstyrkan då. Åker helt underbart ju :)
#36 - 4 maj 2009 10:48
I saaben känner jag av min rygg efter ca 8 mil. Sambon hade en Passat (tjänstebil) tidigare och i den körde jag tyskland-danmark-sverige och sträcke på benen bara när vi kom till Göteborg.
DEN bilen satt man otroligt skönt i. Synd bara att den inte var kombi.

Varför jag just har valt Golf och volvo är de två bilarna som jag tidigare har kört där jag inte har känt av min rygg. :)

Martin85 skrev:
Oki. Låter skumt att du sitter illa i en Saab. De som har överlägset skönaste sätena om man pratar normala bilar.

Just körkomforten är det enda som hindrar mig från att byta bort från Saab idag och motorstyrkan då. Åker helt underbart ju :)
#37 - 4 maj 2009 11:59
Rambo skrev:
Om man vill ha en liten bil som lastar mycket så ta en titt på Opel Agila. Sjukt ful och tråkig men med enormt last utrymme om man fäller sätena. Jag har själv fraktat ett 375l akvarium i farsans Agila. Och ryktet att Opel är opålitliga rosthögar är baserat på gamla modeller från -70 och -80 talet nuförtiden är de bland de bästa på rostskydd och har inte sämre pålitlighet än sina konkurenter. En polares farsa har pendlat Halmstad - Köpenhamn med en Agila under ett par år, kommer inte ihåg hur långt den hade gått när han bytte men det var nån stans i häraden 50-60000mil (vilket var så extremt att opel ville köpa den av honom för att analysera den)

Själv så kör jag en Toyta Corolla -96 som går som en klocka och lastar allt jag behöver

Opel Agila är väl samma bil som Suzuki Wagon R? Om den är utvecklad av Opel eller Suzuki är jag osäker på, så jag vet inte vem av dem som som ska ta på sig äran för den långmilaren :p Kanske din kompis farsa, han kanske har skött den väldigt bra.

Min Corolla går också bra, men är nyare.
#38 - 4 maj 2009 13:12
idag skrev jag på för en ny bil.

en Citroen Grand Picasso.

sprillans ny blev det.

jag är nu dels väldigt fattigare....dels väldigt mycket mer nervös....

men samtidigt glad....kan lasta hela hemmet + 4 normalstora kar i den ju.....

men satan vad det svider i plånboken.........

.
Guest
#39 - 4 maj 2009 14:35
Kensa ha så kul me sönderrostad växellåda :p
#40 - 4 maj 2009 15:23
Uteslutet att ens fundera på att köpa en bil med kamrem eller för mycket lulllull elektronik tycker jag. Är nöjd med mercan som har kamkedja och över 30000 mil på mätaren.

Och lastutrymmet är inga problem med dragkrok så vill man frakta någe som är större än att det går in i bagagen hänger man på kärran
#41 - 4 maj 2009 15:36
Jag skulle satsa på Vw innan -68 =) Billigt att försäkra, LUFTKYLT!=kokar aldrig, boxermotorn är stark och pålitlig, billiga reservdelar med kvalité.

Köp 2 , 1 Westfalia camper och en Typ 1 innan -68 så är det klart sen!

Vill du ha AC så finns det Kit att köpa nuförtiden, annars räcker det att köpa Safari-rutor till surfbussen och klippa ut soltak på Typ 1:an =)
#42 - 4 maj 2009 15:54
Varför skrev inte jag det också? :D VW Typ 1!:D
Guest
#43 - 4 maj 2009 15:56
1303S är grymma. Me porsche motor :) NAMNAM.
#44 - 4 maj 2009 17:01
Hahahaha!!
Men då kan jag inte bygga på mitt projekt som vi pratade om :) Baby Blue bubbla :)
Inte så skönt att ha safari-rutor på vintern ;-)

Markus1984 skrev:
Jag skulle satsa på Vw innan -68 =) Billigt att försäkra, LUFTKYLT!=kokar aldrig, boxermotorn är stark och pålitlig, billiga reservdelar med kvalité.

Köp 2 , 1 Westfalia camper och en Typ 1 innan -68 så är det klart sen!

Vill du ha AC så finns det Kit att köpa nuförtiden, annars räcker det att köpa Safari-rutor till surfbussen och klippa ut soltak på Typ 1:an =)
#45 - 4 maj 2009 17:02
Nu har jag utesluttit en av bilarna. Golf variant. Ska man ha något ska man ha passat och inte en variant som är mellanting kände jag.
Så nu står det mellan volvo v40 och Golf 1.6 :D
#46 - 4 maj 2009 17:20
Narii skrev:
Golf är bäst... Skoda pajjar vid 25k, medans vår gaaamla golf rullat 45k nu. ALDRIG nåra fel. Bara man gör service osv i tid så.

är det golf mellan 83 -98 så ok men aldrig en nyare
//janne
#47 - 4 maj 2009 18:15
Narii skrev:
Körde du 30 då lr?

ne då, den tar så lite. har inte alls gått mycket, bara 18000 mil. eller så tar den 0.9. nånstans där i mellan^^.
#48 - 4 maj 2009 18:18
Hej Janne!
Årsmodellerna mellan 83-98 har någon av de ac??

är det golf mellan 83 -98 så ok men aldrig en nyare

//janne
Guest
#49 - 4 maj 2009 18:28
Nubi skrev:
Hej Janne!

Årsmodellerna mellan 83-98 har någon av de ac??

Golf 3 kan du nog få me AC, men i golf 2 får du själv installa.
#50 - 4 maj 2009 18:30
macke_fisk skrev:
ne då, den tar så lite. har inte alls gått mycket, bara 18000 mil. eller så tar den 0.9. nånstans där i mellan^^.

0.9 drar våran Subaru Forester :d
#51 - 4 maj 2009 18:46
Golf 3.a o golf 4.a är jag intresserad av inte golf 2.a
#52 - 4 maj 2009 21:45
Kensa skrev:
idag skrev jag på för en ny bil.

en Citroen Grand Picasso.

sprillans ny blev det.

jag är nu dels väldigt fattigare....dels väldigt mycket mer nervös....

men samtidigt glad....kan lasta hela hemmet + 4 normalstora kar i den ju.....

men satan vad det svider i plånboken.........

.

Grattis!

Det är en väldigt härlig känsla det där. Sitta och beställa inredning och tillbehör efter smak och hårt prutande, sen en lång väntan och
sen "Vad-fan-är-det-man-har-gjort-känslan" när man överlämnar postväxeln :D

Inte nog med det, så måste man ägna kommande veckor till lämna in bilen för både det ena och det andra innan man ens får börja riva och bygga om den själv.

Vad har du för planer för den stackaren då?
Det verkar finnas bra potential till fräcka ljudbyggen i den :D
#53 - 4 maj 2009 21:50
Nubi skrev:
Hahahaha!!

Men då kan jag inte bygga på mitt projekt som vi pratade om :) Baby Blue bubbla :)

Inte så skönt att ha safari-rutor på vintern ;-)

Man kan ha 3 Vw's ej nyare än -68 ;)

När det kommer till nyare bilar finns det ju massor av modeller inom flera märken som är intressanta. Och då menar jag inte "bus-bils-varianterna"..

Volvo V40 kombi är den tråkigaste och plastigaste volvon jag kört. Visst finns den i modeller med lite mer klös i motorn, men det finns det att få i vilken bilmärke/modell som helst. + att sikten är rätt dålig i en V40.

Jag måste fråga vad du tänkt lägga på bilen max, då blir det lättare att hjälpa dig leta på en bra bil för dom pengarna.

/M
#54 - 5 maj 2009 07:09
Martin85 skrev:
Grattis!

Det är en väldigt härlig känsla det där. Sitta och beställa inredning och tillbehör efter smak och hårt prutande, sen en lång väntan och

sen "Vad-fan-är-det-man-har-gjort-känslan" när man överlämnar postväxeln :D

Inte nog med det, så måste man ägna kommande veckor till lämna in bilen för både det ena och det andra innan man ens får börja riva och bygga om den själv.

Vad har du för planer för den stackaren då?

Det verkar finnas bra potential till fräcka ljudbyggen i den :D

med två små barn är det ingen större idé att ha en feteanläggning för ljudet. Jag menar, vem vill lyssna på Bamse's sagor i 120Db ?

Nä, det är en transportvagn för framtida bilsemestrar till medelhavet.

.
#55 - 5 maj 2009 07:10
Narii skrev:
Kensa ha så kul me sönderrostad växellåda :p

spelar ingen roll.
garantin gäller i 3 år.
ungefär dagen innan den går ut så byts den in till en annan bil.

.
#56 - 5 maj 2009 08:31
För mig har utrymme, inklusive lastutrymme, bränsleförbrukning, och acceleration varit viktigast, så här är mina erfarenheter.

En Renault Scenic 2002'a med tvålitersmotor (140 hästar): oerhört välplanerad, pigg motor, drar 0.7-0.8 på landsväg, kändes som kvalitet, MEN ofattbart svindyr att serva/reparera, 2-3 gånger dyrare än Forden.

Vår nya bil är en Ford C-Max 2008'a. Den är klart sämre planerad, klart sämre i kvalitet (lister som lossnar etc), och är törstig som Amy Winehouse (0.8 - 0.9 liter milen om man kör lagligt med farthållare på landsväg med bensin, 1.2 - 1.4 liter milen om man tankar etanol - Fords egna siffror att bilen drar 0.6 måste vara uppmätt i nerförsbacke med stark medvind).
Flexifuel/etanol är f.ö. bluff, du får inte ner bränslekostnaden ett piss och du är inte miljövänlig - fast bor man i stockholm slipper man i alla fall vägtullar i ett år till.
MEN den är billig att serva, och det är inte det sämsta.

Slutligt tips: om du har hus eller sommarstuga, se till att få dragkrok.
#57 - 5 maj 2009 10:20
Det finns väl dragkrok som man kan ta på och ta av...sån finns på saaben:) mkt praktiskt. Dessutom är det skönt att ha dragkrok så man kan sätta fast hunden på den ;-) *skämtar bara*

V40 modellen gillar jag skarpt, inredningen på de silvriga är inte lika hemsk som de svarta. för då kommer instrumentpanelen i mitten i en hemsk brun/trä aktig färg *bläääää*

Vi får se vad som händer till helgen. Sambon har redan skrivit ut ett 10-tal bil som vi ska åka och titta på. Själv börjar jag sakna min Peggy :(
#58 - 5 maj 2009 14:12
Av det lilla jag har hört så tror jag din sambo fixar det där med att greja en 2nd bil =)

men v40 är ingen volvo =) Mitsubishi motor och kinesisk plast =)

Då skulle jag ta en V70 crosscountry eller vanlig v70 istället.
(kostar 30-50K för en 98-2000)

typ denna som är maxutrustad http://www.blocket.se/vi/20591163.htm?ca=9_s

Den får man åtminstone in ett akvarium i =)
#59 - 5 maj 2009 16:49
Azur skrev:

....

Flexifuel/etanol är f.ö. bluff, du får inte ner bränslekostnaden ett piss och du är inte miljövänlig - fast bor man i stockholm slipper man i alla fall vägtullar i ett år till.

MEN den är billig att serva, och det är inte det sämsta.

Slutligt tips: om du har hus eller sommarstuga, se till att få dragkrok.

E85 är inte till för att vara mer bränsle ekonomiskt. Etanol är mindre energirikt och därmed så behöver man elda upp lite fler liter för att få samma effekt.
Så om nån sa att du skulle köpa en flexifuel för att spara pengar på bränsle så ljög den personen (alternativt var han inte särskilt väl insatt i ämnet)
Ang. miljövänlighet så kommer en förbränningsmotor aldrig vara milövänlig men den kan däremot vara miljövänligare. Vilket etanol drivna motorer är och skulle vara ändå mer om man optimerade katalysatorena och tillverkade etanolen inom landet istälet för att köpa den från Brasilien.

BTW slå av farthållaren om du vill spara soppa, de små justeringar som farthållaren hela tiden gör bidrar till en ökad förbrukning.
#60 - 5 maj 2009 16:58
Det är väl mest framställningen av etanol det gnälls på ur miljösynpunkt?

Agilan du nämde Rambo är väl samma bil som Suzuki Wagon R? Osäker på vem som har utvecklat det mesta av den, Opel eller Suzuki.
Guest
#61 - 5 maj 2009 17:52
Köp en bmw 760. Drar 13l/100km blandad körning(30l stadskörning). 0-100 5sekunder. Tonvis me utrymme, inte så svårparkerad. 455hkr o 550Nm (48 ventiler, dual kamaxlar o 6vxl automatlåda me smg) har ja för mig. Härlig mullrande v12 fram. Pissar på alla skit volvosar o saabar som finns på vägarna.
Jag har en om du vill provköra :p

(750 motorn från 94-02 sitter i mclaren f1/gtr, världens snabbaste bil 90-00 dedu! Vann oxo Lemans racet -95 satte även världens snabbaste 0-100km/h tid. BMW ÄR BÄST glömde skriva att mclaren har plats 5 i listan på världens snabbaste bil =))
#62 - 5 maj 2009 18:13
nu vart det FÖR mkt bilsnack för att jag skulle förstå något, sambon lär säkert leee med heeela ansiktet :) han gillar BMW.
#63 - 5 maj 2009 18:15
Volvo modellerna (förutom v40) är fuula. Smaken är som baken ;-)

När man kom till klubben i Citroeng VTS C4 så vart folk förvånade när man öppnade bagageluckan och ut for 2 stora hundar :D
Ingen hade ngn aning om att Citroengen användes som hundbil :) (vilket den bara gjorde ibland)

Markus1984 skrev:
Av det lilla jag har hört så tror jag din sambo fixar det där med att greja en 2nd bil =)

Då skulle jag ta en V70 crosscountry eller vanlig v70 istället.

(kostar 30-50K för en 98-2000)

typ denna som är maxutrustad http://www.blocket.se/vi/20591163.htm?ca=9_s

Den får man åtminstone in ett akvarium i =)
#64 - 5 maj 2009 18:20
Nubi skrev:
Volvo modellerna (förutom v40) är fuula. Smaken är som baken ;-)

Tack, då vet jag vart jag inte ska skicka fler växter:p...
#65 - 5 maj 2009 20:50
Narii skrev:
Köp en bmw 760. Drar 13l/100km blandad körning(30l stadskörning). 0-100 5sekunder. Tonvis me utrymme, inte så svårparkerad. 455hkr o 550Nm (48 ventiler, dual kamaxlar o 6vxl automatlåda me smg) har ja för mig. Härlig mullrande v12 fram. Pissar på alla skit volvosar o saabar som finns på vägarna.

(750 motorn från 94-02 sitter i mclaren f1/gtr, världens snabbaste bil 90-00 dedu! Vann oxo Lemans racet -95 satte även världens snabbaste 0-100km/h tid. BMW ÄR BÄST glömde skriva att mclaren har plats 5 i listan på världens snabbaste bil =))

Bmw är för folk med liten k*k!
Guest
#66 - 5 maj 2009 20:53
NIC skrev:

Klassiker. BMW är för folk som kan nåt om bilar o inte springer o köper en framhjulsdriven skitbil me snurbo o endast 190hkr (trots 2,5l's motor).
#67 - 5 maj 2009 20:54
Narii skrev:
Klassiker. BMW är för folk som kan nåt om bilar o inte springer o köper en framhjulsdriven skitbil me snurbo o endast 190hkr (trots 2,5l's motor).

Som sagt...
Guest
#68 - 5 maj 2009 20:55
NIC skrev:
Som sagt...

Jaja som sakt så ere där en klassiker... Man måste ju skylla på nåt när volvo o saab suger.
#69 - 5 maj 2009 20:58
Narii skrev:
Jaja som sakt så ere där en klassiker... Man måste ju skylla på nåt när volvo o saab suger.

Skyller inte på nåt och säger varken att bmw är bättre elr sämre än någon annan men det är oftast folk som vill flasha och tror att de är sååå coola och som tror att de äger vägen som har bmw. Därav mitt orubbliga påstående!
#70 - 5 maj 2009 21:00
Som sagt det finns värstingmodeller av de flesta bilmärken =)

Men nu var det inte rally du skulle köra med den planerade 2:a bilen? D;
#71 - 5 maj 2009 21:07
NIC skrev:

Eller folk som är små rent allmänt, satt i passagerarsätet därfram i en BMW 3-serie för ett antal år se´n, trängre mellanklassbil har jag aldrig varit med om. Visserligen kanske det hade gått att få bak stolen lite, men jag satt med huvudet i vindrutans överkant, ungefär. Men säkert inget fel på BMW i övrigt, men om jag prompt skulle köpa en tysk bil så skulle det bli varken en BMW eller en Mercedes, hellre en Audi i så fall.

Vad det gäller Volvo är gamla 70-serien (S/V/C70) de snyggaste. Och så P1800 då. Se´n så är S60 och S80 ok också. SAAB är mer charmiga än snygga, som gamla 900. Men den första 900 cabriolet är ju en klassiker!

Men jag står fast vid min Toyotarekommendation. Mazda 3 finns ju också, liksom Ford Focus.
Guest
#72 - 5 maj 2009 21:19
Schmecken är som baken.. Att man inte får plats i en 3 serie är skitsnack. (om man inte är 2m lång o extremt överviktig)
#73 - 5 maj 2009 21:50
Var ju en äldre 3-serie, från slutet av 90-talet eller så, möjligt att de har mer utrymme nu.
#74 - 5 maj 2009 21:54
Vw Typ 1!

Godnatt

/M
Guest
#75 - 5 maj 2009 21:55
e36-e46-e90 (90-09) är alla relativt stora innuti. Min kusins farsa (190lång väger 160+) får plats i bilen utan problem och han tycker att den är skön (de har själva köpt en e46)
Du hade antagligen nåra konstiga instälnningar när du åkte.
#76 - 5 maj 2009 21:56
Det finns nog bara en bil att rekommendera om du nu inte vill ha en bil på över 5,5 meter i längd och 2 meter i bredd och det är en ännu mycket större -80 tals bil från GM.

I en fullvuxen suburban får du nämligen plats att transportera fyra stycken 720, 2-3 jyckar samt fru och barn samtidigt och du behöver inte ens använda allmäna vägar.

Bor du sen på landet så kan du utrusta bilen med plog och tjäna pengar på dina insnöade grannar!

Förbrukningen ligger på drygt 3 liter milen men priset på bensin kan aldrig komma upp i sitt rätta värde om man sitter i en riktig bil.. :d
#77 - 6 maj 2009 01:32
Gaffel skrev:
Det finns nog bara en bil att rekommendera om du nu inte vill ha en bil på över 5,5 meter i längd och 2 meter i bredd och det är en ännu mycket större -80 tals bil från GM.

I en fullvuxen suburban får du nämligen plats att transportera fyra stycken 720, 2-3 jyckar samt fru och barn samtidigt och du behöver inte ens använda allmäna vägar.

Bor du sen på landet så kan du utrusta bilen med plog och tjäna pengar på dina insnöade grannar!

Förbrukningen ligger på drygt 3 liter milen men priset på bensin kan aldrig komma upp i sitt rätta värde om man sitter i en riktig bil.. :d

Håller med lite där ,men det är ingen höjdar bil på vintern.)beroende på årsmodell)
#78 - 6 maj 2009 05:15
Markus1984 skrev:

Bullshit !

Har en 2.0t själv utan japsemotorn.....
#79 - 6 maj 2009 09:48
Markus1984 skrev:
Håller med lite där ,men det är ingen höjdar bil på vintern.)beroende på årsmodell)
Dom nyare modellerna ska man hålla sig långt borta ifrån om man inte är en stor anhängare av Secret Servic (som dessutom är utrustade med 9C1 plus towing package.) och om däcken är dåligt balanserade kan det bli lite skakigt vilket iof är lätt åtgärdat, att den känns sladdrig på vintern beror på att den olastad är lätt i baken, med plog blir det ännu viktigare att lägga runt 500kg extra över bakaxeln, en annan fin detalj är att man kan hänga på stans största villavagn utan att det påverkar förbrukningen. :p
#80 - 6 maj 2009 09:50
drd skrev:
Bullshit !

Kör du hisingskontainer drd? ;)
#81 - 6 maj 2009 10:06
drd skrev:
Bullshit !

som jag nämnde ovan så finns det "värsting"-modeller av alla bilar.(nu är knappast 2.0T en värsting, men långt ifrån original motorn ialflall)
Men du kommer ändå inte ifrån plasten och leksaksbilsvarningen ;)
Guest
#82 - 6 maj 2009 12:22
Finns inga bra motorer från volvo, bara pinsamma misslyckanden.
#83 - 6 maj 2009 12:43
Motorn i 2.0t är väl samma som i 850 minus en cylinder? Volvo har gjort flera motorer som har fått bra kritik, bland annat nämnda femcylindriga motor i 850. Även den första S80 T6 (dubbelturbo) fick väl bra kritik för motorn, och de har även gjort nå´n diesel som jag har för mig fick bra kritik. Har läst i nå´n biltidning att motorn i de sista årsmodellerna av 940 var trevlig, och den raka sexan i 960/S90/V90 var väl ok den också.

Se´n att de inte inte kan räknas till de mest bränslesnåla bilarna (förutom de nya DRIVe-modellerna) är en annan sak.
Bilagor:
Guest
#84 - 6 maj 2009 12:53
Micke_A skrev:
Motorn i 2.0t är väl samma som i 850 minus en cylinder? Volvo har gjort flera motorer som har fått bra kritik, bland annat nämnda femcylindriga motor i 850. Även den första S80 T6 (dubbelturbo) fick väl bra kritik för motorn, och de har även gjort nå´n diesel som jag har för mig fick bra kritik. Har läst i nå´n biltidning att motorn i de sista årsmodellerna av 940 var trevlig, och den raka sexan i 960/S90/V90 var väl ok den också.

Se´n att de inte inte kan räknas till de mest bränslesnåla bilarna (förutom de nya DRIVe-modellerna) är en annan sak.

O då kan man ju fråga vem de va som gav den braiga kritiken var det möjligtvis en svensk biltidning?
Volvo får ut så lite effekt av sina motorer.
#85 - 6 maj 2009 14:07
Narii skrev:
O då kan man ju fråga vem de va som gav den braiga kritiken var det möjligtvis en svensk biltidning?

Volvo får ut så lite effekt av sina motorer.

Tja, vi är i Sverige, så det var det nog :p Men har även hört ett inslag på TV från ett amerikanskt program, där de testade 850 när den var ny, och de var positivt överraskade.

Har för mig att S80 T6 har 272 hk, och det räcker väl för de flesta. De 170 hk som 850 GLT hade brukade väl också beskrivas som tillräckliga (se´n har vi ju T5-varianterna). Se´n att gamla dinosaurier som 240 var undermotoriserade, det är ju en annan sak.

Se´n har ju Volvo aldrig profilerat sig som en sportbilstillverkare, så deras motorer räcker ju till de flestas behov.
#86 - 6 maj 2009 14:35
Narii skrev:

Hur trovärdig är du ? Detta kan man läsa i din profil:
Om migÄr 15, bor i Sthlm. Hmm, gillar fiskar. Jah.. :D
#87 - 6 maj 2009 15:03
Men alla femtonåringar har välan såna.
Näe märken hit och märken dit. Renault megane kombi ska det vara såklart. Går in hinkar, håvar, stövlar ja allt som behövs och ändå plats över.
#88 - 6 maj 2009 15:17
Rambo skrev:
om nån sa att du skulle köpa en flexifuel för att spara pengar på bränsle så ljög den personen

---

Ang. miljövänlighet så kommer en förbränningsmotor aldrig vara milövänlig men den kan däremot vara miljövänligare. Vilket etanol drivna motorer är och skulle vara ändå mer om man optimerade katalysatorena och tillverkade etanolen inom landet istälet för att köpa den från Brasilien.

Jag påpekade att etanol för närvarande varken är billigare eller miljövänligare än bensin. Det är inte nog med att man bidrar till skövling av regnskog, man släpper tillochmed ut mer fossil CO2 om man använder etanol än om man kör på bensin, om man räknar in det bränsle som går åt vid produktionen och transporten av etanolen, dvs etanol är en miljömässig förlust. Bluff från början till slut. Vad det borde vara rabatt på är elhybrider och miljödieslar.

BTW slå av farthållaren om du vill spara soppa, de små justeringar som farthållaren hela tiden gör bidrar till en ökad förbrukning.
Min färddator håller inte med dig.
Guest
#89 - 6 maj 2009 15:32
Guy Palm skrev:
Hur trovärdig är du ? Detta kan man läsa i din profil:

Om migÄr 15, bor i Sthlm. Hmm, gillar fiskar. Jah.. :D

Om man tänker lite logiskt så står de inte i profilen att mina föräldrar är döda dvs att de är deras bil. Ja tyckte inte de skulle låta så bra om ja hade skrivit "Du kan få provköra min pappas"

Seriöst haru inget bättre för dig.
Guest
#90 - 6 maj 2009 15:37
Azur skrev:
Jag påpekade att etanol för närvarande varken är billigare eller miljövänligare än bensin. Det är inte nog med att man bidrar till skövling av regnskog, man släpper tillochmed ut mer fossil CO2 om man använder etanol än om man kör på bensin, om man räknar in det bränsle som går åt vid produktionen och transporten av etanolen, dvs etanol är en miljömässig förlust. Bluff från början till slut. Vad det borde vara rabatt på är elhybrider och milljöbilar

Toyota prius är ju inte heller särskillt miljövändig. Batteriernas komponenter kommre från Kanade, fraktas till japan sen körs den ut till europa och tillbaks till USA o Kanada. Den resan är ju inte så miljövänlig.
#91 - 6 maj 2009 16:32
Volvo o Mitsubishi har ett sammarbete när det gäller motorer så det är inget konstigt att det sitter en riskokare i Volvo. I USA sätter Volvo ju Cat-motorer i sina lastbilar :d .

Tyvärr måste man nog rekommendera Japsbilarna. Dom är tyvärr inte dom roligaste att köra när vi pratar normalbilarna (förrutom Subaru). I varenda test vinner antingen Toyta, Subaru, Nissan eller Mitsubishi. Dom har klart bäst kvalitet (dock inte samma som kvalitetskänsla). Jag är inne på min 3 dje Mitsubishi.

1:a var en Galant-90 som jag köpte med 7000 mil på mätaren. Jag sålde den när den hade gått 26000 mil och då hade endast kupefläkten gått sönder.

2:a var en Pajero -90 som hade gått 30000 mil och jag sålde den vid 35000 utan några reperationer

3: dje Pajero -08 (ny) har gått 10000 mil utan rep.

Har haft Audi, Volvo, VW, SAAB (nya) som har gått sönder.

Testa ut en Japs så blir du bekymmerslös.
#92 - 6 maj 2009 16:36
Köp en Subaru! Så ska det vara! :d
Guest
#93 - 6 maj 2009 16:47
Slöa boxermotorer. Men snabbare än volvo ärom iaf.
#94 - 6 maj 2009 16:55
Subaru = :D :D
Volvo = :(:mad:[:(!]
BMW = :)
VW = :D :D

En liten lista av mig! ;)
#95 - 6 maj 2009 17:49
1# Lincoln Continental Mark III -71
2# Cadillac Eldorado Convertible -71
3# Cadillac Eldorado Biarritz -76
4# Chevrolet Caprice Classic 3S Wagon -88
5# Chevrolet Suburban Silverado -88
Guest
#96 - 6 maj 2009 17:57
1. Mclaren F1 -95 (omöjligt)
2. Bmw m6 -09
3. Bmw 850csi/alpina b12 6.0 -95
4. Bmw 335 -07-09
5. Mercedes csl 55 Amg/csl 500 -05-09
#97 - 6 maj 2009 18:01
Narii skrev:
1. Mclaren F1 -95 (omöjligt)

2. Bmw m6 -09

3. Bmw 850csi/alpina b12 6.0 -95

4. Bmw 335 -07-09

5. Mercedes csl 55 Amg/csl 500 -05-09

Och vad är vitsen med ett fordon där du på sin höjd kan lasta in en tandborste? :d
Guest
#98 - 6 maj 2009 18:26
Gaffel skrev:
Och vad är vitsen med ett fordon där du på sin höjd kan lasta in en tandborste? :d

hehe gaffel, ska ja ta bort mclaren flytta upp allt ett steg o skriva bmw x5 hartge längst ner :p (jeep)
Får plats 375kar + ställning brevid varandra i bilen.
#99 - 6 maj 2009 19:11
oooooooooooppssss...fan! man måste passa sig för vad man säger ;-)
Okej, låt mig få omformulera mig...Andra volvo modeller kan jag inte se mig själv sitta och köra i :)....bättre??? ;-)

ansjo skrev:
Tack, då vet jag vart jag inte ska skicka fler växter:p...
Guest
#100 - 6 maj 2009 19:17
Nubi skrev:
oooooooooooppssss...fan! man måste passa sig för vad man säger ;-)

Okej, låt mig få omformulera mig...Andra volvo modeller kan jag inte se mig själv sitta och köra i :)....bättre??? ;-)

Nä bäst o va ärlig o skriva att alla volvosar är fula som skit utom vovlo xc60 som är läskigt snygg.
#101 - 6 maj 2009 19:24
Hallå grabbar (antar att Narii och osis är pöjkar) sluta mäta k*kar och ge mig lite mer konkreta tips! :P ;-)

Idag har jag varit och provkört volvo v40 turbo! Jätte trevlig bil. Nu återstår Golfen.
Mazda har jag tänkt på lite :) men undrar om det finns en modell som är mellanting från sedan till kombi, ngn som vet?? /NUBI

Edit:
På tal om miljö hit och dit. Hur miljövänligt är det att ha en massa akvarie pumpar som står och drar en massa ström bara för att man tycker att det är fint att titta på? Samma typ av lyxkonsumption som att ha en bil. ;-) Mvh/ Sambo
PS: Kör etanol bil men enbart för att förmånsvärdet är lägre och att det ger mera effekt. Brum brum......

(om ni vill kommentera sambons kommentar så skicka mig ett pm så får ni hans mobil nr :) )
Guest
#102 - 6 maj 2009 19:36
BMW 120D/320D har ja ju sakt. Drar nästan ingen diesel alls o har mkt mer hkr än en v40t kostar iofs 150k men de är en ny bil.

http://www.blocket.se/vi/21542485.htm?ca=11_s
#103 - 6 maj 2009 20:34
Baader-Meinhof Wagen..
#104 - 6 maj 2009 20:43
Vill du ha en pålitlig bruksbil köp japanskt, t.ex. toyota eller allra helst en Lexus om du vill lägga ner lite mer pengar. Om du absolut inte vill ha en toyota så brukar Nissan och Mazda få nästan lika bra betyg.
Mellanting mellan en sedan och en kombi blir en halvkombi. Bl.a. Mazda 6, Nissan Almera och Toyota Corolla finns som halvkombi.
Glöm inte att bil marknaden går ganska segt och det finns rejält med prutmån, främst hos bilhandlare med stora lager av begagnade bilar.

Själv är jag på jakt efter en Mustang -05 och ska sälja min Toyota, definitivt inte av ekonomiska, pålitlighets eller miljömässiga skäl...

BMW är för folk som tror att dom kan nått om bilar och har förmycket pengar
#105 - 6 maj 2009 21:15
Rambo skrev:
Själv är jag på jakt efter en Mustang -05 och ska sälja min Toyota, definitivt inte av ekonomiska, pålitlighets eller miljömässiga skäl...

Kul, då är vi två:p!
Men jag kan sträcka mig från 05 och framåt, men en V8 ska det absolut vara:D! Men volvon behåller jag, så inget byte...
Guest
#106 - 6 maj 2009 21:20
Rambo skrev:

Jasså säger nån som vill köpa en bil me 2 kamaxlar FAN! va bra du är på bilar!! Menar de är ju endå en 5l v8 o den får bara 300hkr? Seriöst volvo har fan bättre motorer än d.
Och hög kvalité oxo! Menar panelen är tunnare än kartong o skulle antagligen pajja om man tappade nycklarna på den.
Bilen har även katastrofal väghållning och antik bakaxel/bakdifferential.
Bensintank i plåt, kmr säkert hålla jättelänge i sweväder.
Fortsätt drömma du.
#107 - 6 maj 2009 21:34
Narii skrev:
Jasså säger nån som vill köpa en bil me 2 kamaxlar FAN! va bra du är på bilar!! Menar de är ju endå en 5l v8 o den får bara 300hkr? Seriöst volvo har fan bättre motorer än d.

Och hög kvalité oxo! Menar panelen är tunnare än kartong o skulle antagligen pajja om man tappade nycklarna på den.

Bilen har även katastrofal väghållning och antik bakdifferential.

Fortsätt drömma du.

Hur kan du "veta" allt detta när du "e 15..."????? ;)
Guest
#108 - 6 maj 2009 21:41
NIC skrev:
Hur kan du "veta" allt detta när du "e 15..."????? ;)

Farsan har jobbat me bilar väääääääldigt väääldigt länge ;) o ja fyller 16 om 1v.
#109 - 6 maj 2009 21:42
Narii skrev:
Farsan har jobbat me bilar väääääääldigt väääldigt länge ;) o ja fyller 16 om 1v.

Oj, förlåt.. 16 då...
TÖNT!
Guest
#110 - 6 maj 2009 21:47
Sí ;)
#111 - 6 maj 2009 21:49
Nubi skrev:
Hallå grabbar (antar att Narii och osis är pöjkar) sluta mäta k*kar och ge mig lite mer konkreta tips! :P ;-)

Idag har jag varit och provkört volvo v40 turbo! Jätte trevlig bil. Nu återstår Golfen.

Turbo är inte fel, och jag tror att det blir lite lusigt att provköra en Vw efter den. När ska du testa Tysken?
#112 - 6 maj 2009 22:00
Narii skrev:
Sí ;)

Cara culo!
Guest
#113 - 6 maj 2009 22:06
NIC skrev:
Cara culo!

Roligt nic.
#114 - 6 maj 2009 23:02
Rambo skrev:
Vill du ha en pålitlig bruksbil köp japanskt, t.ex. toyota eller allra helst en Lexus om du vill lägga ner lite mer pengar. Om du absolut inte vill ha en toyota så brukar Nissan och Mazda få nästan lika bra betyg.

Mellanting mellan en sedan och en kombi blir en halvkombi. Bl.a. Mazda 6, Nissan Almera och Toyota Corolla finns som halvkombi.

Glöm inte att bil marknaden går ganska segt och det finns rejält med prutmån, främst hos bilhandlare med stora lager av begagnade bilar.

Jag skulle faktiskt vilja slå ett slag för att skilja mellan halvkombi och kombicoupe. Det verkar som om båda namnen ofta används på samma biltyp, men för mig är en halvkombi en bil som har en mer eller mindre lodrät baklucka, som en kombi, men är kortare, medan en kombicoupe är en fyrdörrarsbil (jag avskyr benämningen femdörrars, eftersom jag inte ser bakluckan som en dörr) som har en coupeformad kaross, med hel baklucka, där den lutande bakrutan ingår i luckan (till skillnad från en sedan). Skillnaden blir ju ganska tydlig, eftersom bilen ifråga tydligen ska användas som hundbil, jag tror inte hunden skulle trivas så bra därbak i t.ex en Mazda 6 som du nämner, om den inte är en kombi (alternativet är en kombicoupe), däremot skulle den nog trivas bättre därbak i en Mazda 3, som jag vill kalla halvkombi. Att kalla båda Mazdorna för halvkombi blir ju lite fel, eftersom de inte alls har samma form på bakpartiet, och därför lämpar sig olika bra som hundbil.

Exempel på bilar med coupekaross: Mazda 6, Toyota Corolla 98-01, förra SAAB 9-3, äldre Renault Megane, Renault Laguna, m.fl. Inga bra hundbilar om man inte vill ha hunden i baksätet.

Exempel på bilar med halvkombikaross: Mazda 3, Toyota Corolla -02-07, Toyota Auris, VW Golf, Renault Clio, m.fl. Funkar nog som hundbilar, även om en riktig fullstor kombi är att föredra.

Men det är ju mitt sätt att se på saken :)
#115 - 6 maj 2009 23:23
Narii skrev:

Fortsätt drömma du.
Mustangen har inte haft tank av plåt sedan början -90, bakaxeln kommer med limited slip och rovan på 8'an är en 350 dvs 5,7 liter så tillbaks till skolbänken pöjk.. Att en 8'a på över 5 liter sen smiskar en sketen vovlo är inte så konstigt då vovlon saknar vridmoment, men det är lugnt, jag hatar pford nästan lika mycket som vovlo.. :D
#116 - 6 maj 2009 23:56
Skulle jag köpa en golf för att tuffa runt i skulle det bli Vr6 Syncro, trots problem med ABS och airbag. Eller evneutellt en Golf 2:a, mycket trevligt man kan pyssla med i en sån.

Skulle jag köpa en volvo för att glida runt med och packa grejer skulle det bli en v70 2004-2007.

Skoda octavia skulle det bli 2006:ans med den med snäppet vassare motor än original.

Nya ford skulle jag inte ens provköra.

Om jag skulle välja en opel skulle det bli Opel Astra bertone turbo. Eller eventuellt den otroligt trevliga GSI'n.

Saab skulle det bli en Turbo X. eller eventuellt en 9-3 aero från 95 typ.. trots att man fortfarande sitter snett i den bilen.

de lite nyare Subaru kombina är trevliga, men det kostar liksom några andra jag föreslagit.
#117 - 6 maj 2009 23:58
den enda mustangen jag skulle kunna tänka mig är en fastback eller gt500 :) men då pratar vi närmre än millle...
#118 - 7 maj 2009 06:32
Man sitter snett i saab!! kul att fler har märkt det =)

Markus1984 skrev:
Skulle jag köpa en golf för att tuffa runt i skulle det bli Vr6 Syncro, trots problem med ABS och airbag. Eller evneutellt en Golf 2:a, mycket trevligt man kan pyssla med i en sån.

Skulle jag köpa en volvo för att glida runt med och packa grejer skulle det bli en v70 2004-2007.

Skoda octavia skulle det bli 2006:ans med den med snäppet vassare motor än original.

Nya ford skulle jag inte ens provköra.

Om jag skulle välja en opel skulle det bli Opel Astra bertone turbo. Eller eventuellt den otroligt trevliga GSI'n.

Saab skulle det bli en Turbo X. eller eventuellt en 9-3 aero från 95 typ.. trots att man fortfarande sitter snett i den bilen.

de lite nyare Subaru kombina är trevliga, men det kostar liksom några andra jag föreslagit.
#119 - 7 maj 2009 07:24
är det bara jag som har fattat alla praktiska genilösningar som finns
på många Citroenmodeller ????????

.
Kjell Fohrman
Administrator
#120 - 7 maj 2009 07:53
Kensa skrev:

.

Frugan har en Citroen och den har den lilla egenheten att då och då börjar alla lampor (både i instrumentpanelen och på utsidan) blinka. Hon har lämnat in den för det några gånger men Citroen-verkstaden har aldrig hittat något fel.
Trots att hennes Citroen Xsara är bra mycket större än min Skoda Fabia så är det ändå alldeles för lite plats för mig - däremot är min Fabia stor nog. Så jag är nog inte någon större beundrare av Citroen om man säger så.
#121 - 7 maj 2009 08:08
Frugan har en Citroen och den har den lilla egenheten att då och då börjar alla lampor (både i instrumentpanelen och på utsidan) blinka. Hon har lämnat in den för det några gånger men Citroen-verkstaden har aldrig hittat något fel.

Trots att hennes Citroen Xsara är bra mycket större än min Skoda Fabia så är det ändå alldeles för lite plats för mig - däremot är min Fabia stor nog. Så jag är nog inte någon större beundrare av Citroen om man säger så.

Vad säger du om en Audi med inbyggd värme i baksätet då? ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#122 - 7 maj 2009 08:26
Micke_A skrev:
Vad säger du om en Audi med inbyggd värme i baksätet då? ;)

Ja en sådan går inte va för hackor:D
#123 - 7 maj 2009 09:02

tja, det är väl så att olika personer har olika erfarenheter av olika bilar.

kan bara konstatera att den första Citroenen (xsara) hade gick 8000 mil utan minsta meck, den andre (xsara picasso) har nu gått 9000 mil utan minste meck. båda bilarna har gått tur o retur till medelhavet några ggr och det har för vår del varit klockrena bilar med diverse finesser på lastningen. kort och gott, just deras finesser har funkat för oss, kanske inte alls funkar för nästa person.

.
#124 - 7 maj 2009 09:08
"sitt-å-trängs" är en riktigt skum bil i alla avseénden :)
Bilagor:
#125 - 7 maj 2009 09:17
Markus1984 skrev:
"sitt-å-trängs" är en riktigt skum bil i alla avseénden :)

tja, än en gång, för vår lilla familj, med de "behov" vi har, så är den
klockren, alla andra "familjebilar" som är som normala kombis är
i vår lilla värld hemska. just den modellen med högre sits, roliga
finesser på packning / lastning är klockrena för oss. visst, finna andra
märken som har ungefär samma grund, exempelvis Ford C-max,
Renaut Scenic, med mera. Men just Citroenen funkar liiiite bättre.

för oss....

.
#126 - 7 maj 2009 09:33
Narii skrev:

Fortsätt drömma du.

Som vanligt stirrar BMW-fanen sig blind på cylindervolymen och anser att om man inte får ut minst 100hk per liter är motorn kass. Amerikansk V8:a handlar om ljud, körbarhet och komfort. Fö så hade LS1 motorn från GM mer hästkrafter per kg motor med sina stötstänger och två ventiler per cylinder än vad Ferraris motor med fyra kamaxlar och femventiler per cylinder.
Ang. kvaliten inne i bilen så betalar jag hellre halv priset och får en klassisk glidar bil kallad Mustang än ruinerar mig på en pizzaräser från Bayern, som för övrigt inte är särskilt imponerande invändigt (studerade en 5-serie BMW på Malmö mässan och tyckte mig känna igen en en hel del av plast intredningen och knapparna från min mammas 4år gammla Opel Astra, pris för BMW:n dryg 600000)

Vem av oss två är det som drömmaren igentligen?
#127 - 7 maj 2009 09:44
Nubi skrev:

Mazda har jag tänkt på lite :) men undrar om det finns en modell som är mellanting från sedan till kombi, ngn som vet?? /NUBI

Får väl erkänna att jag aldrig riktigt förstått varför nån vill ha Volvo i allmänhet och v40 i synnerhet. Körde en v70 förut, man satt lågt, hade dålig sikt, lastutrymmet var illa planerat och litet för en så stor bil, och körkänslan var som om man styrde en båt, men smaken & baken antar jag...

Du kan testa Nissan Qashqai. Irriterande dumt namn och marknadsförd med irriterande dum reklam, men väldigt välplanerad bil, väldigt tyst på vägen, och med bra lastutrymme.
För oss stod det mellan den och Ford C-Maxen. Vi gillade egentligen Qashqaien bättre, men C-Maxen vann pga lägre pris, etanol-skatte-bonus, trängselskatts-befrielse, flexifuelmotor, och kortare leveranstid.
#128 - 7 maj 2009 09:46
Micke_A skrev:
Jag skulle faktiskt vilja slå ett slag för att skilja mellan halvkombi och kombicoupe. Det verkar som om båda namnen ofta används på samma biltyp, men för mig är en .... :)

För att kalla en bil för coupe så vill jag inte ha mer än två dörrar på dem (nej jag räknar inte heller bagageluckan som en dörr), nu förtiden så byggs mest lite sportigare bilar med två dörrar men förr så byggdes ofta billigaste instegsmodellen som två dörrars. Lite osäker på vad som egentligen är rätt benämning.
Tror inte det har nån större betydelse vad man kallar dem igentligen
Hmm undrar om man kunde ha kallat Camaron jag hade tidigare för kombicoupe :) hade varit lite skoj
#129 - 7 maj 2009 12:55
Citroen är mkt fin bil, men inget jag vill ha igen!
Sambon har haft en Citroen VTS C4 (värstingmodellen) jätte roligt att köra, snyggt utseende och tyst.
MEN! vi hade en massa beskymmer med den i början av bilköpet, som tur gick allt på garantin. Man blir lite less på en ny bil som ska strula och krångla, därför köpte jag min peggy så jag slapp bilskitet!

Kensa skrev:

.
#130 - 7 maj 2009 12:56
Tysken får bli när jag och sambon åker till stockholm (imorgon el på lördag)
Måste ha en bil senast måndag :) då han är på tjänsteresa och jag jobbar 7-20.30
ansjo skrev:
Turbo är inte fel, och jag tror att det blir lite lusigt att provköra en Vw efter den. När ska du testa Tysken?
#131 - 7 maj 2009 13:06
Rambo skrev:
För att kalla en bil för coupe så vill jag inte ha mer än två dörrar på dem (nej jag räknar inte heller bagageluckan som en dörr), nu förtiden så byggs mest lite sportigare bilar med två dörrar men förr så byggdes ofta billigaste instegsmodellen som två dörrars. Lite osäker på vad som egentligen är rätt benämning.

Tror inte det har nån större betydelse vad man kallar dem igentligen

Hmm undrar om man kunde ha kallat Camaron jag hade tidigare för kombicoupe :) hade varit lite skoj

Det är förmodligen på grund av formen på bakpartiet en fyrdörrarsbil med hel öppningsbar lucka kallas kombicoupe, och en tvådörrars bil med samma karossform kallas för coupe :)

Jag anser att man bör skilja mellan combicoupe och halvkombi, eftersom jag tycker att det blir missvisande att kalla både en Mazda 6 (ej kombi och sedan), och en Mazda 3 för halvkombi, eftersom de är helt olika utformade därbak. En combicoupe har samma karossform som en tvådörrars coupe, men har fyra dörrar, och en halvkombi har rakare bakdel, som en kombi, men är kortare än en sådan, därav "halv".

VW och Mercedes har för övrigt lanserat varsin "fyrdörrars coupe", de är medvetet utformade som lite sportigare coupéer, men har fyra dörrar, och är, om jag minns rätt sedaner. VW-modellen heter Passat CC om jag inte minns fel (inte att förväxla med de plåtcabbar som också kallas CC). Och Mercan är ful :p
#132 - 7 maj 2009 13:07
Toyota Auris Påminner mig en hel del om cittran vi hade.

Azur: Nissan Qashqai är jätte fina, saken är det att jag letar inte efter en hög bil. Vill inte ha någon jeep känsla. Dessutom har vi flera st som köpt den modellen.
Ford menar du en sån?
http://www.automotorsport.se/bigpix/2008/Ford_C-Max_119gram.jpg
Den bildmodellen ger mig en familjebils känsla och "familjebil" har vi redan. Saaben.
Mindre bil :) (Vet att v40 är en kombi, men den känns liten)
#133 - 7 maj 2009 13:10
Körde en v.40 igår (en bekant äger en sån) och det var riktigt kul med 2.0T. Det var riktigt kul att köra den på motorvägen. Fick en "trygghet" känsla när man satt och körde. Får se hur VW känns.
+ poäng är att v40 redan hade hundgrind och hunden la sig ned och tyckte det var rätt mysigt :D

drd skrev:
Bullshit !

#134 - 7 maj 2009 13:47
och jag går och väntar på min nya Citroen C4 Grand Picasso......

.........
#135 - 7 maj 2009 13:58
Kensa skrev:
och jag går och väntar på min nya Citroen C4 Grand Picasso......

.........

Köpte du den med EGS-lådan? Den ska man enligt Teknikens Värld se upp med, eftersom den är ryckig.
#136 - 7 maj 2009 14:30
Micke_A skrev:
Köpte du den med EGS-lådan? Den ska man enligt Teknikens Värld se upp med, eftersom den är ryckig.

jodå, det blev med den lådan.

första provkörningens 10 min var ryckig som fasen.
10-20 min var bara lite ryckig

andra provkörningens första 10 min var lite ryckig.
de sista 20 min var inte alls ryckiga.

det är frågan om att lära sig tekniken.

efter ett tag funkar det faktiskt bra.

det är nästan som en automatlåda.

.
#137 - 7 maj 2009 15:25
Automatlådor är för lata människor som inte har någon motorik i kroppen ;-)
#138 - 7 maj 2009 15:34
Nubi skrev:
Automatlådor är för lata människor som inte har någon motorik i kroppen ;-)

sa att det är NÄSTAN som en automatlåda.

den har ingen mekanisk kopplingspedal.
det sköts eletriskt av bilen när man växlar.

det som är lite halvklurigt är att man växlar med paddlar.
vänster för ner, höger för upp.
samma system som F1 bilarna har.

och det är det som kan verka lite ryckigt innan man fått kläm på tekniken.

.
Guest
#139 - 7 maj 2009 20:17
Gaffel skrev:
Mustangen har inte haft tank av plåt sedan början -90, bakaxeln kommer med limited slip och rovan på 8'an är en 350 dvs 5,7 liter så tillbaks till skolbänken pöjk.. Att en 8'a på över 5 liter sen smiskar en sketen vovlo är inte så konstigt då vovlon saknar vridmoment, men det är lugnt, jag hatar pford nästan lika mycket som vovlo.. :D

Tyvärr gaffel men du har fel, det är en v8 på 4,8l(4,7?) och den har bara 304hkr. Står i flera motortidningar om mustang o alla har skrivit mer eller mindre samma sak (utom aftonbladet som tyckte att de va världens snabbaste o bästa bil)
Kan länka till en biltidning: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modelID=128 (läs igenom de mesta ja nämnde står där...)
Även top gear har trackat ner på bilen för att den är så antikt byggd.

Om man ska ha nån mustang så skaren va äldre än -68, då var dom moderna för sin tid och äckligt snygga.
Guest
#140 - 7 maj 2009 20:26
Rambo skrev:
Som vanligt stirrar BMW-fanen sig blind på cylindervolymen och anser att om man inte får ut minst 100hk per liter är motorn kass. Amerikansk V8:a handlar om ljud, körbarhet och komfort. Fö så hade LS1 motorn från GM mer hästkrafter per kg motor med sina stötstänger och två ventiler per cylinder än vad Ferraris motor med fyra kamaxlar och femventiler per cylinder.

Ang. kvaliten inne i bilen så betalar jag hellre halv priset och får en klassisk glidar bil kallad Mustang än ruinerar mig på en pizzaräser från Bayern, som för övrigt inte är särskilt imponerande invändigt (studerade en 5-serie BMW på Malmö mässan och tyckte mig känna igen en en hel del av plast intredningen och knapparna från min mammas 4år gammla Opel Astra, pris för BMW:n dryg 600000)

Vem av oss två är det som drömmaren igentligen?

Du. Amerikanare kan inte bygga bilar längre (med undantag för cadillac ctv, som iofs inte är byggd av en amerikan men endå.)
Amerikanska bilar behöver typ 10l motorvolym för 600hkr. När vilken europeisk bil som hellst klarar sig med 5l. Om man ska köpa en glidare så ska man köpa den gamla för den nya är så pinsamt jävla dålig. Bilen fick även skitdåliga krocktester (antar att de inte spelar så stor roll för dig eftersom de är en glidarbil) bromsarna är antika, fjädringen är antik. Varför? Jo för att äckliga Fooorrrrd vägrar ändra saker "allt ska va som de va förr" Smartare personer! Iofs så är Amerikanare äckligt korkade men endå. Köper hellre en m3:a från 03 för 300k än en mustang (lr en audi rs4 eller en mercedes c32 amg) Och byter avgasrör om man nu vill ha motorljudet.
Sen har ja en fråga: har du ens åkt i en BMW? O då menar ja inte kompisens 316 som är helt trashad.
Guest
#141 - 7 maj 2009 20:34
Kensa skrev:
sa att det är NÄSTAN som en automatlåda.

den har ingen mekanisk kopplingspedal.

det sköts eletriskt av bilen när man växlar.

det som är lite halvklurigt är att man växlar med paddlar.

vänster för ner, höger för upp.

samma system som F1 bilarna har.

och det är det som kan verka lite ryckigt innan man fått kläm på tekniken.

.

Kallas halvautomat... Skulle aldrig köpt en bil me sån låda från Frankrike.
#142 - 7 maj 2009 20:50
Narii skrev:
Kallas halvautomat... Skulle aldrig köpt en bil me sån låda från Frankrike.

Antingen så e du en 15-åring med kunskap elr så bara citerar du andra som kan!!!
Lägg ner grabbjävel!!!
Visar det min åsikt om din "kunskap"!!!
TÖNT!!!
Guest
#143 - 7 maj 2009 21:08
NIC skrev:
Antingen så e du en 15-åring med kunskap elr så bara citerar du andra som kan!!!

Lägg ner grabbjävel!!!

Visar det min åsikt om din "kunskap"!!!

TÖNT!!!

Ja nic har redan förstått att du tkr att ja e tönt. De 3 tidigare inläggen räckte..
#144 - 7 maj 2009 21:12
Narii skrev:
Ja nic har redan förstått att du tkr att ja e tönt. De 3 tidigare inläggen räckte..

Precis vad jag gör men vill inte kapa tråden mer än vad jag gjort, kan ju hända att jag har fel..................
NOT!!! ;)
Guest
#145 - 7 maj 2009 21:16
Kanske ska skriva lite i din "Hockey" tråd.
#146 - 7 maj 2009 21:25
Narii skrev:
Kanske ska skriva lite i din "Hockey" tråd.

Var det allt:confused:
Trodde vi snackade bilar här...
Själv så kör vi billigt, Toyota starlet-97, finns nog ingen mindre bil på alla sätt å vis!! Drar ca. 04-05 blandad körning men har ett lastutrymme som en jeansficka ungefär...!
Prioriteringar...
#147 - 7 maj 2009 21:51
Narii skrev:
Tyvärr gaffel men du har fel, det är en v8 på 4,8l(4,7?) och den har bara 304hkr. Står i flera motortidningar om mustang o alla har skrivit mer eller mindre samma sak (utom aftonbladet som tyckte att de va världens snabbaste o bästa bil)

Kan länka till en biltidning: http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modelID=128 (läs igenom de mesta ja nämnde står där...)

Om man ska ha nån mustang så skaren va äldre än -68, då var dom moderna för sin tid och äckligt snygga.
Top Gear snackar skit, anledningen till att -05'an har stel bakaxel är att kunderna krävde detta, se den bilfabrikör som utvecklar en bil efter kundernas önskemål, sen har du lite rätt eftersom jag blandade ihop den gamla clevland 351'an med det faktum att den mest vanliga mustangmotorn i USA i dag är en cratemotor på 350 kubiktum som säljs som tillbehör, men visst sitter det en snikrova på 281 kubiktum orginal =4,6 liter, äldre än -68? Kolla du in den 6,3 liters 390 GT som Steve McQueen kör i Bullitt, där har du en as till osynkad låda på en bil som utan sin lätta vikt bara sett däckröken av den dodge charger man kan se i filmen, men kört skiten ur vilken modern produktionsvovlo som helst hade den gjort i sömnen.

Som Carol Shelby en gång sa "Horsepower sells cars, torque wins

”" target="_blank">
”
#148 - 7 maj 2009 21:55
Narii skrev:

Top Gear snackar skit, anledningen till att -05'an har stel bakaxel är att kunderna krävde detta, se den bilfabrikör som utvecklar en bil efter kundernas önskemål, sen har du lite rätt eftersom jag blandade ihop den gamla clevland 351'an med det faktum att den mest vanliga mustangmotorn i USA i dag är en cratemotor på 350 kubiktum som säljs som tillbehör, men visst sitter det en snikrova på 281 kubiktum orginal =4,6 liter, äldre än -68? Kolla du in den 6,3 liters 390 GT som Steve McQueen kör i Bullitt, där har du en as till osynkad låda på en bil som utan sin lätta vikt bara sett däckröken av den dodge charger man kan se i filmen, men kört skiten ur vilken modern produktionsvovlo som helst hade den gjort i sömnen.

Som Carol Shelby en gång sa "Horsepower sells cars, torque wins races"

http://vettenet.org/torquehp.html

%E2%80%9D"" target="_blank">
”
Guest
#149 - 7 maj 2009 21:56
Nu är ju jag inte ett volvo-fan som du kanske märkt men endå.
Är inte 390gt i bulitt typ -68?
#150 - 7 maj 2009 21:57
Narii skrev:

Som Carol Shelby en gång sa "Horsepower sells cars, torque wins races"

http://vettenet.org/torquehp.html
" target="_blank">

Redigerade in en youtube länk, njut..

Jo dom -68 från Bullitt är från den första generationen..
Guest
#151 - 7 maj 2009 22:00
Som inte funkar :p
Guest
#152 - 7 maj 2009 22:05
här e de 3 enda bilarna från usa ja skulle kunna tänka mig köpa:
http://www.blocket.se/vi/21565023.htm?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/vi/19582009.htm?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/vi/20985378.htm?ca=11&w=3
Sry nubi för att din tråd har spårat ut.
#153 - 7 maj 2009 22:22
Narii skrev:
Här kommer den..
" target="_blank">
#154 - 7 maj 2009 22:30
Narii skrev:
Här kommer den..
" target="_blank">

Lite annat godis och jag ber inte om ursäkt för att vi piffar upp din tråd nubi..
#155 - 7 maj 2009 22:42
Narii skrev:
Här kommer den..
" target="_blank">

Annons